Myndighederne utilfredse med DanID efter nedbrud

Efter flere nedbrud i NemID-systemet skal DanID nu stå skoleret for IT- og Telestyrelsen. I forvejen har DanID betalt bod hver måned.

Det kører ikke rigtigt for teknikken bag NemID, som i denne weekend måtte slås med ikke mindre end tre forskellige nedbrud, hvor NemID til sidst var helt lagt død i flere timer søndag aften.

Og hos IT- og Telestyrelsen er man ikke tilfreds med den ydelse, man får for de 31 millioner kroner, som DanID får af staten om året for at drive NemID.

Derfor har styrelsen indkaldt DanID til et møde sent tirsdag eftermiddag, hvor leverandøren skal gøre rede for problemerne. Samtidigt skal DanID fremlægge planer for, hvordan den slags nedbrud kan undgås i fremtiden. Det skriver Computerworld.dk.

I kontrakten med IT- og Telestyrelsen er DanID forpligtet til at leve op til en række konkrete mål om oppetid og serviceniveau. For eksempel skal der være 99,9 procents oppetid for NemID i løbet af en måned, svarende til højst tre kvarters nedbrud eller planlagte nedlukninger.

Og siden NemID gik i luften 1. juli, er det ikke lykkedes DanID at ramme en høj nok kvalitet én eneste måned. Firmaet har derfor måttet aflevere en bod hos IT- og Telestyrelsen hver gang en måned blev målt op. Hvor stor den økonomiske straf er, vil styrelsen dog ikke ud med.

Centerleder Palle H. Sørensen fra IT- og Telestyrelsen kalder kravet på 99,9 procent oppetid for et 'ekstremt højt' og mener, at DanID har gjort alt, hvad der er teknisk muligt for at levere den ydelse. Men han er ikke tilfreds med, at leverandøren endnu ikke har haft en måned, som levede op til kravene.

»Det er klart, at vi ikke holder et møde på det her niveau, hvis der ikke er noget at kritisere,« siger han til Computerworld.

DanID er et firma under Nets, der tidligere hed PBS. Her har man også måtte slås med Dankort-nedbrud for nyligt.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (14)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Lars Balker

99.9% er ikke ekstremt højt. 99% ville jo være en joke, 90% en fornærmelse.

99.99% er højt, 99.999% ekstremt højt, og 99.9999% og højere er bare ekstremt.

Hvis man lover 99.9% og formentligt(!?) har designet sit system efter det, er det pinligt at ligge dernede og rode hvor danid formentligt befinder sig pt.

  • 0
  • 0
#3 Mikkel Meyer Andersen

Til info: Lad os tage en måned med 30 dage (= 43200 minutter):

(1-c(99, 99.9, 99.99, 99.999, 99.9999)/100)3024*60 [1] 432.0000 43.2000 4.3200 0.4320 0.0432

99% oppetid svarer altså til 432 minutters nedetid på en måned, 99.9% oppetid svarer til 43 minutters nedetid på en måned, 99.99% oppetid svarer til 4 minutters nedetid på en måned osv.

  • 0
  • 0
#4 Thomas Jensen

Personligt kunne jeg fint leve med en oppetid m. meget færre 9-taller.

Hovedproblemet m. den butik er deres driftsinformation - eller mangel på samme.

Jeg har fuld forståelse for at der er "indkøringsvanskeligheder" ved et så stort og alfavnende system. Vi kender alle Murphy.

Hvad jeg ikke har forståelse for endsige kan acceptere er at det ligger så fjernt fra hele organisationen bag at melde ærligt og redeligt ud omkring problemer.

Man kan slipper afsted med megen mere nedetid... blot man informerer om det :)

/tj

  • 0
  • 0
#5 Jakob Holm Hansen

Nu kender jeg ikke lige det konkrete indhold af kontrakten, men det er en klassisk fejl hvis de kun fokuserer på oppetidsprocenter.

Er det f.eks. acceptabelt for myndigheder at NemID er nede 45 minutter i eet stræk om måneden? Eller hvad med 9 gange 5 minutter?

Det er dog trods alt formildende at man har haft kløgt nok til at specificere at oppetidsprocenten var månedlig. Ellers kunne NemID være nede 9 timer i træk.

Og hvad med boden hvis DanID overskrider aftalerne? Står den mål med den konsekvens der er for den samlede offentlighed ved nedbrud? Eller er den i det mindste høj nok til at DanID sørger for at sikre deres systemer godt nok (det ser umiddelbart ikke sådan ud...)

  • 0
  • 0
#6 Kenn Nielsen

Nu er det ikke fordi jeg er fuldstændig overbevist om at NemId - med vilje - laver 'rav i den' med nedbrud.

Jeg håber man ikke ville kunne skjule sådant.

Men , nu hvor problemerne har været der, så er dette jo en fantastisk mulighed for politikerne og ITST til at vise at de forholder sig kritisk til NemID og ikke er tilfredse.

Når snakken fremover kommer til at falde på at NemID er noget 'bras' så er der ingen som er i tvivl om hvad der menes:

Nemlig at vi skal kunne bruge vores signatur altid uden problemer. Og derfor er der ingen gennemsnitsbruger der forholder sig til om der måske menes noget andet; f.eks. at der er nogen som ikke mener at en ihændehaverfuldmagt hos PBS er godt for nattesøvnen.

K

  • 0
  • 0
#7 Martin Jakobsen

For over 14 dage siden var jeg så uheldig at glemme mit password og bestilte et imidlertidigt. Har stadig ikke modtaget noget. Har siddet og ventet i lang tid på telefon før jeg opgav. Prøvede et par gange om jeg kunne huske password, men så skrev den at det imidlertidige password/konto var spærret og jeg skulle kontakte dem. Ringede så til banken for at se om de kunne gøre noget, men de kunne kun bestille et nyt password hvad de så har gjort. Det har jeg heller ikke set endnu. Forpulede lort. Jeg har uden tvivl nogle regninger liggende i eboks der skal betales og jeg kan heller ikke checke min bank. Jeg vil have digital signatur tilbage. Men den kan jeg desværre ikke logge ind med mere. Man kan ikke komme i kontakt med dem og man kan ikke få et nyt password. Jeg hader det lort.

  • 0
  • 0
#8 Torben Mogensen Blogger

Telefonselskaber kører nogen gange med et "[i]nine nines[/i]" (http://www.erlang-factory.com/upload/presentations/243/ErlangFactorySFBa...), altså 99.9999999% oppetid. Sammenlignet med det er et krav om 99.9% oppetid småting. Hvis du skal have [i]nine nines[/i] skal du blandt andet kunne overleve delvise hardwarenedbrud og kunne opdatere software, mens det kører.

  • 0
  • 0
#10 Jesper Louis Andersen

For at nå meget forbi 99.9% uden held, så kræver det næsten at ens system er distribueret over flere maskiner for at opnå en form for redundans. Derudover kræver det at man ikke tager tilstand fra en maskine og blindt replikerer denne på en anden - hvad der bragte maskine nummer 1 ned kan nu også dræbe maskine nummer 2.

Nine nines er formentlig ikke korrekt, hvad resten af Cronqvist's slides handler om. Men der er ingen tvivl om at 99.9% kan opnås i Erlang, forudsat at man skriver sine programmer på den rigtige måde.

Desuden havde Erlang-løsningen i DanID tilfældet været lavet sådan at enkelte transaktioner kan fejle samtidig med at andre er uberørte. Er systemet så nede, hvis 1% af befolkningen ikke kan bruge det på et givent tidspunkt, men de 99% andre kan?

  • 0
  • 0
#11 Anonym

Hvis du skal have nine nines skal du blandt andet kunne overleve delvise hardwarenedbrud og kunne opdatere software, mens det kører.

Du er sikkert ubekendt med 'things of nature', men præcis disse argumenter var [b]løst[/b] i '88, da vi indførte 'online' decentral børshandel. http://www.stratus.com/ Det kostede spidsen (eller to) af en jetjager, men ikke desto mindre eksisterede teknikken.

(Hint: Stratus blev solgt som IBM og Olivetti med andre mærkater, aka OEM produkter)

  • 0
  • 0
#13 Jesper Poulsen

For at nå meget forbi 99.9% uden held,

Platformen har også meget at sige. Jeg har med OS/2 og Linux på desktoppen opnået oppetider som ikke har været muligt at gentage med Windows (NT5.x). Måske er det også årsagen til at IBM anvendte OS/2 og nu Linux til overvågning af mainframes.

Jeg havde en hård presset Linux-server for nogle år siden. CPU-mæssigt var den mildt underdimensioneret og RAM-mæssigt var den kraftigt underdimensioneret. Disk-mæssigt så det ikke lysere ud. Den kørte virkeligt på pumperne i de godt 3 år den kørte, før en CPU satte ud og crashede hele maskinen. Men den havde en oppetid på 100% i over 3 år.

  • 0
  • 0
#14 Lars Balker

Det er rygende irrelevant hvor længe en vilkårlig maskine kan køre før den er "nede". Held og anekdoter kan man ikke bruge til noget, det er hvad man gør NÅR noget går galt der gør forskellen.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere