Næste år bliver privacy-reglerne for teleselskaber og internettjenester endelig de samme

I dag er tjenester som Google, Skype og Whatsapp undtaget fra de regler, der gælder for teleselskaber. Det ændrer EU med ny forordning.

Databeskyttelsesforordning. Mage til Bruxelles-bureaukrat-ord skal man lede længe efter. Men når en sådan træder i kraft næste år, vil det få store konsekvenser for selskaber som Google, Facebook og Microsoft.

I dag stiller de enkelte lande helt forskellige krav til, hvordan selskaber behandler personfølsomme oplysninger om borgerne. Teleselskaber, som fysisk sender bits gennem kabler eller luften, skal i de fleste lande leve op til ét sæt regler. For eksempel skal de herhjemme logge oplysninger om, hvem vi har talt og sms’et med, og hvilken mobilmast vi var koblet til.

Til gengæld skal oplysningerne slettes efter ét år, og der er forbud mod at gemme andre data end de, som er nødvendige for at kunne sende kunderne en korrekt regning.

Alle de krav slipper de såkaldte tjenesteudbydere for. Altså de selskaber, som vi i stigende grad bruger til bl.a. at kommunikere med hinanden, herunder Facebooks Messenger og Whatsapp, Microsofts Skype og Googles Hangouts.

Ikke blot gælder forpligtelsen til at lagre data om vores kommunikation ikke it-giganternes tjenester. Der er også helt andre regler for, hvor længe og hvordan de må gemme data.

Læs også: Google husker hvor du var i går ... i sidste uge og for flere år siden

Fremover ét regelsæt for alle

Fra maj næste år vil der som udgangspunkt gælde de samme regler for alle, der driver en kommunikationstjeneste i Europa, forklarer Jens-Henrik Jeppesen, der leder den europæiske afdeling af Center for Democracy & Technology, en amerikansk ngo med fokus på teleregulering

»Ifølge EU-Kommissionen er det utidssvarende, at vi har ét regelsæt, der kun gælder traditionelle teleudbydere, når andre tjenester, der bygger oven på telenetværk og tilbyder forbrugeren lignende ydelser, reguleres af den generelle lovgivning om databeskyttelse,« forklarer han.

Udkastet til det direktiv, som skal ledsage forordningen, er så omfattende, at et rejseselskab, som har en chatfunktion på sin hjemmeside, i princippet bliver betragtet som kommunikationstjeneste.

Det betyder, at alle tjenester, også rejseselskabet, skal respektere nye og strengere regler for indsamling, opbevaring og brug af persondata og metadata, herunder oplysninger om brugernes fysiske placering.

Forordningen vil i øvrigt også betyde, at Datatilsynet skal erstattes med en ny myndighed, som dog muligvis beholder samme navn. Den får pligt til at arbejde sammen med myndighederne i andre lande.

En forordning indebærer, at nøjagtig de samme regler kommer til at gælde i alle lande, og at de ikke først skal implementeres i national ret som et direktiv. Den nye forordning har dog en række muligheder for nationale særregler og vil herhjemme kræve en række lovændringer, før reglerne træder i kraft i maj 2018.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (3)
Michael Cederberg

Databeskyttelsesforordning. Mage til Bruxelles-bureaukrat-ord skal man lede længe efter. Men når en sådan træder i kraft næste år, vil det få store konsekvenser for selskaber som Google, Facebook og Microsoft.

Derfor kalder Bruxelles det også for GDPR (General Data Protection Regulation). Det andet er bare en dansk oversætters valg.

Et fantastisk stykke lovgivning som vil hjælpe EU borgere og mange andre på nettet.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017