Nets havde hverken testet disaster recovery eller redundans på NemID, da et omfattende nedbrud over seks dage i sommers blandt andet betød, at 30 procent af brugerne ikke kunne tilgå digitale tjenester som borger.dk, netbank og digital post.
Det skriver DR på baggrund af en delvis aktindsigt i en ekstern gennemgang af hændelsen. Nets havde ifølge gennemgangen en »ambition« om at teste nødproceduren hvert halve år, men havde ikke gjort det siden maj 2020.
Det møder kritik fra flere sider heriblandt softwareudvikler og Version2-blogger Poul Henning Kamp, der kalder det »et monument over inkompetence.«
»Vi kan jo kun sige, at NemID er en sikker løsning, og vi er fuldt ud klar over, at det nedbrud, vi oplevede i juni, overhovedet ikke var godt nok. Men vi kan jo kun gøre, som vi har gjort – nemlig at få lavet en ekstern analyse og så rette op på de fejl, den peger på,« siger Nets' chef for public affairs i Europa, Peter James Stark til DR og fremhæver, at Nets løbende har testet mange dele af NemID-systemet, men bare ikke lige den del, der fejlede.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.