Mytedræber: Unge er ikke 'digitalt indfødte'

Unge født efter 1980 er lige så dårlige til at multitaske som alle andre, viser ny undervisnings-forskning. For den evne findes slet ikke.

Det er noget vrøvl, at unge født efter 1980 er specielt meget bedre til it end ældre medborgere. Det viser ny forskning.

En videnskabelig artikel i fagbladet Teaching and Teacher Education gør op med tre myter om alder og it-evner - myter, som undertiden udtrykkes ved at kalde den unge generation for 'digitalt indfødte.' Det skriver magasinet Nature.

Blandt konklusionerne i undersøgelsen er, at informations-smarte digitalt indfødte ikke eksisterer; at elever ikke kan multitaske - de hopper i stedet mellem opgaver, hvilket påvirker indlæringen negativt; og at undervisnings-it, som bygger på disse myter, hindrer snarer end fremmer indlæring.

Multitasking findes ikke

Den videnskabelige artikel påpeger, at diskussioner om undervisningspolitik og praksis ofte er indlejret i en tankegang, som antager at elever, der er født i en alder, hvor digitale medier er overalt, er fundamentalt anderledes end tidligere generationer.

Det formodes, at disse unge studerende har evnen til at processere flere informationskilder på én gang - de kan multitaske.

Det betyder at undervisere, administratorer, politikere og medier har en tendens til at slå på tromme for en undervisningsindsats overfor disse unge, som er helt anderledes end for tidligere generationer.

Men forskningen kommer frem til, at der bare ikke findes nogen digital indfødt, som har specielle evner til at håndtere information, blot fordi vedkommende aldrig har kendt til den ikke-digitale verden.

Den viser også, at evnen til at multitaske ganske simpelt ikke eksisterer, og undervisning som tilrettelægges efter den myte ender med at spænde ben for eleverne.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Povl Hansen

Unge født efter 1980 jeg ville kigge på unge født efter 2000

Da jeg gik i skole var computerer noget underlige noget, og internettet var ikke et ord der var blevet opfundet endnu

nu når børnene starter i skole, er det af have en tablet med internet på ikke noget fantatisk, men en naturlig selvfølge

ingen kan multitaske, men sprøgemålet er hvor god du er til af hoppe rundt mellem opgaverne

Se evt. denne video https://www.youtube.com/watch?v=0VSymMbMYHA

  • 0
  • 0
#3 Ivo Santos

Om folk er god eller dårlig til at lave flere ting på en gang på en pc eller anden elektronisk enhed, er nok ligegyldigt alligevel. Der findes jo også en masse som ikke kan koncentrere sig om både bil kørsel, radio, og tekstbeskeder på samme tid, og det er til trods for at, både den forrige og den nuværende generation er opvokset med biler.

Det man vel egentlig burde fokuserer på er vel hvor gode folk er til at kaste sig løs på elektroniske enheder. Så vidt jeg ved bør alle dem som er opvokset med en Commodore 64, eller anden type konsol ikke have de store problemer med at kaste sig over ny teknologi, hvorimod ældre som ikke er opvokset med elektroniske enheder dårligt nok tør rør ved en pc fordi de er bange for at ødelægge noget.

Dem som er født efter år 2000 burde være mindre bange for at ødelægge en elektronisk enhed så som en pc eller mobil. De har nemlig brugt hele deres barndom på at lege med it enheder, og er derfor mindre bange for at ødelægge noget, og bliver heller ikke i samme stil skræmte, hvis de kommer til at ødelægge en pc eller mobil, og det er vel egentlig det som begrebet 'digital indfødte' burde handle om.

  • 4
  • 0
#4 Annika Pedersen

Om de er gode til det, kommer an på dem selv, men også på deres forældre mv. Mange af dem har forældre der er bange for det, og det giver ikke børnene en fordel, med mindre de, som tidligere generationer, er nysgerrige og undersøger på egne hænder.

Og enig med en tidligere kommentar - det er måske vigtigere at de lærer at koncentere sig om en ting ad gangen.

  • 1
  • 0
#5 Mogens Bluhme

Alle gadgets bliver ofte slået sammen i én bunke. Mobiltelefonen har den geografiske uafhængighed som sin force men hvad har den ellers bortset fra SMS, som en PC og en fastnettelefon ikke kan levere?

Den fordel er der kun hvis en handling er uudsættelig, et opkald, SMS eller bankforretning - ellers kan man ligeså godt vente til man kommer hjem. Behovet for hele tiden at være på sociale medier er ikke et behov, men en addict eller imødegåelse af micro boredom. Peter Madsen har i sin bog om menneskehjernen påvist at hjernen ikke bliver mere produktiv/innovativ af hele tiden at være beskæftiget med kommunikative opdateringer. Hellere sidde og kigge ud af vinduet i et tog og lade tankerne flyde end det konstante checkeri (kombineret med at læse en bog med egen billeddannelse).

