NemID ramt af nedbrud - igen

Opdateret: DanID har problemer med at logge folk på NemID. Nedbruddet kommer samtidig med, at www.nemid.nu også er ramt af problemer.

Danskernes nye fælles login-tjeneste NemID har i knap en time her til morgen været ramt af nedbrud.

Fra 8.15 til 9.05 var det hverken muligt for de 1,7 millioner NemID-brugere at logge på deres netbank eller på offentlige tjenester som borger.dk, skat.dk og sundhed.dk.

Efter 9.05 har driften været - og er stadig - ustabil, hvilket har medført et rungende "ja" på hjemmesiden www.ernemidnedeigen.dk

Nedbruddet kommer samtidig med, at domænet nemid.nu, der oplyser om driftsituationen på NemID, har været ramt af problemer. Her blev brugeren således mødt med et kortfattet "service unavailable", hvis man gik ind på nemid.nu uden www. foran. Standard-adressen med de 3 w'er foran har kørt uden problemer og kortfattet fortalt brugerne, at der var problemer med log-in.

Læs også: Igen-igen: NemID-server fejlede fredag aften

Danske Banks kunder har dog haft adgang til netbank med bankens særlige fall back-løsning, der i skrivende stund stadig er aktiveret som login-mekanisme til Danske Netbank.

Læs også: Ikke 1, ikke 2, men 3 NemID-nedbrud i weekenden

Ifølge kommunikationschef i DanID, Jette Knudsen, skyldes nedbruddet formentlig en fejl opstået i forbindelse med en systemopdatering natten til onsdag.

Læs også: Alle netbanker ramt af stort NemID-nedbrud

Nedbruddet er det seneste i en række af NemID-nedbrud. Den 8. november fejlede den ene af to NemID-servere, og weekenden før var NemID plaget af hele tre uafhængige nedbrud.

Opdateret 11.41: Danske Bank er nu tilbage på NemID som log-in til netbank. Antallet af NemID-brugere er i andet afsnit rettet til 1,7 millioner.

Opdateret 12.08:
Jette Knudsen fra DanID oplyser, at driften nu er normal hvad angår log-in. Dog er der stadig problemer med opslag i cpr-registret, hvilket medfører, at bestilling af NemID på nemid.nu og i borgerservice ikke fungerer.

»Vi har ikke klarlagt om fejlen stammer fra samme kilde som log-in problematikken, eller om det er et sammenfald af hændelser. Log-in har haft første prioritet. Fejl i bestilling rammer de 1500-2000 personer, der dagligt selv bestiller NemID,« skriver Jette Knudsen i en mail til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (32)

Michael Thomsen

Kl 8.22 i morges blev man stillet direkte til en telefonsvarer, som sagde "Du har ringet udenfor vores åbningstid. NemID support har åbent mandag til fredag mellem 8 og xx og [...]"...

Min tiltro til nemID's kompetancer ligger på et uendeligt lille sted :(

Thomas Watts

Jeg overvejer at oprette en råbe-terapi gruppe der mødes fra tid til anden og bare brøler af deres lungers fulde kraft i frustration.

200kr per halvtimes session. Pengene kan overføres via netbank...

Lars K. Hansen

Jeg har virkelig prøvet at være positiv om NemID og deres lille digitale papkort...

Men det her er simpelthen blevet en farce...

Benny Allan Andersen

"Fejl i bestilling rammer de 1500-2000 personer, der dagligt selv bestiller NemID,« skriver Jette Knudsen i en mail til Version2."

Man behøver end ikke at bestille NemID. Jeg fik én ind ad døren i lørdags, selvom jeg aldrig har bestilt den.

Anders Kjærgaard Hansen

Er desværre enig. Har forsøgt at have en positiv holdning til NemID, uagtet al den (til tider) berettigede kritik.

Men det begynder at se skidt ud.

At de fejler hver gang der er en opdatering, uanset om det er system- eller softwareopdatering tyder på at organisationen bag bare ikke er sin opgave voksen.

Et så centralt og kritisk system må ikke være utilgængeligt (udover de 3-4 9-taller selvfølgelig). Og da slet ikke hver anden uge eller hvad statistikken efterhånden siger.

Der må da være nogle drift og QA afdelinger hvis primære ansvar er at "det virker"(tm) - eller er de sparet væk?

Jacob Bang

At de fejler hver gang der er en opdatering, uanset om det er system- eller softwareopdatering tyder på at organisationen bag bare ikke er sin opgave voksen.

Nu vil jeg ikke forsvare NemID men hvor mange nyheder er der generelt på nettet om at en program- eller systemopdatering er gået godt internt i en virksomhed? Jeg tror version2 ville være rimeligt bombet med ligegyldige nyheder :D

Nicolai Klausen

Nu er der bare den foreskel, at systemet ikke er internet, da det TVINGER "services" "tilrådighed" for folk uden for virksomheden.

Det skal ligges at løsningen har koster VILDT mange skatte penge og vil (indirekte) koste penge i hverdagen.

