NemID er SværID: Hver femte har brug for support

20 procent af netbankkunderne har bedt banken om hjælp i forbindelse med NemID. Dertil kommer, at DanID er ved at drukne i supporthenvendelser.

20 procent af Danske Banks knap en million netbankkunder synes, at NemID er så svært, at de har haft brug for at kontakte supporten. Det viser en rundspørge i det interne kundepanel.

Bankens kommunikationsafdeling oplyser til Version2, at man i oktober havde 53.088 support-kald (dvs. enten telefonopkald eller skriftlige henvendelser, red.), hvilket giver et gennemsnit på 1713 henvendelser om dagen.

Tallene stemmer meget godt overens med erfaringerne fra Jyske Bank, der har opgjort antallet af supporthenvendelser til 17 procent af det samlede antal netbankkunder. Også Nordea bekræfter, at andelen af supporthenvendler ligger i det lag, idet de 800.000 netbankkunder genererer lidt under 1.000 NemID-relaterede henvendelser dagligt.

Men tallene fra bankerne giver ikke det fulde billede af, hvor mange der har brug for hjælp med NemID. For oven i de omkring 20 procent skal yderligere tre grupper af supportkrævende brugere: Dem, der får hjælp af venner, kolleger og familie, dem der får hjælp i de kommunale borgerservice-centre og endelig dem, der ringer til DanID's supportlinje.

Læs også: Danskernes NemID-problemer skaber ekstra ventetid hos kommunerne

Hos DanID er man blevet overrumplet af det massive behov for support. Version2 har fået aktindsigt i de såkaldte produktionsrapporter for juni til oktober 2010, og i alle de måneder, DanID har leveret statistik for supporten, ligger antallet af henvendelser langt over det forventede. Således har DanID også hver måned siden lanceringen måttet betale bod til IT- og Telestyrelsen for ikke at overholde kontraktens bestemmelser om blandt andet ventetider på supporttelefonen.

I oktober måned topper antallet af supporthenvendelser til DanID. Ved månedens udgang har 95.100 danskere henvendt sig på telefon eller mail - hvilket er mere end tre gange så mange, som de 30.000 kald, DanID havde forventet og budgetteret med.

»Man skal huske på, at vi her laver noget, der ikke er lavet før. Det er jomfruelig grund, vi betræder. Vi har ikke på forhånd haft mulighed for at teste i stor skala, så ingen kunne vide, hvordan support-henvendelserne ville udvikle sig,« siger DanID's kommunikationschef Jette Knudsen til Version2.

Hun hæfter sig ved, at bankerne - der jo har erfaring fra deres hidtidige netbank-løsninger - generelt har været gode til at estimere behovet for support, hvilket Version2's rundringning bekræfter. Og at det har været svært at forudse, hvorhen brugerne ville rette deres spørgsmål.

»Der er jo både bankerne, Skat og borgerservice-centrene til at hjælpe os. Og folks adfærd afgør, hvor de vil henvende sig, for de kan gøre det alle steder. Forbrugeradfæren har været uhyre vanskelig at estimere. Glemte adgangskoder er meget stor kilde til supporthenvendelser - og den type henvendelser vil jo blive ved med at komme, selv efter migreringsperioden er overstået,« siger Jette Knudsen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (40)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Michael Svendsen

Min søn er lige blevet 18. Derfor skulle han have NemID (jeg venter stadig på min).
Knægten er særdeles IT kyndig, men utålmodig, som de fleste vel er i den alder (manualer er kun hvis alt andet fejler).
Første Nem ID bestilles i banken. Så skal der aktiveres, det logiske valg er (for ham) at gå på nemid.nu for aktivering, som forsøges, men fejler.
Kontakt til support. Svar: NemID skal aktiveres i banken, hvis banken er udsteder. Der skal bestilles NY NemID, da første NemID nu ikke kan reddes!

Anden NemID bestilles og aktiveres i banken og virker, men han fravælger Digital signatur, fordi det kan man vel gøre senere? nu skal der bare være adgang til banken!!

