Mystisk databasetjek gav webnedbrud hos IT og Telestyrelsen

IT og Telestyrelsens hjemmeside har to gange på en uge været ramt af nedbrud. Mandag blev et SAN overbelastet og torsdag lukkede en database ned for at køre et automatisk tjek.

En fejl kommer sjældent alene har IT og Telestyrelsen måttet sande i denne uge, hvor styrelsens hjemmeside www.itst.dk har været nede to gange.

Mandag stod ét Storage Area Network, SAN, af på grund af diskfejl hos hostingfirmaet Rackhosting i Taastrup, hvilket fik Rackhosting til at flytte kunderne fra det ramte SAN over på et andet SAN, som IT og Telestyrelsen normalt bruger.

Det betød imidlertid ifølge Rackhosting, at det SAN, som bruges til IT og Telestyrelsen hjemmeside blev presset mere end normalt, hvilket gav sporadiske problemer med ydelsen.

Det problem er nu løst, men torsdag formiddag blev besøgende på www.itst.dk atter mødt af en fejlbesked.

»Det er et helt andet problem, som ikke ser ud til at være afledt af det fra i mandags. Det er en CDO databaseserver, som er nede, fordi den kører et tjek. Det er vi en smule overraskede over, men det er ikke noget, vi lige kan afbryde,« forklarer direktør Martin Helm fra Rackhosting.

Han forventer, at problemet er løst inden torsdag middag.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Ove Andersen

Så må man jo håbe deres SDO databaseserver ikke finder på selv at køre et tjek der tager flere uger, hvis det ikke er noget menneskerne har magt over og kan afbryde. Det bringer jo tankerne tilbage til mange film, hvor computere overtager verdensherredømmet ;) Hvad hvis computerne der styrer elnettet bestemmer sig for at køre et tjek og lukker elnettet ned imens?

  • 0
  • 0
#2 Tine Müller

Selv om jeg twittede flittigt om det flere gange reagerede ingen. Først efter jeg sendte en mail til ITST om mandagen fik jeg respons. Utroligt at der ikke er nogen "andre/ansvarlige" som holder øje med sådanne ting. :-(

tinemuller Tine Müller http://www.itst.dk/ er nede tweet gerne videre til de personer som kan løse denne fejl. Har brug for at vise linket http://bit.ly/aLy2Ku 30 Oct

tinemuller Tine Müller @cathrinelippert http://www.itst.dk/ er nede. Send venligst beskeden videre til rette personer. Har brug for at vise http://bit.ly/aLy2Ku 30 Oct

tinemuller Tine Müller Server nede http://www.itst.dk/ Slet ingen "ansatte" som har læst dette? Error 503 Service Unavailable Service Unavailable Guru Meditation: 31 Oct

/Tine

  • 0
  • 0
#3 ab ab

Jeg synes ikke det er helt fair at hænge navngivne enkeltmedarbejdere i ITST ud for ikke at have reageret i weekenden på en besked om, at styrelsens hjemmeside er nede.

Bortset fra det er det da et interessant principielt spørgsmål om det er en rimelig forventning, at en offentlig styrelses hjemmeside skal have et driftsberedskab, der sikrer intervention ved driftsforstyrrelser i weekenden?

Det er klart, at hvis en hjemmeside stiller selvbetjeningsydelser eller andre produktionskritiske funktioner til rådighed, skal driftsproblemer kunne afhjælpes på kort sigt, men hvis vi taler om de klassiske hjemmesider med nyheder, publikationer, organisationsdiagrammer og så videre, er det i mine øjne et interessant spørgsmål til diskussion, om det er nødvendigt at bruge penge på at sikre, at nedbrud i weekenden rettes umiddelbart?

Selvfølgelig kan man argumentere for, at i takt med at borgere og virksomheder i stigende grad forventes at betjene sig selv over nettet på 'skæve tidspunkter', bliver det stadig mere vigtigt, at de kan få adgang til relevant information og vejledning uden for almindelig kontortid. Men det meste relevante materiale i den forbindelse er vel forankret på websteder som borger.dk, digitalisér.dk og virk.dk, som må formodes i forvejen at have et højt driftberedskab?

  • 0
  • 0
#4 Peter Makholm Blogger

Enig, simple informationssider er det næppe nødvendigt at have 24timers overvågning af. Og tilfældige twitter-beskeder er absolut ikke den rette måde at informerer en serviceudbyder og et problem.

  • 0
  • 0
#6 Thomas Vestergaard

Det er klart, at hvis en hjemmeside stiller selvbetjeningsydelser eller andre produktionskritiske funktioner til rådighed, skal driftsproblemer kunne afhjælpes på kort sigt, men hvis vi taler om de klassiske hjemmesider med nyheder, publikationer, organisationsdiagrammer og så videre, er det i mine øjne et interessant spørgsmål til diskussion, om det er nødvendigt at bruge penge på at sikre, at nedbrud i weekenden rettes umiddelbart?

Jeg vil da bare lige gøre opmærksom på, at "publikationer" sagtens kan være produktionskritiske - især i videnstunge virksomheder i diverse sektorer. Ift. ITST ville jeg f.eks. kunne forestille mig, at det kunne være meget problematisk, ikke at kunne få adgang til dokumenterne omkring frekvens auktioner.

  • 0
  • 0
#8 Tine Müller

Problemet for mig var ikke "livsnødvendigt", men aftog mig muligheden for at sende en kommentar til et indlæg på Facebook, da alle ved, hvor irriterende det er, når man åbner et link og det så ikke funker, og det er jo næsten sikkert, at folk ikke gider vende tilbage til sådan et link senere.

Da alt i dag jo helst skal foregå her og nu, for at ha' nogen funktion, ja så var tiden forbipasset og jeg valgte ikke at skrive denne kommentar.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere