Myndigheds-krav til Google: Android-brugere skal let kunne vælge søgemaskine

Illustration: Google Chrome
Alle Android-enheder skal ifølge australske konkurrencemyndigheder forsynes med en »choice screen«, så forbrugeren selv letkan vælge søgemaskine. Det skal skærpe konkurrencen.

Den australske konkurrencemyndighed, Australian Competition and Consumer Commission (ACCC), vil inkorporere en såkaldt »choice screen« på alle Android-enheder, der skal gøre det muligt for forbrugeren selv at vælge sin foretrukne søgemaskine.

Eksempel på »choice screen«. Illustration: Android

Det skriver ZDNet på baggrund af ACCC's seneste rapport om digitale tjenester.

»Choice screens kan give forbrugerne mulighed for at træffe et informeret valg om den søgemaskine, de bruger. Choice screens kan også medvirke til at mindske barrierer for ekspansion for konkurrenter til Google, som kan tilbyde forbrugerne flere muligheder for alternative søgemaskiner i spørgsmål som privatliv, og hvordan persondata indsamles og bruges,« siger formand i ACCC Rod Sims.

Tidligere på måneden opfordrede søgemaskine-virksomheder som DuckDuckGo og Ecosia i en fælles pressemeddelelse EU til at gøre det nemmere for konkurrenter til Google at træde ind på markedet.

Rapporten viser, at Google i øjeblikket sider på 94 pct. af markedet for internetsøgninger, hvilket i høj grad skyldes, at Google Search er den forudindstillede søgemaskine i browserne Chrome og Safari. De to har en kombineret markedsandel på over 80 procent på stationære enheder og næsten 90 procent på mobile enheder.

Derudover viser rapporten, at 35 pct. af forbrugerne ikke ved, hvordan man ændrer standardbrowseren på deres mobile enheder eller er usikre på, om de ved, hvordan de kan gøre det. På stationære var det 20 procent af forbrugerne.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere