NemID-nedbrud fortsætter: »Det er ekstremt alvorligt«

24. juni kl. 09:407
NemID-nedbrud fortsætter: »Det er ekstremt alvorligt«
Illustration: Mads Allingstrup, Nets.
Siden onsdag har NemID været ramt af problemer grundet et serverskifte. Det resulterer i, at 30 procent af brugerne ikke kan tilgå digitale tjenester som deres netbank. Hvis ikke problemet snart løses, bør det få konsekvenser, vurderer professor i it og digitalisering.
Artiklen er ældre end 30 dage

Driften af NemID er på andet døgn ramt af problemer, der betyder, at digitale tjenester som borger.dk, ens netbank og ens digitale postkasse ikke kan tilgås af 30 procent af NemID-brugerne, og det er uden fortilfælde siger professor i it og digitalisering ved Roskilde Universitet Jan Pries Heje.

Det skriver DR.

Jan Pries Heje vurderer overfor DR, at situationen er kritisk.

»Det er ekstremt alvorligt. På en skala fra 1-10 er vi vel oppe på en 8-9 stykker. Især hvis de ikke snart får løst problemet,« siger han til DR.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Problemerne med NemID, der har stået på siden onsdag, skyldes ifølge Peter Glüsing, der er pressechef i Nets, at man er ved at flytte data fra en server til en anden. 

7 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
25. juni kl. 17:27

Jeg er selv (stadig) ramt som Borger, men hvad jeg ikke ser nævnt, er at det jo også påvirker system-til-system integrationer så kritiske integrationer er sat ud af spil - f.eks. løsninger der henter data fra Datafordeleren. Kender ikke årsagen, men mit gæt er at Datafordeleren ikke er i stand til at verificere certifikaternes gyldighed/revokeringsstatus.... og andre Løsninger er i samme situation hvis de benytter OCES certifikater.

Vi har virkelig at gøre med et Single Point of Failure i den danske IT infrastruktur.

4
24. juni kl. 11:34

Nu kunne man jo få den tanke, at nedbruddet er sket med gustent overlæg = et forsøg på at få brugerne væk fra NemID og over på MitID??? Nåh nej, det er nok for fantasifuldt.

6
24. juni kl. 13:20

Det er langt fra alle steder du kan benytte MitID og bliver ikke bedre til erhvervs brugere.

3
24. juni kl. 11:10

Nå, men heldigvis så har såvel leverandøren, som det offentlige sikret sig at borgeren alene har ansvaret for overskredne tidsfrister etc., som følge af sådanne fejl.

Det er jo ikke borgeren, som er kunde til NemID/MitID. Det er Staten.

5
24. juni kl. 11:46

Kan borgerne retsforfølge Staten for ikke at leve op til sine forpligtelser ift. at levere/sikre den nødvendige adgang til den digitale postkasse, borgeren jo er lovformeligt tildelt?

2
24. juni kl. 10:43

Det kan måske ende med at være en tiltrængt advarsel om totalt ragnarok...

Mon ikke der sker en opstramning herefter? Nå, sikkert ikke for alvor....Det koster jo....

I øvrigt er det i følge b.dk i dag en kombination af en menneskelig og en teknisk fejl...

1
24. juni kl. 10:13

Jeg havde fat i Planklagenævnet her til morgen på en fysisk telefon og første spm lyder hvad er sagsnummeret? Mig: Aner det ikke jeg har ikke kunne komme på E-boks i 2 dage. De kunne selvfølgelig ikke finde sagen og man kan jo ikke bruge deres eneste entry point Klageportalen, da den kræver NemID. Tilbage til email, men hov E-boks virker jo kun med NemID. Så er der Gmail tilbage. Jamen så er der ingen kvittering for henvendelsen fra myndighederne og ingen garanti imod non-repudiation, ingen privacy garanti osv osv..

Det her griber om sig hurtigere end nogen politiker kan forestille sig og hvis operatøren ikke får styr på "at flytte servere" bliver det hurtigt MEGET kritisk som i kritisk af Kafka'ske dimensioner