Nedbrud og langsomme svartider giver it-frustrationer i Beskæftigelsesministeriet
Samme ministerium, som i sin tid satte it-skandaler på danmarkskortet med Amanda, er nu plaget af nye it-problemer, som går ud over medarbejdernes trivsel. Det skriver Politiken.
En trivselsrapport for Beskæftigelsesministeriet viser, at medarbejderne klager over it-systemer, som er langsomme, samtidig med at antallet af medarbejdere er skåret ned.
»Der er mange nedbrud, langsomme svartider. Desuden er systemerne ikke gearet til den slags arbejde, jeg udfører, hvilket gør det unødigt tungt i en travl hverdag,« skriver én af medarbejderne i sit svar i trivselsundersøgelsen ifølge Politiken.
Generelt klager brugerne over nedbrud og langsomme systemer, selvom ministeriet og de tilhørende styrelser har fokuseret på netop it i forbindelse med effektiviseringer.
Helt grelt står det ifølge Politiken til i Arbejdsskadestyrelsen, hvor et nyt system kaldet Proask har været flere år undervejs og har kostet et trecifret millionbeløb. Systemet er endnu ikke taget i drift, og der er heller ingen dato for, hvornår det ventes klar.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.