Mystisk fejl hærger Danske Banks netbank

30. september 2013 kl. 13:207
OPDATERET: En timelang fejl har spærret adgangen til netbanken for tusinder af Danske Banks kunder.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Forsøger du at tjekke, om lønnen er gået ind på din konto i Danske Bank, får du i øjeblikket en lang næse.

Danske Banks netbanksystemer har nemlig siden ved 10-tiden mandag været plaget af nedbrud.

»Det er korrekt, at vi har lidt længere svartider i øjeblikket,« siger Danske Banks pressechef Kenni Leth til Version2.

Du siger længere svartider. Jeg oplever, at jeg slet ikke kan logge på?

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Ja, nogle brugere har lange svartider, mens andre brugere oplever, at de ikke kan logge på,« siger Kenni Leth til Version2.

Han fortæller videre, at det på nuværende tidspunkt er småt med oplysninger om, hvad der er sket, og hvornår netbanken forventes tilbage i normal drift, men han lover at vende tilbage, når der er nyt i sagen.

Version2 følger op.

OPDATERET 14.03: Alt ser ud til at køre fint igen.

7 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
2. oktober 2013 kl. 11:22

Indeed, in my experience, the use of Ghostery causes one to be unable to even click on the "login" link on DanskeBank's website.

Joe

5
1. oktober 2013 kl. 13:21

MobilPay er også nede

2
1. oktober 2013 kl. 09:23

Det er da sjovt som bankernes IT altid driller lige omkring d. 1 i hver måned :D

4
1. oktober 2013 kl. 09:39

Ja, det er det. Man kunne da få den konspiratoriske tanke at bankerne ikke har 100% däkning for deres udbetalinger, så man ofte er nödt til at vente på at pengene til lön, pension, o.s.v. er betalt ind för folk kan få lov at häve dem.

Lidt som dengang man betalte regninger til den sidste uge i en måned med Giro som fattig studerende. Man gik på posthuset for at betale via sin Giro-konto, tricket var at man på forhånd havde "tilsmudset" OCR-tallene, så disse ikke kunne läses maskinelt. Resultatet var at man fik en kvittering med det samme af posten, men pengene blev stående på kontoen 1-2 uger längere, typisk til man kom over den 1'ste. Naturligvis har man det samme problem näste måned.

6
2. oktober 2013 kl. 11:12

Med tanke på bankernes ageren i det seneste årti, så kan man kun forvente det værste fra deres kant.

Det er jo også lidt mærkeligt at man i de seneste par år med usvigelig sikkerhed har kunnet forudsige IT problemer i mindst en bank ved næsten hvert månedsskift, eller i hvert fald helt sikkert ved hvert kvartalsskifte.

Desuden er det jo almen viden at Danske bank i praksis er gået konkurs, så det er jo klart at nationalbanken lige skal godkende deres transaktioner inden driften kan fortsætte.

3
1. oktober 2013 kl. 09:27

"Mystisk" ville være hvis Danske Bank ikke vidste hvad der foregik, det lader ikke til at være tilfældet. De er blot ikke så åbenmundede omkring det og det er sgu helt normalt, især når man taler med pressechefen og ikke med teknikerne.

Kan vi ikke droppe disse EB overskrifter - der er trodsalt blot tale om et simpelt midlertidigt nedbrud.

1
30. september 2013 kl. 13:32

Tja,

Jeg har længe haft problemer med deres "javascript:FlashEvent" som kalder deres netbank... (min ghostery piller den ud !) - så jeg er nød til at klippe https linket ud af strengen og skrive den manuelt i adresse linjen...

Men har lige været inde, og bortset fra ovennævnte virker det fint !