Derud over er det en løsning vis produkt har en så ringe struktur, at det er afgørende at der er tillid til virksomheden. Når de så ikke kan drifte løsningen, svækkes tillid og løsningens værdi forringes betydeligt.

Men ja, det er ved at være en ligegyldig nyhed at nemid er ned, det vil nok nærmere være en nyhed hvis de holdt det i luften stabil i en uge ;-)

Carsten Nielsen

Jeg kender flere der nu - akkurat som jeg, nu helt har opgivet at bruge vores NemID. Der er simpelthen alt for mange problemer. Heldigvis eksisterer de gamle login muligheder endnu, de fleste steder hvor jeg /vi skal logge ind.
Så kan jeg undgå at logge ind med NemID nogen steder, så gør jeg det. Jeg har absolut ingen tiltro til dette fejlramte system.

Jeg har tilladt mig, at henvende mig til den ansvarlige minister (Charlotte Sahl-Madsen), men har ikke fået svar retur. Det tror jeg nu desværre heller ikke jeg får.

Men jeg håber da godt nok, at de ansvarlige indser, at udbredelsen af dette system skal stoppes, og først frigives igen, når det er gennem-analyseret, fejlrettet og gennemtestet.

Det her er en farce. Men det ser vi jo desværre ofte med offentlige systemer.

Niels Didriksen

Jeg kender INGEN der er glade for nemid. Der er 1000'vis af indlæg i debatter rundt omkring på forskellige medier der (retfærdigvis) forbander det langt væk.
I samme sekund en dansk bank tilbyder rigtig netbank uden nemid skifter jeg bank, og jeg tror mange har det på samme måde. Hvorfor er der ikke en bank, der tager sig sammen og løber med de kunder??

Jesper Louis Andersen

Jeg kender INGEN der er glade for nemid.

Nej det er oplagt nok. NemIDs nøglekort er besværligt og koster den enkelte borger en smule tid hver gang han/hun skal logge på. Det havde de gamle systemer ikke, så det er kun naturligt at ingen er glade for NemID.

Dem som er glade for NemID er bankerne. De har fået monopol på single-sign-on i Danmark. De har 2 faktorer på login - og taber derfor færre penge skulle man formode.

I samme sekund en dansk bank tilbyder rigtig netbank uden nemid skifter jeg bank, og jeg tror mange har det på samme måde. Hvorfor er der ikke en bank, der tager sig sammen og løber med de kunder??

Det er der ingen banker der gør, for det sikrer det danske bankkartel. NemID er et monopol hvor der ikke er noget frit valg. Det eneste vi kan håbe på er at en stor udenlandsk bank bestemmer sig for at operere i Danmark og gennem EU lov bliver sat i stand til at gøre det på lige vilkår med andre danske banker.

En interessant tanke er hvor mange kunder der ville være villige til at have en selvrisiko mod at de ikke skulle bruge nøglekort. Eller have mulighed for at lave mindre transaktioner uden brug af nøglekortet. Altså, hvor borgeren havde en vis frihed i valget.

Keld Sørensen

Sådan noget skal jo ikke komme fra en bank ... det skal komme fra ansvarlige politikere, som gør det, de er valg til - at lede !

men det svigter de gang på gang - se på alle de kuldsejlede IT'projekter, der allerede findes beretnminger om, klimaet, tilsagn om nødhjælp ... uha, de mangler maget i troværdighed !

Lasse Birnbaum Jensen

3-4 9-taller er for lidt for et så vigtigt system. 5 9-taller 99.999% burde være kravet hvis ikke 100%.

Ja det er dyrt... Men det er nu ret centralt for vores infrastruktur, eller er ved at være det.

Niels Didriksen

...hvor borgeren havde en vis frihed...

Well, dette er Danmark. Som fornyligt blev portrætteret af tysk nationalt tv som et massivt overvågnings/stikkersamfund.
Trist... Trist... Trist... som "vi" bare ser på at det bliver værre og værre.

James Avery

Jeg har lige logget ind med ActivCard på min netbank i Danske Bank, og fik følgende smøre:

Du skal logge på netbank på en ny måde
Du skal snart til at bruge NemID for at logge på Danske Netbank. Derfor har vi bedt DanID A/S sende et nøglekort til dig.

Du slipper for at huske mange forskellige koder
NemID er en fælles sikkerhedsløsning, der bliver din nye adgang til det digitale Danmark.
Læs mere om NemID.

De eksisterende sikkerhedsløsninger udgår
Du kan bruge din nuværende sikkerhedsløsning i 31 dage endnu. Herefter kan du kun bruge NemID.

Nøj, hvor er jeg irriteret! Ud over, at de fjerner al adgang uden NemID, har de kraftedeme meldt mig til, uden at spørge mig. Jeg har straks afsendt en klage på

http://danskebank.dk/da-dk/Kundeservice/Klager-ros-ideer/Pages/Klager-ro...

