NemID runder 100 millioner login

NemID har netop rundet 100 millioner login. Langt de fleste stammer fra netbankerne.

Natten mellem fredag og lørdag rundede danskernes nye, fælles logon-løsning, NemID, login nummer 100 millioner, skriver Berlingske Business.

Det skal ses som et tegn på, at danskerne for alvor har taget NemID til sig, mener DanID, der står bag løsningen.

»Det er en milepæl i den forstand, at vi kan se, at brugen af NemID nu begynder at tage fra. Den sidste måned har vi haft 34 millioner logins. Tallet er ikke så vigtigt i sig selv, men det viser, at NemID nu er accepteret som standard,« siger kommunikationschef i DanID, Jette Knudsen, til Business.dk.

NemID blev i løbet af anden halvdel af 2010 udrullet til lidt flere end tre millioner danskere gennem netbankerne.

Læs også: 150.000-200.000 netbankkunder mangler stadig at få NemID

Og det er da også herfra, at 19 ud af 20 NemID-logins i dag stammer.

Også de fleste forsikringsselskaber og fagforeninger er efterhånden skiftet til NemID, og flere private virksomheder ventes af følge trop.

»Vi har nu 100 aftaler med virksomheder, der er gået over til NemID. Den private sektor skal jo først tage stilling til det virksomhed for virksomhed, så det bliver den sektor, vi nu forventer kommer til at tage det til sig,« siger Jette Knudsen til Business.dk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (25)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Dennis Johansen

"Tallet er ikke så vigtigt i sig selv, men det viser, at NemID nu er accepteret som standard"

Eh?

Man kan vel godt sige at fjernelse af alle alternativer betyder, at eneste tilbageblevne løsning bli'r accepteret... Man kan desværre ikke andet! (Forudsat at man stadig vil ha' adgang til sin netbank)

DanID lyder snart som musikindustrien suk

  • 0
  • 0
Ib Erik Söderblom

Min bare ...

Som i indlæggene ovenfor, så er der intet, som signalerer positiv-accept, men nok nærmere en defaistisk "Der er intet at stille op" - accept. Ses også hos dødsdømte fanger, inden dommen eksekveres !

  • 0
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

Det er en milepæl i den forstand, at vi kan se, at brugen af NemID nu begynder at tage fra.

Øhh ja, vi er fra 1/1 blevet tvunget til det. Er de dumme hos DanID? Kender de ikke selv kontekst of fakta omkring deres omstridte løsning.

Tallet er ikke så vigtigt i sig selv, men det viser, at NemID nu er accepteret som standard.

Nej det er ikke accepteret, men hvilket valg har vi.

Den sjoveste historie jeg har derfra var, at jeg havde glemt mit det der selvopfundne password (en del af den sikkerhed de påstår løsningen har). Jeg tastede det forkert nok gange til at blive smidt af. Jeg skulle på netbank og overføre nogle skejser og betale nogle regninger. Nå men man fik så et nummer til support man kunne ringe på. Det gjorde jeg og fik at vide at om 10 dage havde jeg et nyt med posten???? Hvad er det for en løsning i 2010 (det var sidste år)!!!! Jeg skabte mig temmelig meget, og sagde det var fuldstændigt håbløst. Den kære supporter spurgte så om jeg havde Danske Bank, for så kunne jeg ringe til deres døgn support og de kunne sende mig et nyt på SMS. Det gjorde de på 30 sekunder, fra opkald til modtaget SMS.

+1 Til Danske Bank, men hvorfor kan DanID ikke det. Hvordan kan en bank betjene kunderne en faktor (regn selv 30 sekunder ud i forhold til 10 dage, inklusive renter og måske rykkergebyr for manglende betaliger) bedre end selve udvikleren, og dennes support. Hvad hvis man havde haft en anden bank, uden denne mulighed. Det er dybt latterligt.

Og så en sidste ting. Kan de ikke få fingeren ud og lave et alternativt login, som f.eks. er form baseret, således at os med iPad og iPhone kan benytte NemID. Det kan ikke være rigtigt at man på den her måde vil tvinge folk ud at investere i bestemt udstyr for at kunne fungere i det digitale Danmark.

  • 0
  • 0
Mads Kristiansen

Efter at have bestilt nemid via netbanken kunne jeg til min store overraskelse ikke logge på offentlige sider - skat.dk Support oplyste, at det var rigtigt nok. Så skulle jeg ind og aktivere mit nemid med pas eller kk, for rent faktisk at kunne bruge det. SUK!

Så man tvinger folk til at bruge det, for at kunne logge på banken, men man kan ikke bruge det til noget andet.

Så skal du alligevel ind og bestille det på nemid's hjemmeside. Hvad var så begrundelsen for at kunne bestille det hos banken???

  • 0
  • 0
Keld Sørensen

De fleste er åbenbart som døde fisk ....

men som flere allerede skriver, er løbet nok snart kørt, og de "levende fisk" må så nøjes med at bruge det mindst muligt, indtil en eller ande dubiøs person finder på at demonstrere GlemID's manglende sikkerhed.

Det er blot ærgerligt, at der skal sådanne "lig" på bordet før de sløve og uduelige politikere reagerer !

  • 0
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

men som flere allerede skriver, er løbet nok snart kørt, og de "levende fisk" må så nøjes med at bruge det mindst muligt, indtil en eller ande dubiøs person finder på at demonstrere GlemID's manglende sikkerhed.

Jeg tror godt vi kunne stable en hack day/weekend på benene hvor vi gjorde et forsøg. Problemet er bare at det sikkert vil være ulovligt, og der er gået så meget politik i det, at det muligvis ikke vil batte noget.

  • 0
  • 0
Lars Rander

Er de dumme hos DanID?

Det er et retorisk spørgsmål, ikke?

Det er muligt at det er mig der er galt på den, men jeg synes at hele det her SlemID-cirkus har været... ja, et cirkus, lige fra starten!

Jeg mener, man lægger sig fast på en løsning der sikkerhedsmæssigt hører hjemme i stenalderen. Så finder man på et navn til løsningen og lægger sig fast på det - og opdager så at det tilhørende domæne er taget. Så forsøger man at gøre det hipt ved at lægge sig på nu-TLD'et. Så fratager de folk retten til at bruge andre, mere sikre og gennemtænkte løsninger, og [i]tvinger[/i] alle til at bruge deres dårlige joke af en løsning - og udråber det så til en succes, fuldstændig uden skelen til at folk ikke har andre valg.

Jeg venter næsten bare på at de begynder at reklamere med at "1 mio. mennesker kan ikke tage fejl!" Næh, det kan 1 mio. fluer heller ikke - velbekomme...

  • 0
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

Med den logik har jeg også 'accepteret' multimedielicensen, Microsoft-skatten og priserne på offentlig transport.

Præcis! Det er forkert overhovedet at bruge begrebet og ordet accept i denne kontekst. Uden vi skal starte en ny krig her, er der dog et valg omkring MS. Det er ikke sammenligneligt. Men de andre punkter er rigtigt fine!!!

  • 0
  • 0
Svend Andersen

Jeg logger stort set ikke på min netbank længere. Før "NemID" loggede jeg på ca. fire gange om ugen, nu nok kun fire gange om måneden. Det er blevet alt for besværligt, så jeg logger kun på, når det er nødvendigt. Min kæreste har det på samme måde, så mon det ikke er ret generelt.

Jeg kunne godt tænke mig nogle tal på, hvor mange der loggede på netbanken før og efter "NemID", men det kan sikkert ikke fremskaffes, for sæt nu, at det står sort på hvidt, at "NemID" IKKE er en success.

Logger i på, ligeså ofte som før?

  • 0
  • 0
Jesper Hedemann

Jeg kunne aktiver mit "bank" NemID via NemIDs hjemmeside, også kunne bruge det til fx. skat.dk

Men hvorfor at det ikke bare er standard, at når du modtager dit NemID, at det så ikke bare kan bruges over alt, hvor de nu benytter det.

  • 0
  • 0
Christian Hansen

Jeg er klar modstander af at få et på forhånd halv-forældet system trukket ned over hovedet, og det irreterer mig at jeg ikke kan logge ind på min netbank fra min telefon.

Efter jeg har fået NemID synes jeg dog det er blevet en del nemmere at logge på min netbank. Jeg er helt uafhængig af hvilken computer jeg sidder ved (så længe det er en gammeldags desk-/laptop) og jeg kan logge ind til alle de offentlige instanser jeg har prøvet (jeg behøver ikke lede efter en Digital Signatur eller Den Fælles Pinkode eller noget tredje). Jeg har aldrig oplevet nedbrud af NemID - kun læst om det i avisen.

Jeg har taget et billede af kodekortet (uha-da-da hvor slemt!) og sendt det pr. e-mail og til min telefon, så jeg slipper for papskiven.

NemID har et godt stykke igen for at leve op til nutidens måder at tilgå nettet, men er det virkelig SÅ slemt? Kunne man forestille sig at producenterne også skulle bidrage med at opdatere de mobile enheder til at kunne afvikle ting som NemID-Java-applet'en?

  • 0
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

Kunne man forestille sig at producenterne også skulle bidrage med at opdatere de mobile enheder til at kunne afvikle ting som NemID-Java-applet'en?

Nej da, det er da en totalt omvendt verdensanskuelse. Det kan absolut ikke pålægges producenterne at skulle supportere NemID. NemID må bruge de standarder der er på området for borgernes skyld.

Java applet oh my God.

  • 0
  • 0
Lars Christensen

Jette Knudsen udtaler at NemId nu er accepteret som en standard - det svarer lidt til udtalelser fra Iraks kommunikationsminister "at her går alting godt"

NemId er og bliver et samfundsproblem pga den manglende frihed for den enkelte borger til selv at vælge sin individuelle sikkerhedsløsning.

NB. Til orientering fungere hverdagen faktisk ganske udemærket uden NemId og netbank.

Mvh Lars plbrake.dk

  • 0
  • 0
Peter Jespersen

100 millioner successfulde logins - det var en del.

Gad vide hvor mange der er blevet afvist grundet "tekniske problemer" - 20-40-60 millioner ???

Det tæller jo ikke med i DanIDs statistikker når kun 60% af brugerne bliver afvist.

  • 0
  • 0
Kai Birger Nielsen

Som svar på Svends spørgsmål: Tidligere kunne jeg logge på e-boks med KMDs fælles pinkode. Nu går det gennem min netbank, så ja, jeg logger på netbank vha NemID meget oftere end jeg tidligere benyttede netbank. Det irriterer mig at både min bank og NemID derved har mulighed for at logge min brug af e-boks. Oven i dette, så bliver den forening, jeg er kasserer for, også tvangskonverteret til NemID og den adskillelse af min og foreningens bankforretninger, jeg med omhu havde valgt, er dermed reduceret voldsomt.

Med monopol og tvang skal land bygges?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere