De unge er langt mere utilfredse med NemID end de ældre, viser en analyse som Danske Bank har foretaget blandt de 6.600 kunder i deres kundepanel i december 2010. Det skriver dinepenge.dk
»Jeg gætter på, at de unge ikke synes, at sådan et lille papkort er just moderne og heller ikke særligt smart,« siger Jonas Torp, der er kundetilfredshedschef i Danske Bank til dinepenge.dk.
Den forklaring bakkes op af Torkil Clemmensen, der er lektor på CBS og ekspert i brugervenlighed i it-løsninger.
»Jeg tror, at en stor del af forklaringen i brugertilfredsheden skal findes i, at NemID- løsningen kommer på papir. Det passer skidt sammen med en mobil løsning, som ellers er det mange unge mennesker gerne vil have. De vil kunne bruge deres mobiltelefon til det hele, og derfor virker det helt bagvendt, at du skal rende rundt med et stykke pap i pungen for at kunne bruge NemID,« siger han til avisen.
Han mener, at papkortløsningen appellerer til den ældre målgruppe, som i højere grad bruger den stationære computer på hjemmekontoret.
I undersøgelsen er de mindst utilfredse brugerne over 61 år, mens de mest utilfredse er brugerne imellem 31-40 år. 16 procent af sidstnævnte erklærer sig »særdeles utilfreds« med NemID.
Netop den gruppe er, ifølge Thorkild Clemmensen, den gruppe, der har mest at bruge løsningen til og bruger den mest. Derfor kalder han det ærgerligt, at de også er de mest utilfredse.
»I den ideelle verden er der jo uendeligt med penge, uendeligt med tid og uendeligt indsigt i fremtiden. Men man skal huske på, at da dette projekt blev sat i søen i 2008, da var smartphones ikke særligt udbredte, og danskerne havde ikke taget teknologien til sig. I dag kan man have svært ved at forstå, at vi ikke har gjort løsningen klar til mobiltelefonen, men der er udviklingstid på store løsninger som NemID,« siger kommunikationschef i DanID Jette Knudsen til Berlingske Tidende.
Jette Knudsen oplyser, at det inden for det næste halve år vil blive muligt at få NemID-koden tilsendt op sin mobiltelefon.