Mozilla introducerer Firefox OS til tv med Panasonic

Panasonic og Mozilla indgår i nye samarbejde, der skal sikre Firefox OS og HTML5-apps på stuealteret.

Mozilla har netop annonceret, at dets smartphone-operativsystem, Firefox OS, i fremtiden vil være en finde på tv. Nonprofit-organisationen er nemlig indgået i et samarbejde med tv-producenten Panasonic, som vil forsøge sig med Firefox OS på smart-tv. Det skriver The Next Web.

Panasonic forklarer det nye partnerskab med, at der ikke findes alternative operativsystemer, som er helt åbne. Alternativerne er iOS og Android, som holdes i kort snor af henholdsvis Apple og Google ved at fastholde stor kontrol over økosystemet, der omgiver deres platform.

På Firefox OS kan alle konkurrere mod hinanden, fordi producenten nemmere kan skabe sin egen markedsplads for apps, forklarer Panasonic. Åbenheden i Firefox OS strækker sig endda endnu længere. For udviklere til Firefox OS kan helt omgå markedspladser og tilbyde deres apps direkte til brugerne.

Selvom partnerskabet mellem Mozilla og Panasonic langt fra er eksklusivt, vil Panasonic være den første tv-producenten, der bringer Firefox OS ind på stuealteret.

Planen er at udnytte at Firefox OS apps er programmeret i HTML5, hvilket betyder at de fleste webudviklere allerede ved, hvordan de skal udvikle apps til det nye system.

Firefox OS er dog stadig meget nyt og uprøvet, hvilket måske forklarer, hvorfor der ikke er flere tv-producenter, der er hoppet med på vognen. Panasonic har dog heller afsløret noget om, hvor mange nye modeller som vil køre Firefox OS.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Johnnie Hougaard Nielsen

På Firefox OS kan alle konkurrere mod hinanden, fordi producenten nemmere kan skabe sin egen markedsplads for apps, forklarer Panasonic.

Det vil jeg kalde en alvorlig ulempe. Jeg ser det som unaturligt at en TV producent satser på sin egen app-markedsplads, med selektive principper for hvem som må være til salg, og hvordan de promoveres. Der kendes jo eksempler på at sådant sker ud fra en dagsorden som intet har at gøre med neutral formidling.

Selv uden direkte at låse til producentens app store, vil de jo udnytte at rigtig mange kommer igang her, og ikke går længere.

Samme apps må vel kunne bruges på andre platforme, såsom Android og iOS, i den udstrækning at der er fælles fodslag om standarderne i HTML5 paraplyen.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere