Xerox vil lave globalt rejsekort til mobilen med passiv NFC-teknologi

Amerikanske Xerox er på vej med en global NFC-baseret rejse-app til telefonen, som skal gøre rejse med offentlig transport nemmere. Rejsekort A/S ser ikke løsningen som en konkurrent, mens ekspert efterlyser, at det danske selskab hopper med på mobil-vognen.

Du har (næsten) altid din mobil ved hånden. Og flere og flere smartphones har indbygget den trådløse kontakt-teknologi Near Field Communication) NFC. Så hvorfor ikke udnytte de to faktorer, når du rejser med offentlig transport?

Nu vil den amerikanske teknologivirksomhed Xerox også med i kampen om din ‘rejseplan’ og lancerer derfor til september løsningen Seamless, der er tænkt til det globale marked for offentlig transport.

Den er baseret på passive NFC-tags, der ikke kræver internetadgang, og som brugeren registrerer sin telefon ved i starten og slutningen af rejsen.

Når du så et ‘tagget ind’, opbevares en krypteret transaktion på Xerox's servere, som i sidste instans også sørger for automatisk at opkræve dig for din rejse.

I første omgang bliver den en større, unavngiven fransk by, der skal teste systemet.

På de danske togstationer og i busserne står så terminalerne fra Rejsekortet A/S, der også bygger på trådløs teknologi, men som endnu ikke er integreret med mobilen, som Xerox's Seamless.

Bjørn Wahlsten, der er administrerende direktør i Rejsekort A/S, tager den dog med ro:

»Vi føler os nu ikke truet. Som turistprodukt kan det (Seamless, red.) eventuelt blive produktmodnet over et antal år. Vi er selv i kontakt med andre rejsekortudbydere om account based ticketing, som dette jo er,« skriver Bjørn Wahlsten i en mail til Version2.

Tyskerne suser også rundt med mobilen

Amerikanske Xerox er dog langt fra den første virksomhed, der vil flytte rejser med offentlig transport over på mobile devices. I Tyskland har Deutsche Bahn AG siden 2011 kørt med systemet Touch&Travel til mobile enheder. Systemet udnytter mobilnettet, der transporterer data om check-in check-ud til et større backend-system.

Men hvorfor valgte tyskerne ikke den ‘danske model’. Tilbage i april 2014 begrundede Birgit Wirth, der er chef for Touch&Travel ved Deutsche Bahn, det sådan her over for Version2:

»Vi foretog en analyse: Et terminal-baseret check-ind/check-ud- system i hele landet ville være alt for dyrt«.

Læs også: I Tyskland er mobilen dit rejsekort

En dårlig undskyld

Betalingskortspecialist Henning N. Jensen, der er konsulent i virksomheden PlusCon, har fulgt Rejsekort siden kortets fødsel. Han har i flere år undret sig over, at Rejsekort A/S ikke er gået i gang med at teste Rejsekortet på mobile enheder.

»Det står efterhånden klart for enhver, at de rejsende efterspørger løsninger til deres smartphones. Vi må dog stadig konstatere, at trods forskellige udmeldinger, så er det ikke sket noget endnu hos Rejsekort. Så det lyder lidt som en dårlig undskyldning,« siger Henning N. Jensen til Version2 og henviser til Wahlstens udmelding om, at teknologien fra Xerox eventuelt kan blive produktmodent over et antal år

Henning N. Jensen fra Pluscon har en årevis fulgt med på Rejsekortets sidelinje. Han venter stadig på en mobil løsning. Illustration: Pluscon

Henning N. Jensen pointerer dog, at Bjørn Wahlsten kan have en pointe i, at det kan være svært at vurdere, om og hvornår løsninger er som Xerox’ er modne til brug i en dansk sammenhæng.

»Men jeg mener nu, at så lang tid vi ikke i offentligheden ser nogle test af teknologier som passive NFC-tags, er det svært for mig at bakke op om, at vi ikke ved, om de virker i danske tog og busser. Jeg er også spændt på, hvor længe politikerne vil vente på det her,« uddyber Henning N. Jensen.

Tilbage hos Bjørn Wahlsten er holdningen til Xerox-lignende teknologier dog stadig lunken. Det skyldes også de ekstra-afgifter, der sandsynligvis bliver lagt på rejser foretaget med teknologier udviklet af internationale virksomheder:

»Jeg tror ikke på en positiv business case i Danmark baseret på fees til tredjepart for hver rejse. Marginalomkostningen ved at bruge rejsekort er tæt på nul for ejerne for nye rejser på kortet‚« slutter Rejsekort-direktøren.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Richard Foersom

I første omgang bliver den en større, unavngiven fransk by, der skal teste systemet.

Jeg tipper at Xeroxs testby er Grenoble i Rhone-Alphes, med et system kaldet OùRA. I den franske pressemeddelelse:

"La solution apporte par ailleurs de nouvelles fonctionnalités, comme des titres de transports sur téléphone mobile NFC."

Men brugen af NFC er åbenbart så hemmelig at det ikke er nævnt i den relaterede engelske artikel ;-)

  • 0
  • 1
#3 Johannes Aagaard

At Bjørn Wahlsten fra Rejsekort A/S tager den med ro, kan vist ikke overraske flertallet, og at han med noget, der mest af alt ligner et monopol, endda føler sig foranlediget til at tilføje, at han skam heller ikke føler sig truet af Xerox' Seamless, bekræfter således blot, hvor argumentresistent han er i forhold til en ellers selvfølgelig funktionalitet med Rejsekort på folks smartphones.

Helt hen i vejret bliver det dog, da BW fremfører, at han ikke ser en "positiv business case i Danmark baseret på fees til tredjepart for hver rejse." For hvordan f..... tror han egentlig, at den mere tænkende del af befolkningen opfatter udgiften ved anskaffelsen af Rejsekortet og den sum penge, som man skal have stående hos rejsekort A/S, samt at man oveni stiller sine rejsedata frit til rådighed i kommercielt øjemed? Og tror BW virkelig ikke at vi allerede ved, at rejsekortets kunder ikke er de rejsende, men trafikselskaberne? Det her overskrider selv grænsen for nærmest rablende arrogance.

Så til V2: sæt dog de journalistiske tommeskruer på Rejsekort-bissen og afkræv ham nogle fyldestgørende svar på de allermest selvfølgelige spørgsmål, hvor Rejsekortet fejler noget så læsterligt. Denne pseudo-business-tomgangssnak fra Rejsekort er en hån mod læserne af V2.

  • 13
  • 1
#7 Peter Kyllesbeck
  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere