Mozilla vil have os til at surfe på nettet igen i stedet for at søge

Google og Facebook er den primære indgang til nettet for millioner af internetbrugere, men det går ud over mangfoldigheden, mener Firefox-chef Nick Nguyen.

Vores indgang til information og underholdning på nettet foregår ud fra nogle få, enorme knudepunkter med Facebook og Google i spidsen, som vi vender tilbage til, hver gang vi søger noget nyt. Men sådan behøver det ikke være, mener Mozillas chef for Firefox, Nick Nguyen, som vil give internetbrugerne en alternativ adgang til information på nettet.

I et manifest beskriver han internettet i dag som en gammel skov, hvor de høje træer kaster skygger, der forhindrer ny vækst i skovbunden under dem. Det går ud over mangfoldigheden på internettet, når vi bruger de store tjenester til at navigere på nettet, mener han.

Derfor har Mozilla søsat et nyt projekt, som i første omgang skal munde ud i en anbefalingsmotor til Firefox, som skal gøre det muligt at stå på ét websted og få en anbefaling til, hvor det kunne være interessant at bevæge sig hen efterfølgende.

Det trækker en tråd tilbage til det tidlige World Wide Web, hvor det var almindeligt for hjemmesider at have en linkside med links til andre sider, der var interessante. Det kunne ofte være en skøn blanding af hjemmesider, der bare havde et fedt design eller handlede om emner, hjemmesideejeren fandt interessante.

En anbefalingsmotor i Firefox kunne eksempelvis hjælpe med at undgå at gå i stå, når man lander på et knudepunkt. Et eksempel kunne være en YouTube-video. Den bliver der måske linket til fra mange hjemmesider, men når man kommer fra én af disse sider, så er der ingen vej fra videoen til én af de andre sider, der har linket til den, selvom de kunne være interessante og relevante.

Det er i sådan en situation, at Firefox ved hjælp af første trin i projektet, Context Graph, kunne hjælpe brugeren med at finde de sider, som linker til den samme video og kunne være relevante for brugeren.

Udfordringen bliver blandt andet at gøre det personligt, uden det går ud over privatlivets fred, påpeger Nick Nguyen. Derfor bliver projektet et open source-projekt.

Det er ifølge Nick Nguyen også en nødvendighed, fordi ingen af de store internetgiganter har nogen interesse i at lave noget tilsvarende, men snarere ønsker at koncentrere internetbrugernes færden omkring deres store tjenester.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Daniel Korsgaard

Jeg har ofte stødt på det "problem" at store sites, som eksempelvis Youtube konstant presser det samme skrald ned i halsen på mig. Før i tiden, inden Google købte dem, var det underholdende at sidde og surfe rundt og opdage nyt indhold, fordi de havde et recommender system som var bundet op på indholdet, og ikke på mig som bruger.

I dag er det stort set de samme 300 videoer som konstant bliver "anbefalet" ligegyldigt hvad jeg kigger på.

Jeg glæder mig allerede til at se hvad Mozilla manden får stykket sammen.

  • 10
  • 0
#3 Allan S. Hansen

Den gode gamle bagsiden af at firmaer som Google og Facebook vil præsentere os for "relevant" indhold baseret på bruger interaktion og 'venner' er at vi falder dybere og dybere ind i vores 'information bubble' og dermed rammer vi ind i de samme sider som bekræfter vores allerede eksisterende holdninger m.m. Desværre er for få almindelige mennesker (ikke tech-folk) slet ikke opmærksomme på denne effekt og for mange er tilsyneladende ligeglade.

Dette er endnu en god grund til at bruger anti-trackers software og anonyme profiler når man surfer og søger på nettet for at gøre mere for troværdigheden af søgningen. At Google så filtrere baseret på betalinger m.m. må man så stadig leve med.

Derfor lyder det som en rigtig god ide de har her, hvis de får løst privacy problemet og ikke blot skaber en 'ny' boble uden om den eksisterende fra Google/Facebook.

Ikke fordi jeg specielt savner de "gode gamle dage" med tilfældig surf og web kataloger. Men jeg savner Google fra "Don't Be Evil" tiden med en god søgemaskine der blot var en søgemaskine igen.

  • 10
  • 0
#4 Kenn Nielsen

Den gode gamle bagsiden af at firmaer som Google og Facebook vil præsentere os for "relevant" indhold baseret på bruger interaktion og 'venner' er at vi falder dybere og dybere ind i vores 'information bubble' og dermed rammer vi ind i de samme sider som bekræfter vores allerede eksisterende holdninger m.m. Desværre er for få almindelige mennesker (ikke tech-folk) slet ikke opmærksomme på denne effekt og for mange er tilsyneladende ligeglade.

Det svarer vel til at "gå gennem livet" og samtidigt kun være omgivet af rygklappere.. Er man heldig bliver man kun bekræftet i at man er en gave til menneskeheden.

Går det galt er alle rygklapperne væk, og du står alene tilbage med dit synspunkt, hvorefter du har masser tid til at, spekulere på om du nu er samfundets fjende No.1 fordi dine rygklappere er væk.

På samme måde med informationsstrømmen;

Alle råber op om vort superduper velfærdssystem, og det står til troende - lige indtil man kommer i berøring med 'systemet'.

Herefter kan man spilde megen tid på at tvivle på om man er idiot, eller der faktisk er en skjult dagsorden. Men sine synspunkter og oplevelser står man alene med, for vi kan jo hele tiden læse at 'alt er fantastisk.'

K

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere