NemID-svindel for 5,8 millioner kroner: Tre tiltalt for at bedrage ældre borgere

Illustration: Mads Allingstrup, Nets
Tre mænd er tiltalt for at bedrage ældre for 5,8 millioner kroner ved at udgive sig for at være fra Skat og bede om NemID-oplysninger.

5,8 millioner kroner. Så meget blev mere end 60 personer i alderen 70 til 90 år ifølge et anklageskrift bedraget for af tre tiltalte mænd i alderen 21 og 22 år, der ringede op til de forurettede og udgav sig for at være ansatte i Skat.

Det skriver Politiken på baggrund af et anklageskrift, som Ritzau har fået indsigt i.

De tiltalte fik derefter udleveret NemID-oplysninger og overførte beløb på mellem 9.000 kr. og 330.000 kr. til egne konti. De forsøgte i alt at ringe op til godt 2.900 personer.

De tre tiltalte nægter sig alle skyldige, og sagen er endnu ikke berammet af Københavns Byret.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Bjarne Nielsen

Ringer til gamle mennesker, og får dem besnakket til at kompromitere sikkerheden i nemid, mmm, mmm, det har vi efterhånden hørt om så mange gange, at man kan spørge sig om, hvorvidt vi ikke for længst skulle gentænke ideen om, at nemid til alt og alle nu også var en god ide.

Men hvad med mitid - det er jo meget mere sikkert og lige om hjørnet, så nu er alle problemerne vel løst, right?

Mjae. Til manges åbenlyse irritation, så popper mitid appen ikke bare op, og det skyldes, at "folk" åbenbart per refleks trykker godkend, når de ser den poppe op. Lidt ligesom, når man vil forbi en dørtelefon, og bare trykker på alle knapperne ... der skal nok være end, som tænker "det er postbuddet" og åbner. Så nej, uanset ramaskriget størrelse, så kommer appen ikke bare til at poppe op - det er en sikkerhedsfeature, som skal beskytte de tankeløse, de uopmærksomme og de fortravlede. Tag en tudekiks og en serviet til at tørre øjnene, og lev med det.

Nu ved jeg ikke, hvordan man besnakkede de godt 60 personer i nemid-bedraget (det står måske i artiklen, men Politikken tror åbenbart stadigvæk, at samtykke er noget, som man kan afpresse sig til ... fy-for-p...!), men mon ikke det er også er muligt at besnakke folk med mitid?

Tag f.eks. denne historie (jeg linker til Bruce Schneier, som linker videre til Roger Grimes via LinkedIn - og det er Grimes, som jeg indirekte citerer - LinkedIn kan, ligesom Facebook, være vanskelig at undgå, men fortjener, ligesom Facebook, ikke at blive promoveret med direkte links):

His organization had been hit by ransomware to the tune of $10M. Operationally, they were still recovering nearly a year later. And, embarrassingly, it was his most trusted VP who let the attackers in. It turns out that the VP had approved over 10 different push-based messages for logins that he was not involved in.

Mitid appen vil så netop ikke bare poppe op, men så er det vel bare "banken", som ringer, og fortæller om, at de kan se, at der problemer med ens mitid login, og at de lige sender nogle "testbeskeder" fra deres "testsystem" via mitid-appen over den næste halve times tid, som man bedes gå ind og godkende. Mmm, mmm? Eller hvad de nu finder på. De skal nok finde en måde at besnakke de tankeløse, de uopmærksomme og de fortravlede - selv papkort og pushbeskeder foruden.

Så spørgsmålet er vel, om ikke der er kommet for mange æg i den kurv ... eller om vi bare skal vente til alle "IT-analfabeter", som de gamle og diverse vicepresidents i solide firmaer uddør? For problemet er vel præcist som med dørtelefonen ... vi har måske vores naturlige skepsis i behold de første mange gange, men til sidst bliver vi træt af at tale med post- og andre andre reklamebude, som bare vil ind - og når vi først er vænnet til altid at trykke godkend, godkend, godkend, så kan det så meget nemmere smutte.

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere