Movia: Rejsekort-passagerer skulle have haft tidligere besked under nedbrud

Trafikselskabet Movia erkender, at kommunikationen i forhold til fredagens rejsekort-nedbrud kunne have været bedre. Og så får alle - uanset årsag - refunderet penge i forbindelse med manglende check ud.

Selvom fredagens rejsekort-nedbrud midt i morgenmylderet havde stået på fra tidligt om morgenen 14. februar, kom officielle udmeldinger fra trafikselskaberne først efter klokken otte - blandt andet via medierne - om, at kunder, der var ramt af problemerne, kunne rejse gratis - og det først efter at trafikminister Magnus Heunicke (S) havde givet udtryk for, at rejsekort-kunderne netop burde rejse gratis, hvis de var ramt af nedbruddet.

Hos en af ejerne af Rejsekort, det sjællandske trafikselskab Movia, erkender kontraktchef Søren Englund, at kommunikationen til kunderne i forhold til, hvordan de bør forholde sig i sådan en situation, kunne være bedre.

»Jeg erkender, at vi som trafikselskaber var for længe om at komme med en fælles udmelding. Det kan vi godt klandres for. Og det er vi meget opmærksomme på ikke gentager sig. Vi havde en procedure, men den var for langsommelig. Vi skulle have sat os sammen 1-2 timer tidligere. Det er et større koordineringsarbejde på tværs af trafikselskaber. Og det bevirker, at vi kommer til at fremstå langsomme,« siger han.

Læs også: Rejsekort-nedbrud: Alle med manglende tjek-ud får penge refunderet

I forbindelse med nedbruddet har et ukendt antal rejsekort-kunder fået trukket 50 kroner fra deres kort, fordi de har kunnet checke ind, men ikke har kunnet checke ud igen - da check ud-standeren har været nede. Som Version2 tidligere i dag kunne fortælle, fremgår det af Rejsekort A/S' hjemmeside, at alle passagerer får de 50 kroner tilbage - fratrukket den billigste rejse i dette takstområde. Og det uanset årsag til det manglende check ud - i hvert fald for Movias vedkommende.

»Jeg tror, der kan være opstået rigtig meget forvirring hos kunderne. Vi er ved at udarbejde en liste fra systemet, der oplister det antal manglende check ud, vi har haft. Alle de kunder sender vi en mail. De vil alle blive behandlet ens, det vil sige, de får de 50 kroner retur, fratrukket den billigste rejse i takstområdet. Hvad det manglende check ud skyldes, skeler vi ikke til i denne sag,« siger Søren Englund.

Af Rejsekort A/S' hjemmeside fremgår det desuden, at det kun er de passagerer, som har været berørt fredag 14. februar, der får pengene refunderet. Søren Englund fortæller, at der, så vidt han ved, ikke har været problemer med rejsekortet lørdag den 15. februar for Movias vedkommende.

Læs også: Rejsekort-passagerer har betalt strafgebyr trods løfter om gratis rejse

»Vi har lørdag morgen klokken 9 lavet et tjek, og der var ingen problemer,« siger Søren Englund.

Det har tidligere været fremme, at der kan være enkelte busstandere, der ikke er blevet opdateret før lørdag morgen. Og derfor kan de altså også have været nede indtil da. I så fald skal kunderne henvende sig til Rejsekort Kundecenter, fortæller Bjørn Wahlsten, administrerende direktør i Rejsekort A/S, i en mail:

»Alle stationer var opdateret. Det kan ikke afvises, at der har været enkelte busser, der stadig havde problemet, fordi de ikke havde været forbi en opdatering. I givet fald vil det blive håndteret, hvis kunden henvender sig til Rejsekort Kundecenter, der drives af trafikselskaberne.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Steen S P

Så vidt jeg forstår det, så "straffer" man faktisk dem som kunne checke ind ved at man nu kun refunderer de 50 kr. minus prisen på billigste rejse. Var meldingen i fredags ikke at hvis man ikke kunne checke ind, så rejste man gratis hvis man blot kunne fremvise en gyldigt rejse kort? I det tilfælde har brugeren jo ingenting betalt for rejsen så jeg forstår ikke helt hvorfor de som har fået et strafgebyr ikke får det hele retur.
Enten så misforstår jeg artiklen, eller også så bliver Rejsekortet (og selskaberne bagved det) ved med at jokke i spinaten og køre efter nogle mærkelige og uforståelige forretningsgange.

Peter Kyllesbeck
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize