Næsten hver fjerde kunde har mistillid til SKI

22. februar 2013 kl. 10:132
En intern tilfredshedsundersøgelse hos Statens og Kommunernes Indkøbs Service viser stor utilfredshed blandt kunderne, som SKI er sat i verden for at hjælpe.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Der er ikke overvældende tillid til Statens og Kommunernes Indkøbs Service (SKI) blandt kunderne. Faktisk er der næsten en fjerdedel af kunderne, som udtrykker direkte mistillid. Det skriver avisen Børsen, som har fået fat i en intern kundetilfredshedsundersøgelse, foretaget i slutningen af 2012.

SKI er sat i verden for at samle indkøbene i stat og kommuner og opnå stordriftsfordele og lavere priser. Men organisationen har været ramt af problemer med en række udbud og har de seneste år måtte aflyse en del udbud på grund af fejl i processen.

I undersøgelsen svarer 46 procent af kunderne, at de har tillid til SKI, mens en tredjedel er neutrale. Blandt leverandørerne, som SKI køber ind hos, peger flere af dem, som Børsen har talt med, på, at SKI-folkene er rigide og har en 'vi alene vide-holdning'.

SKI's kundedirektør er tilfreds med at nyde tillid hos 46 procent af kunderne, efter nogle omtumlede år, og anerkender, at samarbejdet kan virke rigidt. Men det er nødvendigt for at følge alle regler og undgå de problemer, som tidligere har ført til aflyste udbud, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På grund af de tidligere problemer fik SKI ny ledelse og har gennemført, hvad der internt bliver kaldt et regimeskifte.

SKI's rammeaftaler på indkøb af alt fra it-løsninger til møbler bliver brugt til indkøb for cirka 10 milliarder kroner om året. Men mange leverandører er ikke tilfredse med aftalerne, for der har ikke været den omsætning, som der oprindeligt blev stillet i udsigt, da prisen skulle aftales.

2 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
22. februar 2013 kl. 11:35

SKI er gift for smv'erne, og kun en fordyrelse for kommunerne.

SKI systemet er lavet sådan at mindre virksomheder ikke har en kinamands chance for at levere til det offentlige, da kravene er skruet sådan sammen, at det kun er vennerne der falder for nåde.

Så uagtet hvor godt et lille lokalt (vi skal jo gøre noget for udkantsdanmark) firma er, uagtet hvor innovativt det er (det er det ord politikerne er så glade for ved alle skåltalerne), uagtet de har et produkt eller en ydelse der ville være langt bedre og billigere, ja så kan de kun få lov til at stå udenfor.

For når først vennerne er inde i klubben, så er der intet at gøre.

Et let karikeret eksempel:

Søndre Bøvelse kommune har en SKI aftale på glarmesterområdet.

Så ryger der et vindue på rådhuset.

Før i tiden ringede man til glarmester Hansen som så i løbet af et par timer sendte en svend, og om eftermiddagen var problemet fikset og det hele kostede 1.000 kr. i arbejdsløn og 2.000 kr for ruden - alt i alt 3.000 kr.

Men nu har man en SKI aftale, og så er det kun megafirma Haps og Gnask der må lave glarmesterarbejde for kommunen - og de har desværre så travlt at det først kan blive i overmorgen, så man er lige nødt til at entrere med Falck skadesservice i den mellemliggende tid, så der er afdækket.

2 dage efter sender Haps & Gnask så en mand af sted fra den nærmeste afdeling, der tilfældigvis ligger 100 km og halvanden times kørsel væk.

Han bruger så også 2 timer at skifte ruden, men Haps & Gnask udgangstimepris er godt nok noget højere end Hansens, og de mener deres ruder er bedre, så den samlede regning lyder på:

Kørsel 3 timer a 350 kr = 1.050 kr Kørepenge, 200 km a 3,80 = 760 kr Montering 2 timer a 700 kr = 1.400 kr Selve ruden = 2.500 kr

I alt 5.710 kr

Men, men, men, der er jo en SKI aftale der giver 20% rabat på lønninger og materialer, så der skal trækkes 990 kr fra.

Så samlet udgift for kommunen 4.720 kr !!!!!

Men kommunen er glad, for de fik jo rabat, og SKI fik deres returkommission.

Hvad værre er at Hansens lille forretning med en svend levede i en nogenlunde fornuftig balance med offentlige og private kunder, men pga. SKI stuntet så er han nødt til at fyre sin svend - som så kan modtage dagpenge af kommunen!

Så jo, klart at kunderne heller ikke ligefrem jubler af tilfredshed.

Hvem sagde Ebberød Bank?

1
22. februar 2013 kl. 10:38

Hvis man er tilfreds med at 46% at ens kunder har tillid til en, så har man da vist sat barren så lavt at man næsten ikke kan fejle.

Ambitiøst er det i hvert fald ikke.