Driften af NemID er på andet døgn ramt af problemer, der betyder, at digitale tjenester som borger.dk, ens netbank og ens digitale postkasse ikke kan tilgås af 30 procent af NemID-brugerne, og det er uden fortilfælde siger professor i it og digitalisering ved Roskilde Universitet Jan Pries Heje.
Det skriver DR.
Jan Pries Heje vurderer overfor DR, at situationen er kritisk.
»Det er ekstremt alvorligt. På en skala fra 1-10 er vi vel oppe på en 8-9 stykker. Især hvis de ikke snart får løst problemet,« siger han til DR.
Problemerne med NemID, der har stået på siden onsdag, skyldes ifølge Peter Glüsing, der er pressechef i Nets, at man er ved at flytte data fra en server til en anden.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.