Næste version af Internet Explorer kører på grafikkortet

Ved at bruge DirectX og kræfter fra grafikprocessoren håber Microsoft på at kunne give Internet Explorer et ordentligt los bagi. Konkurrerende browsere er i gang med samme strategi, men slås med flere platforme.

Microsoft er træt af at se Internet Explorer blive overhalet hele tiden af de fartgale konkurrenter Firefox, Chrome og Safari. Så arbejdet med næste version af browseren vil i høj grad handle om at skrue hastigheden op, forklarede Microsoft i sidste uge på udviklerkonferencen PDC.

Nu er der kommet flere detaljer om, hvordan det skal ske. Kodeordet er DirectX, som er Microsofts egen grafikmotor, for ved at lade tekst og billeder på websiderne blive renderet af DirectX, kan opgaven sendes til en computers grafikprocessor, skriver Infoworld.com.

Tidligere har det været Graphics Device Interface (GDI) i Windows, der havde den opgave for browseren, men det bliver nu droppet til fordel for Direct2D- og DirectWrite-API'erne.

Forskellen er foreløbigt, at hvor GDI kunne rendere en webside med 5-10 frames pr. sekund, kan det ske med 50-60 frames pr. sekund ved at bruge de med tiden svulmende grafikkræfter, der findes i mange pc'er.

Også i konkurrenternes lejr arbejder man på at bruge grafiksystemet til at få en hurtigere browseroplevelse. Men her er opgaven lidt mere avanceret, fordi for eksempel Firefox findes til både Windows, Mac og Linux.

Derfor er Mozillas udviklere i gang med at gå DirectX-vejen i Windows-udgaven af Firefox, og OpenGL-vejen i de andre udgaver. Og selvom det havde været rart, om den åbne grafikstandard OpenGL kunne bruges på lige fod på alle platforme, brokker Mozilla sig ikke over at skulle bruge DirectX.

»Det ville være rart, hvis vi kunne bruge OpenGL på Windows, men du bliver nødt til at bruge de kort, der bliver spillet. I Windows er DirectX og Direct2D de eneste fornuftige veje lige nu, så det giver god mening at bruge DirectX-API'er, når du bygger en Windows-browser. Microsoft gør ikke noget, som vi ikke også kan gøre,« siger Mike Shaver, Mozillas chefudvikler, til Infoworld.com.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (16)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jimmy Krag

Det lyder som en dårlig undskyldning for at skrive langsom kode. Jovist er det smart, og også en god ide, men at køre IE konsekvent derpå lyder lidt som om en eller anden der bestemmer noget i Microsoft har sagt noget henad: "Vi har mere processorkraft til rådighed, så lad os bare lave noget lort i en fart. Det kører hurtigere alligevel.". Men vi får se...

  • 0
  • 0
#3 Kenneth Østrup

Som jeg forstår det, er det ikke et spørgsmål om at sætte kode-opterimeringen til side, selvom det udfra artiklens tone, måske godt kan tyde deraf.

En browser producent kan simpelthen ikke tage højde for, eksempelvis ikke tekniske myspace brugere (for at tage et helt vanvittigt eksempel). Jeg tror ikke du nogen andre steder, kan finde flere bells and whistles på en enkel side.

Opterimeringen af rendering der, vil være næsten nytteløs, så længe du arbejder med "GDI". Dertil vil DirectX sikkert være en fin løsning.

En interessant tanke, vil være om det tydeligt kan ses på el-forbrugs statistiker, når browserne begynder at gå den vej.

  • 0
  • 0
#7 Rene Madsen

Hvorfor ikke holde fokus på ting de er gode til (eller rettere bedre til)

De kan jo godt finde ud af at lave et mainstream OS som du kan spille på og bruge til mange kontor funktioner. De kan godt finde ud af at lave en office pakke.

Der er helt sikkert også andre steder, hvor MS er gode til det de laver, men browser - nej. Og jeg er ret sikker på at de smider rigtigt mange penge efter det uden at få ret meget tilbage igen...

  • 0
  • 0
#9 Martin Kofoed

Det lyder som en dårlig undskyldning for at skrive langsom kode. Jovist er det smart, og også en god ide, men at køre IE konsekvent derpå lyder lidt som om en eller anden der bestemmer noget i Microsoft har sagt noget henad: "Vi har mere processorkraft til rådighed, så lad os bare lave noget lort i en fart. Det kører hurtigere alligevel.".

Hov! Lyder som en omvendt Claus Jørgensen ... ;-)

Jeg er uenig. Generelt er det altid en fin idé at udnytte GPU'en til at aflaste CPU'erne. At jeg kan se 1080p HD-indhold på min Atom-baserede AsRock ION 330 1 skyldes alene, at nogen har skrevet vdpau 2 til den indbyggede NVidia GPU. HD-indhold er ligeledes på vej direkte ind i browseren via HTML5, og rendering af 3D-objekter er også en realitet.

Du kan allerede nu afprøve en beta af Canvas 3D / WebGL 3 i Firefox og WebKit. Så bliver det pludselig overordentligt relevant med accelereret 3D-rendering.

  • 0
  • 0
#10 Niels Henriksen

der vil bruge grafikkortet. Mozilla vil også se om de kan bruge det til noget fornuftigt.

Når man sidder i Windows (ved ikke om det også gælder for linux) så laver grafikkortet ikke noget af betydning, så man kan sagtens bruge de kræfter som gemmer sig der.

  • 0
  • 0
#11 Jesper Kristensen

At bruge grafikkortet til grafik har bestemt ikke noget med at sætte anden optimering af browseren til side. At bruge grafikkortet til grafik er en logisk og god ting at gøre - det er jo det grafikkortet er der for.

Og nej, artiklen handler om 2D grafik med eksisterende HTML og CSS teknologier. Den har ikke noget med den nye 3D WebGL teknologi at gøre, som Jørgen Henningsen linker til.

Det er rart at se IE-teamet gøre noget ved performance. Ikke kun grafik, men også JavaScript og andre dele. Det kan forhåbentligt forhindre Googles forbandede Chrome Frame i at få succes, da performance i IE vidst var deres væsentligste argument for CF.

  • 0
  • 0
#15 Jimmy Krag

Kan du ikke ligeledes erkende at du er biased?

Indrømet, jeg kører hellere linux/bsd end windows, men kører dog windows nu og da i erkendelse af at det er det nemmeste. Med god kode mener jeg kode der udfører opgaven på den mest hensigtsmæssige måde, iht. at spare på min computers batteri og/eller strømforbrug i forhold til opgaven der udføres. Hvis grafikkortet kan spare på strømforbruget er jeg absolut tilhænger, men så skal det også spare så meget som muligt. Jeg er forresten enig med Jesper Kristensen. Artiklen handler ikke om 3D-, men om 2D-grafik, og det er godt at Microsoft er begyndt at tage performance mere seriøst. Hvis de så lavede IE open source kunne de måske også slippe lidt billigere med at gøre det.

Undskyld rodet tekst. Har en lidt travl dag i dag...

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere