Nedbrud for betalingskort og Mobilepay ramte hele landet

11. juni 2021 kl. 17:2119
Nedbrud for betalingskort og Mobilepay ramte hele landet
Illustration: style-photographs/Bigstock.
Det vides ikke, hvad der ligger bag nedbruddet. Driften er normal igen.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Et nedrud ramte betalingskort og Mobilepay i hele landet.

Tjenesterne skulle være tilbage i drift, oplyser Søren Winge, som er pressechef i Nets til TV 2.

»Vi har normaliseret driften igen klokken 17, og vi arbejder stadig med at undersøge, hvad der præcis opstod,« siger Søren Winge.

Både Storebæltsbroen og Øresundsbroen har stor kø-dannelse på grund af nedbruddet, skriver Sund & Bælt på Twitter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det vides ikke, hvad der ligger bag nedbruddet. Nets kan ikke sige, hvornår driften bliver normal igen.

Også Nets hjemmeside er gået ned.

Opdateret kl. 18.15.

19 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
17
14. juni 2021 kl. 22:08

Jeg har siden ca. 2004 'kun' haft først Visa debet kort, og derefter Master debet kort. Det har ikke voldt mig nogen som helst problemer i hverken herhjemme eller for den sags skyld Tyskland eller Italien som har været mine to oftest besøgte ferielande....

16
14. juni 2021 kl. 12:37

Kunne det tænkes at NET's var blevet ramt af et DDos eller delvist ransomware angreb ? Det er jo nok ikke noget, man vil sige højt i en organisation som NETs ...

15
14. juni 2021 kl. 11:57

Hvorfor er det lige at 'vi' har tilladt sådan et gigantisk single-point-of-failure på udbyder niveau, på kritisk infrastruktur? Hvorfor laver terminalerne ikke round-robin tilslutning mellem flere udbydere (dvs. flere 'Nets')?

Se det er netop det gode spørgsmål. Det burde være mulig at lave et betalingssystem der er resilient og skalerbart. Der er i princippet intet der binder dine og mine kreditkort transaktioner sammen. Derfor er der heller ikke nogen grund til at de skal i samme system. Men alle dine transaktioner skal i samme system sådan at det kan holde øje med at dit kort ikke bliver overtrukket. Nogen skal holde styr på saldoen på dit kort. Alas, det burde kun betyde at en gruppe af kort ikke virkede.

Uden at kende flere detaljer, så er det svært at vide hvorfor det gik ned. Et eksempel kunne være at det var Nets fraud-detection software der døde og at man ikke mente at man forsvarligt kunne køre videre uden (blot et eksempel; jeg har ingen viden om hvad der rent faktisk skete).

14
14. juni 2021 kl. 11:47

Har du aldrig genstartet et system? :)

Hvis det var løsningen (og det tror jeg ikke på) - så skal de fyres og løsningen laves om "med det samme"!..

Men i bund og grund BURDE man nok snarere undlade at vitale betalingssystemer alle ligger hos samme leverandør - de burde istedet kunne udbydes af flere (de er jo bare mellemmand imellem butikken og bankerne).

12
14. juni 2021 kl. 08:56

I bund og grund er det fordi vi har nogle politikere, som ikke aner hvad der foregår - her specifikt Simon Kollerup.

Simon Kollerup går tydeligvis mere op i egen velfærd, end i borgernes. Hvis man vælger at sætte sådan en personage ind som erhvervsminister, så undrer det mig ikke, at monopolet består...

https://jyllands-posten.dk/politik/ECE7430265/Socialdemokrat-kritiseres-for-boligfinte/

https://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/politiker-finten/5458719

Det er f.eks. også ret vildt, at den danske stat reklamerer gratis for Mastercard på samtlige indbetalingskort, hvor "Betalingsservice" oplysninger findes fortrykt... men det er der jo ingen, som tænker over.

11
14. juni 2021 kl. 08:43

Det virker da temmelig absurd, at man har løst et problem, selvom man ikke ved, hvad problemet var...

Er der andre, som finder udtalelsen mærkværdig?

10
14. juni 2021 kl. 08:00

Hvorfor er det lige at 'vi' har tilladt sådan et gigantisk single-point-of-failure på udbyder niveau, på kritisk infrastruktur? Hvorfor laver terminalerne ikke round-robin tilslutning mellem flere udbydere (dvs. flere 'Nets')?

9
14. juni 2021 kl. 06:04

Deres Maestro er et MasterCard debet - de modtager ikke kreditkort, vi har af samme årsag anskaffet et MasterCard debet kort, det har fikset "de fleste" problemer.

Det kommer an på hvor du færdes. Jeg har oplevet mange steder hvor der reklameres med kortbetaling, men hvor hverken MasterCard Debit heller ikke virker, selvom de har en fin betalings-terminal stående.

I de større byer er det lettere at bruge kort,men kommer du ud på landet (hvilket vi oftest er) er klingende/knitrende kontanter ofte det bedste ;-)

/Henning

7
13. juni 2021 kl. 22:35

Tyskland vil de meget gerne have både klingende mønt or raslende seddler - og det er ikke unormalt at man slet ikke modtager plastik.

Og hvis endelig de reklamerer med at de modtager kort, skal man ikke forvente at det er de kort som os udlændinge kan få fat i.

Har flere gange checket om et sted modtog kort ind jeg tog afted til møder etc.

Når man så kommer derne viser det sig at de kun modtager deres Maestro-kort.

Lidt ligesom de butikker i DK som kun modtgaer DanKort - ikke Visa og/eller Master

Det er lidt træls ;-(

/Henning

3
11. juni 2021 kl. 19:50

... om kontanter slet ikke er så dårlig en ide endda.

2
11. juni 2021 kl. 18:11

...også både Sverige og Norge.