Næsten halvdelen af alle danske it-virksomheder vil outsource flere opgaver

En årlig undersøgelse viser, at 47 procent af de danske it-virksomheden vil udlicitere flere opgaver. Dog er det hidtil foretrukne indiske marked på tilbagetog.

It-virksomheder kigger stadig ud af huset, når de skal have løst visse opgaver. Det fastslår den årlige opgørelse over it-udlicitering fra PA Consulting Group og Whitelane Research.

47 procent af de danske virksomheder har svaret ja til spørgsmålet, om de i fremtiden vil outsource flere opgaver i fremtiden. Det skriver Berlingske Business.

Læs også: KMD og Atea tager popularitets-tæsk i outsourcing-krig

»Danske virksomheder oplever i stigende grad et behov for skalerbarhed og fleksibilitet, og dette kombineret med manglen på lokale kompetencer gør, at flere ser mod eksterne leverandører,« siger udliciteringsekspert Henrik Ringgaard Pedersen fra PA Consulting Group til Berlingske Business.

26 procent ikke forventer ændringer, og 15 procent regner med at udlicitere mindre. De tal lægger sig tæt op af resultaterne fra de øvrige nordiske lande, som også indgår i undersøgelsen, der er lavet på baggrund af 300 deltagende it-virksomheder i Danmark, Norge, Sverige og Finland.

Indien stadig populær - men faldende

De danske virksomheder er fint tilfredse med deres eksterne partnere, fremgår det ligeledes af undersøgelsen. Helt i top på kundetilfredshedsskalaen finder man den indiske udbyder TCS (Tata Consultancy Services), som hele 78 procent erklærer sig tilfredse med.

Men faktisk er det faldet fra 85 procent sidste år, og i stedet vinder danske leverandører som Accenture, Atea og TDC indpas. Her er kundetilfredsheden hhv. 76 procent, 70 procent og 65 procent.

Læs også: KMD napper stor kontrakt på it-drift og SAP-vedligehold fra udskældt fransk leverandør

Det er et udtryk for, at færre kigger mod Indien, selvom det stadig er det land, hvor der sendes flest ordrer til, fortæller Henrik Ringgaard Pedersen.

»Markedet har dels stabiliseret sig en anelse i forhold til nogle af de traditionelle leverandører, som har mistet mange og væsentlige kunder, dels bliver forskellen mellem leverandørerne løbende mindre. De indiske leverandører etablerer sig i stigende grad lokalt med lokale ansatte, de amerikansk er blevet meget bedre til at udnytte deres globale leverancemodeller, og endelig har nogle lokale leverandører formået at finde den rette balance mellem pris, global leverancemodel samt lokal ledelse og forståelse,« siger han til Berlingske Business.

Danmark outsource for ressourcernes skyld

Hvis man kigger på årsagerne til at de nordiske virksomhederne vælger at udlicitere, handler det primært om at spare penge. Det svarer 67 procent af de adspurgte virksomheder i hvert fald ja til.

Dernæst kommer adgangen til ressourcer, som 62 procent har krydset af, mens 57 procent anfører, at udlicitering betyder, at de bedre kan fokusere på det, som virksomheden selv er god til.

Læs også: Dansk startup brugte anerkendt ukrainsk udviklingshus og fik russisk bagdør i koden

Men kigger man udelukkende på de danske svar, er billedet et andet, skriver Berlingske Business.

I Danmark er det adgangen til ressourcer, som trækker mest (72 procent), mens fokus på kerneforretningen indtager andenpladsen for 68 procent, og besparelser først lander på en tredjeplads med 52 procent.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere