MitID overtager pladsen som det første valg, brugerne bliver præsenteret for på tjenester som Sundhed.dk, Skat.dk og Borger.dk.
Fra torsdag den 22. september er det MitID og ikke NemID, man først møder, når man skal logge på offentlige selvbetjeningsløsninger.
»Overgangen til MitID sker over en længere periode, hvilket betyder, at man stille og roligt kan vænne sig til at bruge sit nye ID, samtidig med at man stadig kan bruge NemID mange steder. Nu skifter vi det automatiske loginvindue, så man først møder MitID. Med det vil vi opfordre til, at endnu flere vænner sig til at bruge sit MitID, frem mod at NemID udfases,« siger vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen Adam Lebech.
Læs også: MitID lever kun op til halvdelen af aftalte krav: »Det er selvfølgelig ikke godt nok«
Skiftet er en del af overgangen fra NemID til MitID der på sigt betyder, at NemID-loginet helt bliver udfaset. Digitaliseringsstyrelsen påpeger dog, at der går et stykke tid endnu, før man helt kan kassere det gamle NemID.
Det er fortsat muligt at logge ind på tjenesterne efter 22. september, ligesom man også skal bruge sit NemID, hvis man har glemt sit bruger-id til MitID.
Massive ventetider
Omstillingen til MitID har været flere måneder undervejs og har skabt massive problemer for borgere og ikke mindst kommuner, der skal hjælpe borgerne med at blive flyttet over på den nye tjeneste.
Landets kommuner har i gennemsnit 13 kalenderdages ventetid, før man kan få hjælp på borgerservice landet over, som Version2 tidligere har skrevet.
22 af landets kommuner har ventetider på helt op til tre uger, før man kan få hjælp med at komme fra NemID til MitID.
»Vi oplever, at nogle borgere er desperate. Der er ikke andre muligheder for borgerne end at henvende sig fysisk i Borgerservice, når der opstår problemer med MitID,« lød det tidligere på ugen fra Jette Bondo, som er kontorchef for Borgerservice i Københavns Kommune til Version2.
Læs også: »Borgerne er desperate«: Stor MitID-forvirring presser kommunerne

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.