Forhåbentlig vil så mange Danske Bank-kunder som mulig vil gøre det samme. Jeg nærer et spinkelt håb om, at hvis nok klager, vil de åbne for ActivCard-adgang igen, som også er one-time-padding og altså har samme umiddelbare sikkerhed, men uden alle de sikkerhedsproblemer som NemID har per konstruktion.

Lars Christensen

Spildtid og ærgelser pga SlemId er medvirkende til dalende produktivitet - ligesom trængselsproblemer i trafikken. VKO kunne hente mange billige point, hvis de havde nosser nok til at sætte de mindre duelige ministre på plads - eller fra bestillingen!

Blot mine 5 cent i denne farce.

Mvh Lars plbrake.dk

Anonym (ikke efterprøvet)

Hel enig - ikke bare nård en er nede - det er meget værre når Nemid er oppe og nogen bilder sig ind at man kan bygge noget på nemid, hvorefter de løser sig fast i en model som ikke kan sikre eller effektivisere noget.

Problemet med at holde ministre ansvarlige er at hovedparten af ansvaret ligger på den finansminister som lagde ryg til planøkonomernes fjernstyring af VTU.
Hvem var finansminister på det tidspunkt?

Hovedproblemet er at det IKKE er et politisk projekt - det er elitebureaukraternes som kører digitaliseringen via deres skyggekabinet STS.
http://modernisering.dk/da/vision_strategi/styregruppen_for_tvaeroffentl...

Anonym (ikke efterprøvet)

Nemid KAN IKKE undgå nedbrud. Fejlene følger af deres arkitektur-strategi som bygger så enorme sårbarheder ind at de uundgåeligt vil svigte - igen og igen og igen.

Det værste er et Nemid gør større skader når det "fungerer" end når det ikke fungerer. Illusionen af "den fantastiske ide" er planøkonomisk ineffektivisering hvor alle processer fastlåses i ineffektivitet og tvangsensretning.

Lige indtil man stopper dette galmandsværk og går i gang med at rydde op efter den enorme akkumulerende regning som Finansministeriet påfører det danske samfund.

En ting er at man låner 9 millioner i kroner i timen og dermed opbygger en enorme gæld til de fremtidige generationer. Langt værre er at man spilder pengene på at gøre situationen værre.

Finansministeriet er som gambleren i Las Vegas som igen og igen sætter alt på et brædt i et desparat forsøg på at redde tabet igen - når enhver saglig analyse ville konkludere at han ikke kan undgå at tabe. Forskellen er bare at Finansministeriet misbruger skatteborgernes penge.

Klaus Skovgaard Kay

NemID bygger på at man har et nøglekort på papir - bragt ud af Postdanmark, men så er deres fremtid da sikret som transportør af nøglekort. Når man skal bruge papir for at bruge EDB, virker det slet ikke. D.v.s. en oppetid på 0.
Det er en skandale.
Min bank lukker heldigvis først det gamle login til april, men jeg har prøvet nøglekortet. Det er det ringeste juks, jeg har mødt i hele mit liv.
Det er værre end skandalen om at printe mails for at køre rundt med dem på en lastbil i Jylland.
Løsningen må være opfundet af folk fra hulkorttiden.

Benny Allan Andersen

det er tilladt at tænke selv.
Har du netbank?
Kunne det mon være derfor du har fået nemID ?
Hvis ikke din bank har informeret dig, så brok dig til dem.....

Jeg skal ikke have noget med en netbank at gøre.
Tekniske uheld sker altid, når man har allermindst brug for dem.
Det var Arbejdernes Landsbank, der meddelte mig, at jeg havde bestilt sådan en nøgle til mine skatkamre. Det har jeg bare ikke.

Anonym (ikke efterprøvet)

Næ, problemet med at holde ministre ansvarlige er, at de er gået på pension, når en eventuel sag er behandlet af retssystemet.

Valid pointe

Men endnu værre er det at beslutningen slet ikke træffes af ministeren, men af embedssystemet - og de har teflon - problemsager tørres enten af på enkeltpersoner i de nederste lag eller politisk. De reelt ansvarlige i centraladministrationen går altid fri. De vil gerne have indflydelse, budgetter og magt, men aldrig tage ansvar.

Her er f.eks. en regning på et 3-cifret millardbeløb i gang med at materalisere sig, men de ansvarlige vil aldrig blive holdt op på deres skadesvirkning.
http://www.danmark3nul.dk/lars-frelle-petersen-digitalisering-skal-kunne...

Det er nemt at sige at det er ministrenes skyld, men det politiske system bliver kørt rundt i managen af elitebureaukraterne.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Affecto Denmark reaches highest Microsoft Partner level

Affecto Denmark, a leading provider of data-driven solutions, has reached the highest level in the Microsoft partner ecosystem: Managed Partner.
22. jun 13:45

Innovate your business with Affecto's IoT Explorer Kit

Are you unsure if Internet of Things fits your business strategy?
31. maj 2017

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017