Nedskæringer på DIKU koster datalog-kvalitet

»Brandærgerlige nedskæringer« på Datalogisk Institut på Københavns Universitet, lyder det fra Prosa. Naturligt at skære, siger Dansk IT.

Kvaliteten af de højtuddannede dataloger fra Københavns Universitet, DIKU, bliver ringere pga. de nedskæringer, som nu rammer instituttet.

Sådan lyder meldingen fra EDB-fagforeningen PROSA. Dansk IT mener omvendt, at det er naturligt at skære, når der er færre studerende.

Et fald på 25 procent i indtaget af nye studerende på det naturvidenskabelige fakultet ligger bag nedskæringerne. DIKU havde samme antal ansøgere i år, men det er katastrofeåret 2005, hvor instituttet fik halveret ansøgertallet, som nu slår benene væk under det datalogiske institut.

»Jeg synes det er brandærgeligt at der sker de nedskæringer på DIKU,« siger uddannelseskonsulent Michael Tøttrup fra EDB-fagforeningen PROSA.

»Noget som branchen har efterlyst længe er højtuddannede kandidater, især dataloger, og at skære midlerne der fra, det gør, at den kvalitet, at uddannelsen for dem som trods alt kommer i gennem, den bliver bare ringere. Der bliver i forvejen uddannet alt, alt for få, så dem, der bliver uddannet, skal have den bedste kvalitet. Det er det, branchen efterspørger.«

Måske er DIKU bare ikke dygtig nok?

»Det skal jeg ikke kunne sige. Jeg forholder mig til det, der kommer ud i den anden ende. Der kan jeg bare sige, at der bliver uddannet alt for få som det ser ud i dag, og når man nu skærer ned, så bliver kvaliteten af dem, der bliver uddannet også ringere. Vi har brug for flere dataloger, og flere af den højeste kvalitet.«

Der bliver årligt uddannet omkring 150 til 250 dataloger om året på landsplan. Branchen kan aftage det dobbelte, vurderer Michael Tøttrup.

Ingen undren hos Dansk IT

Hos Dansk IT er der forståelse for sparerunden.

»Vi taler om et resultat af faldende søgning til DIKU. Man kan ikke undres over, at instituttets størrelse skal tilpasses antallet af studerende. Det vi kan forholde os til, er, at det er et udtryk for, hvad vi har set over nogle år: En ikke særlig stor søgning til IT i al almindelighed,« siger Tony Franke, som er direktør i brancheorganisationen Dansk IT.

Han mener, at problemet med de få datalogi-studerende handler om, at skabe en indsats over for gymnasieeleverne, som skal lokkes til it-studierne. Her kunne DIKU passende bruge lejligheden til at se på, om instituttet tilbyder det, der efterspørges.

»Jeg mener, at de bør benytte anledningen til at gå ind og se på, om de tilbyder markedet en tidssvarende uddannelse,« lyder det fra Tony Franke.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (16)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Torben Mogensen Blogger

Hvis den eneste variabel var optaget, så ville jeg heller ikke se noget problem. Men DIKU har i mange år fået væsentligt færre penge fra det Naturvidenskabelige Fakultet, end vi har indtjent i form af studenterårsværk (STÅ). Derfor havde vi allerede inden nedskæringen langt færre undervisere pr. studerende end de andre institutter på NatFak, f.eks. under halvt så mange som på de fysiske fag. Derfor rammer en nedskæring DIKU særligt hårdt. Vi er allerede skåret ind til benet, så en yderligere nedskæring bliver en amputering, som det kan blive svært at komme sig efter.

Vi hilste udmeldingen om, at STÅ-indtægterne skulle gå mere direkte til de institutter, der tjener dem, velkommen. Men med en budgetmanøvre har man så trukket tidligere års STÅ-indtægt fra, så facit bliver, at DIKU stadig får udbetalt mindre, end vi tjener.

Hvis indtægterne blev fordelt proportionalt, havde DIKU ingen økonomiske problemer -- vi kunne tværtimod udvide. Derfor føles nedskæringerne særligt uretfærdige.

  • 0
  • 0
Jon Bendtsen

Så kunne i jo også gøre en indsats for at få flere studenter igennem, derved ville i få mere STÅ, og selvom at i skal aflevere XX procent til fakultetet, så ville i stadig få flere penge.

Her tænker jeg særligt på speciale vejlederes modvilje mod at tage studerende med specialer som er bare lidt uden for deres interesse område.

Eller bare det at når man spørger en professor om at være vejleder så får man intet svar, eller et svar uger senere når jeg har været der oppe, sparke døren ind og forstyre deres tanke gang. Det må trods alt være bedre at professorerne kan koncentrere sig om at tænke og ikke bliver afbrudt fordi de ikke har svaret på emails.

  • 0
  • 0
Mohmmad Jowkar

Jeg er kandidat fra DIKU og det jeg har lært tror jeg ikke jeg kunne have lært andre steder i Danmark end på DIKU.
I mit speciale arbejdede jeg med den nye Cell processor (den fra Playstation-3) og dens anvendelser til tunge beregninger. Da jeg startede mit speciale var Cell processoren endnu ikke i produktion men jeg var så heldig at DIKU havde adgang til nogle prototyper som jeg kunne bruge. Det gjorde at jeg kunne være på forkant med udviklingen indenfor Datalogi.
Til Januar flytter jeg til Barcelona for at udvikle programmer til deres CELL-BE baserede supercomputer som bruger 3. generations Cell processorer, så noget tidssvarende må jeg da have lært.

Jeg vil foreslå kommende studerende at kigge på både det som Dansk IT foreslår man bør lære:

http://www.dansk-it.dk/presserum/artikler/kursuskatalog.aspx

og så det som DIKU tilbyder:

http://diku.dk/undervisning/

  • 0
  • 0
Søren Pilgård

Jeg har i lang tid gået og tænkt over at jeg gerne ville have en uddannelse som datalog på KU. Men efterhånden som jeg læser at det står dårligere og dårligere til på DIKU har jeg taget mit valg op til kraftig genovervejelse.

Stramme nedskærelser er ikke ligefrem vejen til et bedre studie. Det er bestemt ikke den vej man skal gå hvis man vil have flere vel uddannede inden for it-sektoren.

Personligt har mine tanker kredset omkring at søge ind på IT-universitetet i stedet, eller måske den lidt ekstreme løsning at tage helt til Aalborg hvor jeg ved de har en nogle gode rammer for datalogiuddannelsen, det er dog vældig langt væk :(

  • 0
  • 0
Brian Vinter

Det er jo netop ganske vanskeligt at få flere studerende igennem hvis man skal acceptere projekter der ikke har fokus i en etableret aktivitet, de kan ikke spare med andre studerende og vejlederen må bruge meget tid på at sætte sig ind i baggrundsmateriale fremfor at vejlede.

Pointen med et speciale er jo netop at skrive en specialeopgave så man dermed dokumenterer sine faglige færdigheder - ikke nødvendigvis at arbejde med lige netop det emne man har besluttet sig for - husk at vejlederen jo skal stå inde for det faglige niveau i opgaven!

Når det er sagt så oplever jeg personligt at de fleste studerende kommer med redelige projektforslag der oftest bliver til rigtigt gode projekter. Men hvis DIKU reduceres med 20% så kan jeg love for at latenstiden på mail også stiger med 20%!

  • 0
  • 0
Brian Vinter

Hvis du havde været studerende i USA havde dine tanker været ret anderledes; stedet betyder mindre faget betyder alt. Datalogi er et stort område og de enkelte institutter har alle emner hvor de er de bedste i landet!

Hvis du fx. gerne vil arbejde med indlejrede systemer så bør du tage til Aalborg - ingen gør det bedre end dem!

Hvis du kunne tænke dig at arbejde med medicinsk-billedanalyse, domæne specifikke sprog, næste generation processorer eller andre emner hvor DIKU er de førende så er det DIKU du skal til!

  • 0
  • 0
Jack Lee

Søren, der er rimelig stor forskel på ITU og DIKU. Jeg vil mene, at fagene er mere praktisk anlagte end hos DIKU. Kan man allerede mærke, at man er til en mere teoretisk tilgang til emnerne, og hvor man ønsker at få de klassiske datalogi i sin bachelor, er det ikke sikkert at ITU er egnet.

Brian: Jeg vidste ikke, at DIKU også legede med medicinsk billedanalyse, troede det var noget DTU og måske Aalborg Uni i København gør det? Ah, sidstnævnte arbejder vist mere med robotter.

  • 0
  • 0
Torben Mogensen Blogger

Her tænker jeg særligt på speciale vejlederes modvilje mod at tage studerende med specialer som er bare lidt uden for deres interesse område.

Eller bare det at når man spørger en professor om at være vejleder så får man intet svar, eller et svar uger senere når jeg har været der oppe, sparke døren ind og forstyre deres tanke gang. Det må trods alt være bedre at professorerne kan koncentrere sig om at tænke og ikke bliver afbrudt fordi de ikke har svaret på emails.

Det, du beskriver er symptomer på overbebyrdede undervisere. Jeg kender selv, at jeg ofte har emails liggende, der burde svares på, men ikke tid til det. Og selv om jeg ofte har vejledt specialer, der ikke er i mit kerneområde, så får jeg mindre og mindre tid til vejledning, og så er de første, jeg siger nej til, dem, der ikke er i et område, jeg kender så godt (for det er alt andet lige et større arbejde at vejlede).

Med hensyn til kvaliteten, så er den for det meste uændret af nedskæringerne -- det er udvalget af kurser og projekter, der skæres på. Det betyder så, at studerende ikke i alle blokke kan få et kursus eller projekt, der passer præcist i deres interesseområde. Men de kurser, de kan tage, vil ikke være ringere.

  • 0
  • 0
Lars Wive Marcussen

Jeg er en af de halvstuderede nørder, der holder IT afdelingerne i København igang, på bekostning af min studietid.
Den nye nedslæring på hele Naturvidenskab vil sandsynligvis koste mig min uddanelse, da jeg ikke længere kan nøjes med at tage et fag af gangen, og at jeg nu skriver et bachelor projekt koster mig altså 250K i mistet indtægt, da jeg stoppede min kontrakt.

Ang. Tidssvarende uddanelse, jeg husker engang i ca. 95 hvor nogle fra erhvervslivet menete at DIKU skulle glemme unix og uddanne windows programmører, så jeg vil gerne nu spørge Dansk IT mm. om de kan fortælle præcis hvad de skal bruge om de minimum 5 år det tager at blive datalog, og det skal selvfølgelig gælde både teleselskaber, AMANDA systemer og konsulent-huse.

Ang. "Kernen i problemet" så kan jeg ikke genkende at vejlederne er langsomme, jeg fik omgående svar af Georg Strøm der henviste til Erik Frøkjær der ligeledes samme dag eller uge svarede mig hvad jeg skulle komme med for at han skulle vejlede mig.

  • 0
  • 0
Kristian Thy

[b]Mohmmad:[/b]

Jeg vil foreslå kommende studerende at kigge på både det som Dansk IT foreslår man bør lære og så det som DIKU tilbyder.

Morsomt, men lidt ved siden af. Dansk (Microsoft) IT tilbyder efteruddannelse, DIKU akademisk uddannelse. Det ville være mere relevant at se på DIKU versus fx. ITU:

http://mit.itu.dk/ucs/cb_www/

eller DTU:

http://www.imm.dtu.dk/Uddannelse/IMM_kurser.aspx

Det er i hvert fald hurtigere at få et overblik over kursusmængden på DIKU ...

[b]Jack:[/b]

Kan man allerede mærke, at man er til en mere teoretisk tilgang til emnerne, og hvor man ønsker at få de klassiske datalogi i sin bachelor, er det ikke sikkert at ITU er egnet.

Det er ganske muligt at læse på ITU og supplere med kurser på DTU og DIKU. Best of both worlds.

  • 0
  • 0
Jon Bendtsen

Det er netop studerende som dig jeg synes at DIKU skal tage fat i og få gjort færdig. På længere sigt vil du sikkert have en størrer indtægt hvis du er færdig. Jeg arbejdede iøvrigt ved siden af at jeg skrev speciale. Jeg synes det gik fint.

Jeg har ikke skrevet til de 2, men en 5-6 andre, og haft fat i institut? lederen for at finde en vejleder. Det hele endte med at jeg tilfældigvis fandt Jakob Grue Simonsen og han ville godt vejlede uden for sit eget emne område. Jeg er iøvrigt tilfreds med hans vejledning, selvom at specialet nok var blevet anderledes hvis det var en krypterings expert jeg skrev under.

Jeg er udemærket godt klar over at underviserne er overbebyrdet. Jeg ser dog ikke deres fremtid som bedre med mindre at de får arbejdet sig igennem denne her pukkel af halvfærdige studerende, som tager lidt fag en gang imellem. DIKU får da en stå bonus når de studerende bliver helt færdige, så får DIKU flere penge i fremtiden. Problemet, tror jeg, er at de enkelte undervisere ikke er personligt motiveret fordi de bliver kun målt på forskning, ikke på studerende.

Om folk lige skal skrive deres eget speciale emne eller ej er ikke så vigtigt. Jeg valgte selv, men ledte også nogenlunde aktivt efter en vejleder. Der var dog en lang periode hvor jeg ikke havde kurser.

Jeg synes godt at DIKU kunne have taget fat i mig og de andre studerende som næsten er færdige, og så hjælpe dem igang med at blive færdige. Giv dem fx. en helt konkrekt liste med speciale emner de kan vælge ud fra, det er langt nemmere at vælge noget konkret.

  • 0
  • 0
Lars Wive Marcussen

Tage fat i ?
Som jeg skrev, jeg tror ikke jeg bliver færdig pga. de nye regler, mens jeg de sidste par år har arbejdet i alt fra nye .com'er over IBM til at være selvstændig konsulent, mens jeg har taget kurser siddeløbende. De fire måneders SU jeg har tilbage er ikke det der vil få mig tilbage til studie kammeret og ændringen fra semestre til blokke gjorde det mere besværligt for mig at læse sideløbende. Så det et DIKU har givet mig en så praktisk anvendelig uddanelse, selv om den var teoretisk, har gjort at de mister studerende før tid.
Og angående lønnen, så har jeg rundt omkring siddet til det samme eller mere end færdige dataloger, virksomhederne har set på mine evner og ancinitet, ikke på min karaktere & eksamener, det er kun når jeg har set på kontrakter i udlandet at jeg er stødt ind i problemer med manglende eksamen.

Og OK, jeg henvendte mig til Strøm & Frøkjær fordi mit projekt var under deres emner, hvis jeg ville have skrevet inden for algoritmer, så var jeg blevet hos Jyrki.

  • 0
  • 0
Brian Vinter

Jeg synes nu at det er fair nok at antage at Dansk ITs efteruddannelsesprogram er det de mener der skal til for at sørge for at man holder sin uddannelse tidssvarende? Jeg tør godt love at NLP ikke lige er på vej ind i DIKUs kursusprogram:D

Der er ingen tvivl om at IMMs udbud er større end DIKUs - det er ikke helt så groteskt som det lige fremgår af linket fordi de DIKU kurser der listes der kun er dem der udbydes i nuværende blok (2).

Men det ville være rart med flere forskere på DIKU til at undervise - fx er Philippe Bonnet formand for den primære kongres indenfor sensor-netværk - men der er ikke luft i programet til at han kan give i kursus i feltet - det er naturligvis ikke tilfredsstillende for nogen - men med de nye nedskæringer bliver det jo bare vanskeligere:(

  • 0
  • 0
Fritz Henglein

"DIKU er blevet slået sammen med andre it-uddannelser i København"

Det sikre svar på dette spørgsmål er: 0 procent. DIKU er et institut, ikke nogen uddannelse. Derfor bliver det heller ikke slået sammen med andre it-uddannelser. Det er lige så sikkert som, at München (hjemstedet for BMW, men også en del andre ting) ikke bliver slået sammen med Opel.

Fritz

  • 0
  • 0
Fritz Henglein

'"Jeg mener, at de bør benytte anledningen til at gå ind og se på, om de tilbyder markedet en tidssvarende uddannelse,« lyder det fra Tony Franke.'

Det har Berlingske Nyhedsmagasin allerede gjort i 2006. Herefter tjener kandidater i datalogi fra netop DIKU suverænt flest penge inden for it-branchen: f.eks. gennemsnitligt 7.000 kr. per måned mere end civilingeniører.

Er det måske ikke tidssvarende at tilbyde noget så eftertragtet, at markedet er villig til at byde så højt?

Fritz

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere