Mystisk Android-fejl kræver udlandspris for danske sms'er

En fejl i Android 4.2.1 kan betyde, at der opkræves udlandstakst for danske sms'er. Teleselskabet 3 vil nu undersøge sagen nærmere.

Hvis du er kunde hos mobilselskabet 3 og har en ny Android-telefon, kan det måske være en god idé lige at tjekke sidste måneds mobilregning en ekstra gang.

Det mobile gateway-firma Wireless Factory har nemlig observeret en fejl i den helt nye Android 4.2.1 Jelly Bean, som kan gøre dine sms'er noget dyrere end ventet.

»Android er udkommet i en ny version, der har en ret seriøs bug for nogle operatører,« forklarer operations manager Kristian Haagensen, Wireless Factory, i en e-mail til Version2.

Fejlen opstår kun ved sms'er sendt til de særlige firecifrede numre, som typisk bruges ved afstemninger i populære tv-programmer eller ved tilmelding til forskellige mobiltjenester, eksempelvis nyhedsbreve.

Problemet? Jo, besked-appen i den nye Android 4.2.1 Jelly Bean sætter i bestemte tilfælde to nuller foran nummeret, fordi Android ikke regner de firecifrede numre for at være gyldige. Sms'en går stadig igennem, men hos nogle selskaber vil faktureringssystemet på grund af de ekstra nuller taksere den som en sms sendt til et udenlandsk nummer.

Fejlen vækker undren, fordi den tilsyneladende kun rammer telefoner med den helt nye Android 4.2.1. Hos Wireless Factory har man indtil videre observeret problemet hos det 3-ejede lavprisselskab Oister på blandt andet en Samsung Galaxy Nexus med den nye Android-version.

»Vi har testet på flere versioner og har kun kunnet genskabe den på Android version 4.2.1,« fortæller Kristian Haagensen.

Et skærmbillede fra den pågældende Android-telefon viser, hvordan besked-appen advarer om udlandstakster for et sms-nummer, der burde være gratis. Og en Oister-faktura, som Version2 har set en kopi af, viser, hvordan sms'er sendt til nummeret 1914 i begyndelsen af januar får føjet to nuller foran og dermed bliver behandlet som et nummer i udlandet.

I det konkrete tilfælde bliver sms'erne pålagt et ekstra gebyr på 2,50 kroner per styk.

Ifølge Kristian Haagensen er problemet potentielt størst for virksomheder, der leverer gratis sms-tjenester.

»Er man eksempelvis ved at skrive sig op til et nyhedsbrev og får en sådan besked, vil det sikkert bevirke, at folk lukker for beskeden og ikke tilmelder sig, da de frygter, at der er en betaling involveret,« forklarer Kristian Haagensen.

3 undersøger fakturaer

Hos 3 har selskabets teknikere forsøgt at fremprovokere fejlen, men indtil videre uden held.

»Det er ikke lykkedes for dem at genskabe problemet hos hverken 3 eller Oister. Selv hvis de prøver at skrive et plus foran nummeret for at tvinge den til at sætte to nuller foran, bliver den alligevel fanget af vores billingsystemer,« siger kommunikationschef Stine Green Paulsen til Version2.

Hun vil dog ikke afvise, at det er sket for nogle kunder, og derfor vil selskabet nu se nærmere på kundedatabasen.

»Nu prøver vi at lave nogle udtræk fra kundebasen for at se, om det skulle være sket for nogen af kunderne. Og derfor er det jo meget fedt, at vi bliver gjort opmærksom på det, så vi ikke fakturerer kunderne for noget, de ikke skal betale for,« siger Stine Green Paulsen til Version2.

Kristian Haagensen vurderer, at problemet ligger hos Google, der står bag Android.

»Umiddelbart ligger fejlen hos Google, da man får en advarsel, uagtet om man er ved at sende til en takseret tjeneste eller ej. Men vi ved det ikke med sikkerhed,« forklarer Kristian Haagensen.

Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Google i Danmark.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Sune Marcher

Det er rimeligt uheldigt hvis standard Android software smider et par uønskede nuller på modtagernummeret... men hvis beskederne rent faktisk kommer det rigtige sted hen, er der vel også tale om bug i visse selskabers faktureringssystem?

  • 9
  • 0
Jens Holm

TDC, 3, Telenor og Telia gør ikke, selvom testen af telenor er fra de gamle Sonofon dage. Jeg tør ikke stå inde for Lebara og andre i den katagori, men det vil da være en bøf af format, og lige til en refundering.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere