Nedbrud for betalingskort og Mobilepay ramte hele landet

Illustration: style-photographs/Bigstock
Det vides ikke, hvad der ligger bag nedbruddet. Driften er normal igen.

Et nedrud ramte betalingskort og Mobilepay i hele landet.

Tjenesterne skulle være tilbage i drift, oplyser Søren Winge, som er pressechef i Nets til TV 2.

»Vi har normaliseret driften igen klokken 17, og vi arbejder stadig med at undersøge, hvad der præcis opstod,« siger Søren Winge.

Både Storebæltsbroen og Øresundsbroen har stor kø-dannelse på grund af nedbruddet, skriver Sund & Bælt på Twitter.

Det vides ikke, hvad der ligger bag nedbruddet. Nets kan ikke sige, hvornår driften bliver normal igen.

Også Nets hjemmeside er gået ned.

Opdateret kl. 18.15.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (19)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#7 Henning Wangerin

Tyskland vil de meget gerne have både klingende mønt or raslende seddler - og det er ikke unormalt at man slet ikke modtager plastik.

Og hvis endelig de reklamerer med at de modtager kort, skal man ikke forvente at det er de kort som os udlændinge kan få fat i.

Har flere gange checket om et sted modtog kort ind jeg tog afted til møder etc.

Når man så kommer derne viser det sig at de kun modtager deres Maestro-kort.

Lidt ligesom de butikker i DK som kun modtgaer DanKort - ikke Visa og/eller Master

Det er lidt træls ;-(

/Henning

  • 4
  • 0
#9 Henning Wangerin

Deres Maestro er et MasterCard debet - de modtager ikke kreditkort, vi har af samme årsag anskaffet et MasterCard debet kort, det har fikset "de fleste" problemer.

Det kommer an på hvor du færdes. Jeg har oplevet mange steder hvor der reklameres med kortbetaling, men hvor hverken MasterCard Debit heller ikke virker, selvom de har en fin betalings-terminal stående.

I de større byer er det lettere at bruge kort,men kommer du ud på landet (hvilket vi oftest er) er klingende/knitrende kontanter ofte det bedste ;-)

/Henning

  • 2
  • 0
#10 Tobias Skytte

Hvorfor er det lige at 'vi' har tilladt sådan et gigantisk single-point-of-failure på udbyder niveau, på kritisk infrastruktur? Hvorfor laver terminalerne ikke round-robin tilslutning mellem flere udbydere (dvs. flere 'Nets')?

  • 17
  • 1
#12 Lars Christoffersen

I bund og grund er det fordi vi har nogle politikere, som ikke aner hvad der foregår - her specifikt Simon Kollerup.

Simon Kollerup går tydeligvis mere op i egen velfærd, end i borgernes. Hvis man vælger at sætte sådan en personage ind som erhvervsminister, så undrer det mig ikke, at monopolet består...

https://jyllands-posten.dk/politik/ECE7430265/Socialdemokrat-kritiseres-...

https://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/politiker-finten/5458719

Det er f.eks. også ret vildt, at den danske stat reklamerer gratis for Mastercard på samtlige indbetalingskort, hvor "Betalingsservice" oplysninger findes fortrykt... men det er der jo ingen, som tænker over.

  • 5
  • 0
#14 Klavs Klavsen

Har du aldrig genstartet et system? :)

Hvis det var løsningen (og det tror jeg ikke på) - så skal de fyres og løsningen laves om "med det samme"!..

Men i bund og grund BURDE man nok snarere undlade at vitale betalingssystemer alle ligger hos samme leverandør - de burde istedet kunne udbydes af flere (de er jo bare mellemmand imellem butikken og bankerne).

  • 4
  • 0
#15 Michael Cederberg

Hvorfor er det lige at 'vi' har tilladt sådan et gigantisk single-point-of-failure på udbyder niveau, på kritisk infrastruktur? Hvorfor laver terminalerne ikke round-robin tilslutning mellem flere udbydere (dvs. flere 'Nets')?

Se det er netop det gode spørgsmål. Det burde være mulig at lave et betalingssystem der er resilient og skalerbart. Der er i princippet intet der binder dine og mine kreditkort transaktioner sammen. Derfor er der heller ikke nogen grund til at de skal i samme system. Men alle dine transaktioner skal i samme system sådan at det kan holde øje med at dit kort ikke bliver overtrukket. Nogen skal holde styr på saldoen på dit kort. Alas, det burde kun betyde at en gruppe af kort ikke virkede.

Uden at kende flere detaljer, så er det svært at vide hvorfor det gik ned. Et eksempel kunne være at det var Nets fraud-detection software der døde og at man ikke mente at man forsvarligt kunne køre videre uden (blot et eksempel; jeg har ingen viden om hvad der rent faktisk skete).

  • 1
  • 0
#19 Andrew Rump

Hvorfor er det lige at 'vi' har tilladt sådan et gigantisk single-point-of-failure på udbyder niveau, på kritisk infrastruktur? Hvorfor laver terminalerne ikke round-robin tilslutning mellem flere udbydere (dvs. flere 'Nets')?

Det vil bare gøre systemet endnu mere kompliceret og skabe endnu flere fejlmuligheder, end der er i forvejen og det kræver også at der er økonomi i at lave sådan en løsning.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere