NemID-farvel nærmer sig: MitID bliver standard på offentlige hjemmesider

13. september kl. 09:563
NemID-farvel nærmer sig: MitID bliver standard på offentlige hjemmesider
Illustration: Nanna Skytte.
Når danske fremover skal bestille tid hos lægen eller rette årsopgørelsen, så bliver det fremover MitID, som man skal logge ind med.

MitID overtager pladsen som det første valg, brugerne bliver præsenteret for på tjenester som Sundhed.dk, Skat.dk og Borger.dk.

Fra torsdag den 22. september er det MitID og ikke NemID, man først møder, når man skal logge på offentlige selvbetjeningsløsninger.

»Overgangen til MitID sker over en længere periode, hvilket betyder, at man stille og roligt kan vænne sig til at bruge sit nye ID, samtidig med at man stadig kan bruge NemID mange steder. Nu skifter vi det automatiske loginvindue, så man først møder MitID. Med det vil vi opfordre til, at endnu flere vænner sig til at bruge sit MitID, frem mod at NemID udfases,« siger vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen Adam Lebech.

Læs også: MitID lever kun op til halvdelen af aftalte krav: »Det er selvfølgelig ikke godt nok«

Artiklen fortsætter efter annoncen

Skiftet er en del af overgangen fra NemID til MitID der på sigt betyder, at NemID-loginet helt bliver udfaset. Digitaliseringsstyrelsen påpeger dog, at der går et stykke tid endnu, før man helt kan kassere det gamle NemID. 

Det er fortsat muligt at logge ind på tjenesterne efter 22. september, ligesom man også skal bruge sit NemID, hvis man har glemt sit bruger-id til MitID.

Massive ventetider

Omstillingen til MitID har været flere måneder undervejs og har skabt massive problemer for borgere og ikke mindst kommuner, der skal hjælpe borgerne med at blive flyttet over på den nye tjeneste.

Landets kommuner har i gennemsnit 13 kalenderdages ventetid, før man kan få hjælp på borgerservice landet over, som Version2 tidligere har skrevet.

22 af landets kommuner har ventetider på helt op til tre uger, før man kan få hjælp med at komme fra NemID til MitID.

»Vi oplever, at nogle borgere er desperate. Der er ikke andre muligheder for borgerne end at henvende sig fysisk i Borgerservice, når der opstår problemer med MitID,« lød det tidligere på ugen fra Jette Bondo, som er kontorchef for Borgerservice i Københavns Kommune til Version2.

Læs også: »Borgerne er desperate«: Stor MitID-forvirring presser kommunerne

3 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
14. september kl. 07:50

Det bliver sjovt, hvis hjemmesider som f.eks. Lægevejen ikke når at få MitId inden 31. oktober.

2
13. september kl. 21:59

Overgangen er præget af løsninger som endnu ikke har implementeret MitID, selvom borgere og enkeltmandsvirksomheder er bundet til at anvende MitID. Der er en del løsninger som på ingen måde er klar, som eks. erpo.dk og ler.dk Det er næsten paradoksalt, at SDFI ikke er tæt nok på DIGIST, til at det kan lykkedes dem. MitID: Lad være med at spilde myndigheder, virksomheder og privates tid, med dårlig planlægning og manglende parathed. Det havde været så fint, at I havde meldt tydeligt ud, at I ikke var klar og havde stoppet det endnu engang.

1
13. september kl. 16:52

Overgangen fra NemID og MitID har på ingen måde været håndteret godt. Borgerforslag.dk har endnu kun NemID, Rejsekortet.dk er også med NemID.. Det er skammeligt at der næsten er gået et år fra lanceringen til at befolkningen kan bruge løsningen generelt. - Næste gang skal man nok sørge for at implementere løsningen, så det ikke er borgere mm. som skal igennem en masse unødig bøvl og en elendig overgang.