Så skal han have digital signatur (DS), og logger ind på NemID, for at bestille. Der er en henvisning til at men kan gå til "selvbetjening" for bestilling. Ingen steder at "klikke" bestil.
Søgning på nemid.nu og div. googling giver bare links til nemid forside, bestil nemid!
Kontakt til support - igen. Svar: hvis det ikke bestilles under aktivering i banken, skal der bestilles NY NEMID!!!!

Tredie NemID er undervejs!

Det kan da for fa.... ikke være mening at ting ikke kan rettes, fordi man fejlagtigt er lidt logisk.
At man ikke må aktivere NemID på nemid.nu, hvis den er bestilt gennem banken, og at man ikke kan bestille DS efterfølgende, og at der ikke står noget om hvad man IKKE må på FAQ.

Mvh. Michael.

  • 0
  • 0
Kenneth Lylloff

Jeg havde fuldstændig samme oplevelse. Det virker logisk på mig, at jeg skulle kunne aktivere en Nem-ID via nemid.nu uanset hvor og hvordan den er bestilt. Meningen er vel netop at det er en central ID??!!

Hvorfor f* har man ikke lavet nogle ordentlige test på rigtige personer, med alle mulige tænkelige scenarier. Man kunne have udpeget 250 personer fordelt på alder, køn, it-erfaring oa. og så bare have ladet dem køre møllen igennem uden hjælp og vejledning - og blot observere hvad der så sker. Så er jeg sikker på at man ville have kunnet rettet både dokumentation og formulering i breve og lign. til INDEN The Big Bang.

Og lad denne tråd (hvis den altså kommer i live) undlade at diskutere Nem-ID's eksistensberettigelse - de fleste herinde ER vist enige om at det er en 'EPIC FAIL' af de helt store. Men nu har fået skidtet, og tvivler på at det forsvinder. Så lad os i stedet diskutere hvordan systemet fungerer og hvad der kunne laves om.

  • 0
  • 0
Kai Birger Nielsen

Mon de egentlig har testet andet end lige-ud-af-landevejen sporet? Jeg ville se om jeg kunne vælge en anden brugerid end den først valgte. Mit andet valg var optaget og så trykkede jeg på Cancel, hvilket gav den her:

"Du har afbrudt en handling efter at et midlertidig adgangskode har været brugt. Der skal udstedes et nyt midlertidig adgangskode, før du kan bruge dette NemID-nummer igen."

Heldigvis var den fejlmeddelelse også helt forkert, for de spærrede da heldigvis ikke min adgangskode bare fordi jeg forsøgte at skifte brugerid uden held.

Suk!

  • 0
  • 0
Bjarne W. B. Petersen

Jeg har aktiveret 3 forskellige NemID - mit eget, en borger jeg arbejder for samt min egen mor. Bortset fra mit eget har jeg været nød til at have fat i support - og jeg betragt mig ellers selv som rimelig intelligent og lidt af en computer-nørd.

Problemet er at (bankernes) vejledning er temmelig mangelfuld og der følger nul vejledning med NemIDs følgebreve.

Tag for eksempel sparekassen Lolland (min mor) - hun fik ikke aktiveret det i tide, så hun skulle bestille en ny midlertidig adgangskode. Den slags kan man gøre på nemid.nu... bortset fra at det ikke virker. Funktionen melder "der er sket en fejl på siden", hvorfor man er NØD til at ringe og hænge i en support-kø, for at få et nyt. Det var i december, og siden melder STADIG fejl.

Anyway, hun fik et nyt og jeg skal så aktivere det, så jeg går ind Sparekassen Lollands hjemmeside, hvor der står:

Er du gammel bruger og har fået NemID skal aktivere NemID, inden du kan bruge den. Det gør du ved først at logge på Netbank med den "gamle sikkerhed". Når du er konverteret til NemID skal du fremover bruge nedenstående link:

Så jeg logger på med den "gamle sikkerhed"... der sker ingenting. Ikke nogle beskeder om at hun er konverteret. Ikke noget man kan klikke på for at konvertere. Nada. Efter at have brugt rimelig lang tid med at søge alle klikbare elementer igennem, logge ud og logge ind et par gange giver jeg op og ringer til bankens support... som kører på en temmelig crappy IP-telefon-system (hold da op hvor lyder det dårligt).

Når men jeg får en supporter i røret som fortæller mig at jeg skal logge på med hendes nemid-nr og midlertidig adgangskode (hvorfor så skrive det andet på forsiden!?!?). Jeg gør som jeg får fortalt - og får et popup, hvor der står at jeg ikke kan logge ind. "jamen jeg skulle jo have klikke på 'skift adgangskode' lige under login-boksen" (now you tell me).

Efter lidt snak frem og tilbage får jeg at vide at min mor kan få tilsendt en ny midlertidig sms på hendes mobil, men skal lige ringes op af en anden. Som så ringer op og fortæller at der lige går et par timer for hun skal snakke med en 3. først. Om aftenen hvor jeg er sammen med min mor igen og skal aktivere hendes NemID, viser det sig at hendes kode allerede er udløbet - der er et temmeligt kort vindue hvor man kan benytte den nye kode. Så jeg prøver at bestille en ny via nemid.nu - hvilket jo ikke virker. Gnargh... gider ikke mere.

Kun ved min egen NemID gik aktiveringen forholdsvis gnidningsløst (Pensam Bank). Eneste problem er at min anden bank (Jyske Bank) ikke mener at min foretrukne browser (Chrome) kan bruges til login... fungerer ellers fint alle andre steder.

Nej NemID er ikke nemt ID.

  • 0
  • 0
Erik Testmann

Jeg kan også tilslutte mig jeres oplevelser, selv om mine er af anden karakter. Gang på gang har jeg været ude for at mit NemId er blevet spærret og jeg har så skulle have fat i supporten for at få en ny. Første gang gik der 14 dage, men så fandt jeg ud af at min bank også kunne gøre det, så den metode bruger jeg nu. Min brøde består i, at da jeg oprindeligt fik NemId, valgte jeg ikke at aktivere det over for andet end min bank, og hver gang jeg har været inde på NemIds noget rodede web for at aktivere mig, er der sket det, at jeg efter et styke tid har fået den spærret igen. Det er en kombination i, at jeg som IT-sikkerhedsspecialist altid vælger passwords med store og små bogstaver, og selv om NemId siger at den betragter store og små bogstaver som de samme, har en tidligere Java-version ikke været i stand til at fortolke det, med det resultat, at den er blevet spærret igen. Nu har jeg heldigvis et stykke tid endnu min gode, game digitale signatur i form af et certifikat, så det vil jeg bruge til de offentlige sider så længe jeg kan og så må vi bare håbe at der er kommet en afløser for SværId inden det udløber.

I øvrigt er jeg helt enig i, at denne tråd ikke skal anvendes til at diskutere eksistensberettigelse, men det falder mig for brystet at DanID's kommunikationschef Jette Knudsen kan udtale

Man skal huske på, at vi her laver noget, der ikke er lavet før. Det er jomfruelig grund, vi betræder. Vi har ikke på forhånd haft mulighed for at teste i stor skala, så ingen kunne vide, hvordan support-henvendelserne ville udvikle sig

. Sig mig, har de ikke lavet nogen form for kapacitetsanalyse og brugerundersøgelser?

  • 0
  • 0
Uli Fahrenberg

DanID betaler bod når deres telefonventetider er for lange?? Cool; så synes jeg vi alle sammen skulle ringe direkte til dem i stedet for til bankerne. Jo mere bod de kommer af med, jo bedre.

Og til modsætning til Bjaren ovenfor har jeg forøvrigt oplevet at Jyske Bank med NemID virker ad h... til i Firefox under Linux, men meget fint med Chromium.

  • 0
  • 0
Asbjørn Jensen

Har nu været afskåret fra Netbank i flere måneder og ikke set lønsedler i 9 måneder.
Baggrunden er at NemID forlanger at være administrator på alle tilsluttede PC'er og bestemme konfigurationen. Af sikkerhedsgrunde får de ikke lov til dette på min firma PC.
Min private PC har min banks support, på trods af timers arbejde, ikke været i stand til at bringe i funktionsklar stand. Det skyldes formodentlig at der på PC'en findes objekter som NemID ikke kan eksistere med (men hvilke ???) også her forlanger NemID ret til at styre hvad jeg må bruge min PC til

  • 0
  • 0
Erik Testmann

Jeg kan tilføje, at jeg fik den besked på et af mine mange supportkald, at jeg skulle bruge Internet Explorer selv om jeg sad på en Mac. Så fik jeg at vide, at Safari (som er den, der følger med MacOs) ikke virker, men at jeg skule bruge Fireflop. Det skal dog retfærdigvis siges, at jeg har fået den til at virke på Chrome, men den kendte supporteren ikke.

  • 0
  • 0
Niels Dybdahl

Har nu været afskåret fra Netbank i flere måneder og ikke set lønsedler i 9 måneder.
Baggrunden er at NemID forlanger at være administrator på alle tilsluttede PC'er og bestemme konfigurationen. Af sikkerhedsgrunde får de ikke lov til dette på min firma PC.
Min private PC har min banks support, på trods af timers arbejde, ikke været i stand til at bringe i funktionsklar stand. Det skyldes formodentlig at der på PC'en findes objekter som NemID ikke kan eksistere med (men hvilke ???) også her forlanger NemID ret til at styre hvad jeg må bruge min PC til

Jeg tror at du har misforstået noget. NemID stiller to krav til din PC:

  1. Der skal installeres JavaSE i din browser, så den kan køre appletter. Installation af dette kræver normalt administratoradgang men ved brug kræves ikke administratoradgang.

  2. Det skal være muligt at køre en signeret Java applet. Dette har ikke noget med administratortilstand at gøre, men jeg kan sagtens forestille mig at det konflikter med dit firmas IT-politikker og at det på din firma-PC kun er muligt i administratormode. Men det skyldes ikke NemID. Det skyldes dit firmas IT-politikker.

  • 0
  • 0
Claus Nielsen

En af mine kollegaer har fået NemID påduttet af banken.
Deres procedure kræver at han logger ind med sit gamle login og så aktiverer NemID derefter.
Desværre er han kommet til at slette sin gamle login-profil fra computeren og kan ikke få en ny fra banken da de jo er på vej over til kun at bruge NemID.
Bankens hotline kunne simpelthen ikke finde en løsning.

Jeg vil tro han bliver nødt til at bestille en standard NemID fra nogen anden end banken og så håbe han kan få den til at blive accepteret af banken uden at skulle logge ind med sit gamle system.

Ellers må han jo til at skifte bank...

  • 0
  • 0
Asbjørn Jensen

1 spørgsmål : hvor er det specificeret ?

2: er dette tilkendegivet i den politiske godkendelse og de forudsætninger det er godkendt på.

Jeg må jo bare sige at det er NemID s skyld at de stiller sådanne krav for at levere varen
( og i øvrigt ikke er i stand til at hjælpe igennem problemerne.)

Jeg går ud fra at ingen fornuftig politiker ville godkende, at et privat firma skal bestemme ALLE PC ers configurering eller alternativt, at det er nødvendigt at anskaffe en PC specificeret af NemID til dette (og kun dette) formål

  • 0
  • 0
Brian Funk

Utroligt at du overhovedet fik lov til at snakke med supporten på din mors vegne.
Jeg havde også problemer med det i starten og snakkede med supporten om min egen og min kones. Da jeg ville have hjælp til min kones nemID fik jeg meget bestemt at vide at den er STRENGT personlig, og hvis jeg ringede på hendes vegne igen, ville de spærre hendes nemID adgang.

Mærkeligt system.

  • 0
  • 0
Niels Dybdahl

1 spørgsmål : hvor er det specificeret ?
2: er dette tilkendegivet i den politiske godkendelse og de forudsætninger det er godkendt på.

Jeg har ingen anelse om specifikationer og godkendelser. Men måske en anden kan svare?

Men det er heller ikke hele sandheden som jeg har skrevet.

Danske Bank har en anden løsning til NemID, som kræver en computer som kører iOS eller Android.

DanID har efter sigende andre løsninger på vej med hardware-token-generatorer og hardware-dimser med signaturen indbygget.

Men uanset løsning, så er der mindstekrav til hver løsning, så det bliver nok ikke muligt at bruge NemID med telnet eller hvad man nu ellers kunne få lyst til at bruge.

Men DanID har utvivlsomt dummet sig med kravet om at man skal kunne køre en signeret applet. Der er mange firmaer som ikke bryder sig om at fremmed kode skal have mulighed for at lægge filer på ens PC. De kunne sikkert have sparet rigtig mange supportopkald ved at basere sig på en usigneret applet istedet (eller i det mindste tilbyde det som et alternativ).

  • 0
  • 0
Niels Dybdahl

Da jeg ville have hjælp til min kones nemID fik jeg meget bestemt at vide at den er STRENGT personlig, og hvis jeg ringede på hendes vegne igen, ville de spærre hendes nemID adgang.

Godt, det lyder som om at DanID efterhånden er begyndt at tage sikkerheden alvorligt.

  • 0
  • 0
Henning Guld

..over problemerne.
Andelskassen kørte for år tilbage med næsten samme system.
Min kone, der nægter at røre en pc, gik med til at jeg lærte hende om adgang til banken med NemID. Hun er fortrolig med systemet efter en 2-3 forsøg og bruger det problemfrit dagligt.
Opstart både for hende og mig var uhyre nemt.Det skal nævnes, at jeg bestemt ikke er den store com.-nørd. Måske har heldet tilsmilet os her i huset.

  • 0
  • 0
Erik Testmann

Det er muligt at de tager sikkerheden alvorligt. Min kone er værge for sin far, der er hjerneskadet, og da hun skulle have adgang til andet end banken, kunne hun kun gøre det, hvis hun oplyste nummeret på hans pas eler kørekort. Problemet er, at han ikke har nogen af delene.
Det jeg vil sige med dette er, at selvfølgelig skal sikkerheden være høj, men der skal også udvises konduite.

  • 0
  • 0
Erik Testmann

Så vidt jeg husker var argumentet for indførelse af NemId, at man skulle kunne tilgå det fra en hvilken som helst maskine. Hvorfor dælen vælger man så at bruge Java, når der er så mange andre muligheder, der giver lige så høj mulighed for applikationsafvikling?

  • 0
  • 0
Lars Christoffersen

Ingen problemer ud over at Banken skulle aktivere det, før det virkede i Netbank. Det tog 1 minut.
Ellers har det virket helt stabilt fra PC og IPhone.
Det eneste der irriterer mig er at jeg stadig har valgmuligheden for digital signatur når jeg kommer til den fælles login. Det kan være forvirrende for mange tror jeg.

  • 0
  • 0
Anders Hedelund

Den med banken først og husk digital signatur, for du ender i uendelig loop, hvis du prøver bagefter, har jeg også oplevet. Desværre for min 88-årige far, der bor i den anden ende af landet. Det har kostet mig to dage og 1600 km's kørsel, at komme så langt. Det virker stadig kun på banken.

Så er der tekststørrelsen. Deres supportsider er lavet efter "retningslinjer for gode websider", så der kan man vælge større og mere letlæselig tekst. Selve NemID er desværre Java, så selv om man i sin browser sætter større tekst GENERELT, bliver NemIDs vindue bare større. Selve pop-uppen forbliver gnidret og komplet ulæselig. Løsning: Indkøb en luplampe.

Jeg har skrevet til deres - i øvrigt venlige - support, og fået et bekræftende "desværre".

Nu er vi begge Jyske Bank-kunder, hvor vi altid har brugt papkort og været glade for det, så jeg troede egl. blot NemID ville vise sige at optræde som en forbedret, moderniseret og mere generel udgave af samme.

Jeg blev MEGET sørgeligt skuffet.

  • 0
  • 0
Preben Charles Nielsen

af Preben Charles Nielsen, 7. januar 2011 11:26

Jeg kører win7 PRO og passer meget på over for alle... også Nemid......
Det har jeg gjort siden 1985...
Jeg er i dag 72 år gammel og særdeles bekendt med EDB......

Men efter en usædvanlig dårlig behandling af nemid persolale. Trusler m.m. Trusler om politi m.m.

Logind på nem id!!!!
Gem en side i explorer hvor du er logget ind!!!!

Log ud fra nemid!!!!!!!!!!!!!!!
Du får en kvitering på at du er logget ud!!!!!!

Gå en tur i verden på ekstrabladet,bt,berlingske m.m.ALT!!!!!!

Tryk på den gemte side i explorer.

Vupti nu er du logget ind på NEM ID UDEN KODE.....

De er ikke rigtig kloge...........

Preben Charles Nielse

  • 0
  • 0
Asbjørn Jensen

Jeg ventede på at få koden og først da jeg rykkede fik jeg at vide at vejledningen var forkert: det var banken der skulle give koden.

Jeg synes at NemID skal medregne svartid i nedetid (det er det for mig)
Min seneste service request har nu henligget ubesvaret i en måned.

  • 0
  • 0
Niels Dybdahl

Så vidt jeg husker var argumentet for indførelse af NemId, at man skulle kunne tilgå det fra en hvilken som helst maskine. Hvorfor dælen vælger man så at bruge Java, når der er så mange andre muligheder, der giver lige så høj mulighed for applikationsafvikling?

Mit gæt er "security by obscurity". Der er ikke bare tale om en java applet som bliver hentet og udført, men de har brugt nogle krumspring for at forhindre at man bare kan downloade og dekompilere den. Det ser også ud som om at der er to appletter i spil hvor den første henter den næste. Jeg er helt nysgerrig efter at se hvad de prøver at skjule, men som sagt er det ikke ligetil at få fingrene i selve appletten.

  • 0
  • 0
Kim Rasmussen

Jeg havde også problemer da jeg skulle logge på for første gang med "NemID", men det var måske min egen skyld, jeg havde ikke brevet med mig og var ikke hjemme. Efter 20 minutter i telefonen, hvor det meste var vente tid, fik jeg ny kode. Den kom samtidigt med at jeg talte med damen. Men jeg havde stadig problemer, jeg manglet et nummer fra brevet, så 18 minutter mere i telefonen også kørte "NemID".

Nu har jeg ikke problemer med netbanken, Nordeas netbank virker fint med "NemID".

  • 0
  • 0
Steffen Prüsse

Den applet der bliver stillet til rådighed via ens netbank er da ret ligetil at få fingrene i :)

Med lidt kendskab til HTML, så kan du bare aflure kildekoden, og hente den der igennem :) Jeg har gjort forsøget ... apletten er her, men om mit forsøg er succesfuldt eller ej tror jeg ikke helt jeg har viden til at afgøre :P

  • 0
  • 0
Steen S P

Jeg (og min kone for den sags skyld) har nu begge brugt NemID i nogle måneder og har ikke haft nogensomhelst problemer - hverken med aktivering eller brugen.
Eneste behov jeg har haft for support, var da jeg ville logge på Danske Bank med NemID og jeg fik at vide at mit login ikke var tilknyttet en Danske Bank adgang. Det krævede en 1 minuts opringning til Danske Banks support og så var det klaret.

Uanset at mange har problemer, så viser det altså at der helt sikkert er rigtig mange situationer hvor det virker fint.
At jeg så ikke synes at selve løsningen er go' og nem at bruge er en anden sag..:-)

  • 0
  • 0
Niels Dybdahl

Den applet der bliver stillet til rådighed via ens netbank er da ret ligetil at få fingrene i :)

Så er der åbenbart forskelle på hvordan netbankerne gør det. Min netbank stiller ikke appletten tilrådighed som en downloadbar .jar fil, men genererer den clientside via noget javascript. I koden nævnes både "BootApplet" og "signonApplet", så umiddelbart vil jeg tro at der er to appletter involveret hos min bank.