Mobiltelefon/tablet er et udmærket supplement til PC men ikke en erstatning. The Rise of the Mobile-Only User er et forskningsobjekt, som indtil videre har registreret bekymrende informationsteknologisk an-alfabetisme hos denne gruppe. Kognitionsforskning på området er så ung at empirien er begrænset men dog relativ signifikant.

Man er som mobile-only bruger passiv consumer af en delmængde af de muligheder en PC kan tilbyde - vel at mærke ikke nogen repræsentativ delmængde men de, som fordrer mindst tænkning og opfindsomhed.

Uddannelsepolitikere i kommuner og folketing med deres udelte begejstring for tablets har tilsyneladende ikke megen viden om disse ting men har en næsegrus beundring for mainstreamdelen af de unges consumer-kultur tilsat den ungdoms-dyrkelse/fascination, som Platon og Kierkegaard advarede imod.

  • 3
  • 0
#6 Flemming Seerup

Mobiltelefon/tablet er et udmærket supplement til PC men ikke en erstatning.

Det kommer nu helt an på hvad folks personlige behov er. Hvis man blot har behov for mail, netbank, facebook og den slags, så vil tablet være et fint valg for mange. Har man behov for programmer der kræver mere CPU, diskplads eller bare et rigtigt tastatur, så er det en anden sag.

  • 1
  • 0
#7 Jan Nielsen

Man er som mobile-only bruger passiv consumer af en delmængde af de muligheder en PC kan tilbyde - vel at mærke ikke nogen repræsentativ delmængde men de, som fordrer mindst tænkning og opfindsomhed.

Er det ikke en temmelig nedladende (grænsende til ignorant) holdning til de mange mennesker der ikke bruger en PC som deres primære arbejdsinstrument, men er i en arbejdssituation, hvor en mobil enhed er langt at foretrække til evt. nødvendigt IKT-arbejde? Begår hr Bluhme ikke samme fejl som han beskylder andre for,- nemlig at blande alt i en bunke, når han tilsyneladende mener at man kun kan vise sin kreativitet med en klassisk PC med tastatur...

Mht. artiklen mener jeg også den sammenblander påstande og begreber. F.eks. sætter man lighedstegn med at være digitalt indfødt og at kunne multitaske. Det må vist være en konstruktion opfundet til lejligheden. Jeg tror f.eks ikke at “de unge” undervisningsmodtagere beder om at undervisningen tilrettelægges så de kan multitaske.

Og selvfølgelig er “de unge” meget bedre til IT-anvendelse end os “gamle” Det handler bare om, hvem der definerer målepunkterne

  • 1
  • 1
#8 Ditlev Petersen

At forvente at unge poder udvikler fantastiske evner til at håndtere it, fordi de er født efter Windows kom på markedet, er vel nærmest en genoplivning af Lamarcks teori. Sådan noget vil tage betydeligt længere tid (og vil nok kræve, at dem, der ikke "duer" til it, får meget få børn). Noget kan læres, men det kræver også, at nogen kan lære fra sig. For Pacman og Pokemon er næppe særligt udviklende. Vi har haft automobiler i mere end 100 år, men det er stadig et fåtal, der kan åbne en motorhjelm og få lortet til at snurre igen. Og det er muligvis også nemmere, hvis automobilet ikke er en af de nyeste modeller.

  • 1
  • 0
#10 Mogens Bluhme

Og selvfølgelig er “de unge” meget bedre til IT-anvendelse end os “gamle” Det handler bare om, hvem der definerer målepunkterne

Hvorfor er de unge så så supportkrævende hos myndigheder, e-boks mm.? Der er selvfølgelig noget, de mestrer lettere, men hvad er det og hvor vigtigt er det? Ligegyldigheder som underholdning, adspredelse og narcissistisk kommunikation. De er altså bagud på det,der betyder noget - man skal være kultur-og værdirelativist for at mene noget andet grundet evidensen.

  • 1
  • 0
#11 Jan Nielsen

Hvorfor er de unge så så supportkrævende hos myndigheder, e-boks mm.?

Er de der det? Det er nu mit indtryk at dem der giver størst problemer, er dem der tror de har opnået indsigt fordi de kan bruge autofill-funktionen i Excel - Altså de ubevidst inkompetente! Det er ihvertfald dem der er årsagen til de mange IKT-relateret fiaskoer som vi andre skal leve med (eller bare betale for)

Der er selvfølgelig noget, de mestrer lettere, men hvad er det og hvor vigtigt er det? Ligegyldigheder som underholdning, adspredelse og narcissistisk kommunikation. De er altså bagud på det,der betyder noget - man skal være kultur-og værdirelativist for at mene noget andet grundet evidensen.

Værdier kan aldrig defineres ud fra en fast målestok, så de må naturligvis være relative. Nogle mener f.eks. at e-Boks er en succes, og andre at det er en katastrofe!

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere