Mystisk fejl hærger Danske Banks netbank

OPDATERET: En timelang fejl har spærret adgangen til netbanken for tusinder af Danske Banks kunder.

Forsøger du at tjekke, om lønnen er gået ind på din konto i Danske Bank, får du i øjeblikket en lang næse.

Danske Banks netbanksystemer har nemlig siden ved 10-tiden mandag været plaget af nedbrud.

»Det er korrekt, at vi har lidt længere svartider i øjeblikket,« siger Danske Banks pressechef Kenni Leth til Version2.

Du siger længere svartider. Jeg oplever, at jeg slet ikke kan logge på?

»Ja, nogle brugere har lange svartider, mens andre brugere oplever, at de ikke kan logge på,« siger Kenni Leth til Version2.

Han fortæller videre, at det på nuværende tidspunkt er småt med oplysninger om, hvad der er sket, og hvornår netbanken forventes tilbage i normal drift, men han lover at vende tilbage, når der er nyt i sagen.

Version2 følger op.

OPDATERET 14.03: Alt ser ud til at køre fint igen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Pelle Söderling

"Mystisk" ville være hvis Danske Bank ikke vidste hvad der foregik, det lader ikke til at være tilfældet. De er blot ikke så åbenmundede omkring det og det er sgu helt normalt, især når man taler med pressechefen og ikke med teknikerne.

Kan vi ikke droppe disse EB overskrifter - der er trodsalt blot tale om et simpelt midlertidigt nedbrud.

Frithiof Andreas Jensen

Ja, det er det. Man kunne da få den konspiratoriske tanke at bankerne ikke har 100% däkning for deres udbetalinger, så man ofte er nödt til at vente på at pengene til lön, pension, o.s.v. er betalt ind för folk kan få lov at häve dem.

Lidt som dengang man betalte regninger til den sidste uge i en måned med Giro som fattig studerende. Man gik på posthuset for at betale via sin Giro-konto, tricket var at man på forhånd havde "tilsmudset" OCR-tallene, så disse ikke kunne läses maskinelt. Resultatet var at man fik en kvittering med det samme af posten, men pengene blev stående på kontoen 1-2 uger längere, typisk til man kom over den 1'ste. Naturligvis har man det samme problem näste måned.

Martin Pedersen

Med tanke på bankernes ageren i det seneste årti, så kan man kun forvente det værste fra deres kant.

Det er jo også lidt mærkeligt at man i de seneste par år med usvigelig sikkerhed har kunnet forudsige IT problemer i mindst en bank ved næsten hvert månedsskift, eller i hvert fald helt sikkert ved hvert kvartalsskifte.

Desuden er det jo almen viden at Danske bank i praksis er gået konkurs, så det er jo klart at nationalbanken lige skal godkende deres transaktioner inden driften kan fortsætte.

Log ind eller Opret konto for at kommentere