  • 0
  • 0
Simon Hoxer

DanID betaler bod når deres telefonventetider er for lange?? Cool; så synes jeg vi alle sammen skulle ringe direkte til dem i stedet for til bankerne. Jo mere bod de kommer af med, jo bedre.

Netop det synes jeg jo er rimelig frustrerende, for det er i sidste ende os alle sammen, der kommer betale deres bod.

  • 0
  • 0
Henrik Madsen

Jeg undrer mig meget over den kritik der er af NemID løsningen i denne tråd. I min familie, hvor eksempelvis min kone og mine døtre aldrig fik 'digital signatur' til at virker, har NemID været let at få til at virke. Desuden er herligt at man umiddelbart kan bruge NemID på samtlige computere og smartphones (linux, ubuntu, windows, android, mv.), og dette kan vi nok tilskrive den indsigtsfulde valg af Java som platform, idet netop Java kører fint på samtlige platform.

  • 0
  • 0
Svend Lyngsø

Jeg har installeret ca. 25 NemID og hvor mange mine vejleder på Datastuerne ved jeg ikke.
Men vi er kommet til den konklusion menID.nu skal vi undgå. Vælg din net bank det er, letter så vi siger til de 60+, at de skal vente til de får det fra deres netbank.
Jeg syntes ikke at det er svært når det er aktiveret på den rigtige måde, men det er næsten altid os vejleder der gør det. Der efter ved lidt vejledning går det rimelig for brugerne. Men det er også den største udfordring lige nu og den måde nogle af teksterne er skrevet på. Det forstå de simpel hen ikke.
Nb. Jeg stå for netværk af datastuer på Fyn 60+ (15 stk.), er også med i ”Lær mere om IT”.

  • 0
  • 0
Kenneth Lylloff

Godt for jer!
Men statistikken lyver ikke. Der er alt for mange eksempler på at det netop IKKE virker som folk forventer.
De beskrevne problemer er virkelige og kunne for mange af dem være undgået ved ordentlig test og design, samt en meget bedre vejledning der tager højde for 'ikke lige ud landevejen' situationerne.
At det virker på alt - er vist ikke korrekt. Mig bekendt kan iPhones f.eks. ikke køre Java. At denne fantastiske Java app. så også skal have udvidede rettigheder på PC'en, fraholder mange fra at kunne bruge en arbejds PC (som man betaler multimedieskat af fordi man kan bruge den privat!!!)

Så jeg kan ærligt talt ikke forstå at du undrer dig. Selvfølgelig vil det da virke for rigtigt mange - ellers havde de vel (forhåbentligt) ikke frigivet det?! Men at det ikke virker umiddelbart for 1 ud af 5 er ikke godt nok!

  • 0
  • 0
Steen S P

Det statistikken fortæller, er jo at 1/5 har ringet til f.eks. Danske Banks support med et problem relateret til NemID. Dermed er der jo egentlig ikke sagt at det er NemID's skyld at brugeren har haft et problem.
I mit eget tilfælde hvor jeg har ringet til Danske Banks support fordi min Danske Bank konto ikke var tilknyttet mit NemID login, er jeg ikke sikker på at jeg vil mene det er et NemID problem. Jeg havde jo allerede NemID og det virkede fint i andre scenarier. I det her tilfælde virkede det faktisk som om det var hos Danske Bank at fejlen lå og ikke i NemID.

Jeg skal ikke kunne sige om der er flere eller færre problemer med NemID end der har været med andre type logins (Digital Signatur, diverse Netbank adgange etc.) men jeg er da ret sikker på at brugerne også har haft problemer med det i tidens løb. Det kunne jo f.eks. være sjovt at se et tal på hvor mange af Danske Banks kunder der har kontaktet supporten ang. problemer med deres Netbank login inden de fik NemID. Det kan jo være at det tal er ligeså stort og så er der jo reelt set ikke flere problmer med NemID end der har været hidtil.

  • 0
  • 0
Jesper Poulsen

Desuden er herligt at man umiddelbart kan bruge NemID på samtlige computere og smartphones (linux, ubuntu, windows, android, mv.), og dette kan vi nok tilskrive den indsigtsfulde valg af Java som platform, idet netop Java kører fint på samtlige platform.

Du bør notere det i indlægget, når du anvender ironi.

  • 0
  • 0
Kristian Nielsen

Jeg har studiejob som teknisk supporter i en stor dansk bank, og ja, vi har haft rigtig travlt i forbindelse med udrulningen af NemID. Min efter min opfattelse har langt de fleste kald været af tekniskkarakter, dvs. problemer med at Java ikke virker korrekt eller direkte defekt Windows/Mac OSX. Der har også været mange kald med kunder som skulle have en ny kode på SMS, enten fordi den blev tastet forkert første gang, eller fordi den blev brugt andet sted en på bankens hjemmeside.

Kunder som har skulle bruge hjælp med at bruge NemID fordi de ikke kunne finde ud af det, har typisk været det de meget IT svage brugere. De kunder ville vi have fået igennem alligevel da de i bund og grund hverken aner hvordan man bruger eller installere Netbanken.

@Erik Testmann: Det er korrekt at der i begyndelsen var nogle problemer med brug af Safari på Mac, dette problem har dog været løst i et stykke tid nu. Hvis det stadig er et problem, prøv da først at tømme bufferen. Hvis dette ikke hjælper prøv at nulstille safari.

Jeg heller ikke at NemID er guds gave til IT-verdenen men efter min opfattelse er Hr. og Fru Danmark rigtig glad for det når det så endelig virker ;)

  • 0
  • 0
Nicolai Lindskov Knudsen

Som flere nævner herover, så skal man ind og "genbestille" sin NemID for at få tilknyttet digital signatur. Hvorfor "genbestille" kommer i anførselstegn er fordi, man skal trykke på "Bestil NemID til private", og herefter tilknytte signaturen uden at man dog får tilsendt et nyt ID - efter et stykke tid er signaturen herefter tilknyttet det NemID man allerede har. I mit tilfælde 5-10 minutter efter "genbestilling".

I vejledningen henvises der blot til NemIDs hjemmeside, men det tog mig et telefonopkald til support før jeg havde koblet knappen "Bestil NemID til private" med at tilslutte en digital signatur nu jeg allerede havde et NemID. Jeg pointerede dette overfor support og fik så inderlig ret, da de havde rigtig mange opkald på dette problem, men en måned efter, hvor min kæreste stod med samme problem, kunne jeg konstatere at intet var blevet ændret.

@FRANK J. ANDERSEN: Jeg opfattet ikke brugen af NemID som målet for denne diskussion, men selve installationen og aktiveringen af den. Metoden med personlig kode + papkort/aktivkort har jo eksisteret i lang tid hos flere banker.

  • 0
  • 0
Asbjørn Jensen

Efter ikke at have haft adgang til mine lønsedler i et år og ikke have haft adgang til min netbank i flere måneder har jeg lært at NemID vil bestemme konfigurationen på min firma PC (det får de ikke lov til) og på min private PC kan dE ikke finde ud af hvad de ønsker ændret / FJERNET. Nu er de opgivet og jeg har anskaffet et par nye PC'er, ved et sært tilfælde virkede NemID så.

Det er vist ikke i overensstemmelse med de politiske udmeldinger at brugerne skal anskaffe ny HW/SW

  • 0
  • 0
Jesper Poulsen

Nu er de opgivet og jeg har anskaffet et par nye PC'er, ved et sært tilfælde virkede NemID så.

Og DanID kan nu læse indholdet af din harddisk.

Jeg har sandboxed NemID i en virtuel PC. Det er ikke muligt at komme i kontakt med host OS'et.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize