Mozilla er blevet til moz://a. Web-virksomheden har præsenteret et nyt logo, som skal re-brande selskabet og vise kunderne, at web-adgangen er Mozillas kerneområde efter et par afstikkere de seneste år, hvor man blandt andet har været forbi et par IoT-projekter, ligesom man prøvede kræfter med det mobile OS-marked. Det skriver flere amerikanske teknologimedier, blandt andet TechCrunch.
‘Ill’ er altså erstattet med ‘://’, som det kendes fra en URL. Og netop genkendeligheden i logoet er dets styrke, mener Mozilla.
»Vores logo styrker med sin nik til URL-sprog, at internettet er kernen i Mozilla. Vi er forpligtet til den oprindelige hensigt med linket som begyndelsen til en ufiltreret, uhindret oplevelse i det rige indhold på internettet,« lyder det i en meddelelse fra Mozilla.
Ifølge Wired er processen for tilblivelsen af det nye logo noget utraditionel. I stedet for et stort event, hvor et hidtil hemmeligholdt logo bliver præsenteret for brugerne og pressen, har man faktisk kunnet følge med i Mozillas proces siden i sommer.
Her annoncerede man planerne om et nyt logo, hvorefter adskillige mulige designs blev offentliggjort. Herefter kunne brugerne vurdere og kommentere på hvert enkelt design. Således blev vinderdesignet ifølge Wired kommenteret mere end 3.000 gange. Og faktisk spillede kommentarerne ind i det endelige design.
En bruger pointerede, at i en URL bruges der udelukkede små bogstaver, hvorfor Mozilla ændrede ‘Moz://a’, som det originale design så ud, til ‘moz://a’.
»Fordi det har en del af en URL indlejret i midten af logoet, ved du, at det her er en form for internetvirksomhed,« siger Tim Murray, Mozillas kreative direktør.
Han har ønsket, at det nye logo skulle kunne et par ting. Først og fremmest skulle det hentyde til, hvad Mozilla er og gør. De fleste associerer navnet med Firefox-browseren, men det nye logo skal vise, at man udbyder mange forskellige services og produkter, som blandt andet lægger sig inden for online-sikkerhed og webfærdigheder, skriver Wired.
Dernæst skulle logoet vise en skabertrang, som Mozilla gerne vil stå for. Samtidig med at det er simpelt og kan udformes direkte på tastaturet, skulle det gerne opfordre folk til at lege med det i form af billeder, grafikker og GIF’s med symbolet ‘://’, som fremover vil associere folk med Mozilla. Det er i hvert fald det, man håber på.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.