Movia om digitalt rejsekort: Passagerer vil frygte at løbe tør for batteri

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Rejsekort-aktionæren Movia ser flere udfordringer ved at anvende et digitalt rejsekort frem for et fysisk.

En dansk fintech-startup skal levere et digitalt rejsekort til Flytoget, der årligt fragter tæt på syv millioner passagerer mellem Norges hovedstad og Oslo lufthavn.

Systemet fungerer med bluetooth-sensorer i toget, og passagererne tjekker ind ved at swipe på deres telefon. Når passageren forlader toget, afsluttes rejsen, prisen udregnes, og beløbet trækkes.

Den digitale løsning kræver altså hverken rejsekort-standere, plastic-kort eller et aktivt check-ud. Men der er andre hager ved at gøre telefonen til billet, mener centerchef hos trafikselskabet Movia Eskil Thuesen.

Læs også: Dansk startup laver rejsekortløsning til Norge uden plastickort og check-ud

»Det kræver, at passagererne har en smartphone. Men det er ikke alle vore kunder, der har det, og af dem, der har, er det ikke alle, der ønsker at anvende den,« skriver Eskil Thuesen i en mail til Version2.

Frygten blandt passagererne vil formentlig være at løbe tør for batteri – og dermed ikke have gyldig billet, vurderer centerchefen.

Dårligt internet på landet

Bluetooth-sensorrene har i Flytoget adgang til internettet og kommunikerer på den måde med det backend-system, som GoAppified har udviklet.

Algoritmerne, der beregner prisen på den enkelte rejse, ligger blandt andet i skyen.

Men den opbygning kan give problemer i nogle Movia-busser, mener Eskil Thuesen.

Læs også: Danmark har kun ét rejsekort, men ti forskellige billet-apps

»Som jeg læser det, kræver løsningen, at der er konstant adgang til internettet. Men vi kører også bus og tog ude på landet, hvor der ikke alle steder er lige god mobildækning,« skriver han og tilføjer:

»Så vores system skal fungere, uden at det er en forudsætning, at der er adgang til skyen.«

Movia har eksisterende app-løsninger, hvor dem, der vil bruge telefonen, kan købe en billet.

Læs også: 185 rejsekort ramt af fejl i forbindelse med app

»Men det ser jeg som supplement, ikke er erstatning for rejsekortet,« bemærker Eskil Thuesen.

GoAppifieds rejsekort-løsning kan bruges i Flytoget fra næste år. Den danske virksomhed er desuden blevet forhåndsgodkendt til at deltage i et udbud om en lignende løsning for norske Ruter, der driver busser i Oslo.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (47)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Poul Pedersen

Det kræver, at passagererne har en smartphone. Men det er ikke alle vore kunder, der har det, og af dem, der har, er det ikke alle, der ønsker at anvende den

Mon ikke rejsekortet har været så dyrt at man sagtens kunne give en smartphone til de enkelte kunder som ikke har en sådan?
Og så vil det stadig være meget billigere end rejsekortet.

Teknisk set kan man nok også godt blive bonnet eller få rabat for de ekstra 10 meter som bluetooth også kan række udenfor bussen, nu han er i gang med at finde på halmstrå for at forsvare rejsekortets udueligheder.

  • 10
  • 5
Peter Kyllesbeck

Mon ikke rejsekortet har været så dyrt at man sagtens kunne give en smartphone til de enkelte kunder som ikke har en sådan?


Det er det sædvanlige argument men ikke det rigtige.
Der findes faktisk mange, der ikke kan (eller vil) bruge en smartphone, men som godt kan håndtere et kort, det være sig af plast, pap elle papir.

  • 8
  • 2
Lars Knutsen

Vi demo'et denne type løsning i maj 2014 som proof of concept med en enkelt rejse fra København H til Vesterport med automatisk tjek ind og tjek ud. Her var beacon placeret på s-tog, og på stationen, og når s-tog ankom, fik brugeren op tog og trafik-info. Når brugeren så stod på toget, og toget kørte væk, blev brugeren tjekket ind. Ligeledes, når toget kørte væk fra Vesterport og brugeren havde stået af og var på vej væk, kom der push besked om at brugeren var tjekket ud.

Naturligvis er der rigtigt meget som skal testes ud, dersom man skal føre dette ud som en generel løsning i et komplekst system. Flytoget i Norge er ret nemt, da der er en håndfuld stationer, og kun tog. Men, der burde sagtens sættes i gang et projekt for fremtidens rejse på denne måde også i mere komplekse systemer. Dette bør gøres hvor man så kigger på tværs af traditionel transport med bus, metro og tog, og også inkluderer bycykler, DriveNow, og lignende løsninger.

Denne løsningen kan sagtens fungere med offline-huller - så længe brugeren har Bluetooth tændt og beacon id'er bliver gemt hen ad vejen. Om brugeren først syncher efter at der igen er dækning, vil tjek-ud ske på sidst kendte lokation. Og som med Rejsekortet, kan der også indføres et flat fee dersom brugeren går offline over for lang tid, fx dersom man skulle være uden strøm over længere tid. Jeg hørte nu om transportselskaber i USA der nu inkluderer ladestationer ombord på offentlig transport. Et lignende tiltag på busser, s-Tog og Metro vil nok være populært. Det tror jeg helt sikkert også brugeroplevelsen kunderne ville få med ovennævnte system også ville være.

  • 1
  • 3
Christoffer Buchholz

Jeg tror f.eks., at blinde er glade for at kunne checke ind med en check-in lyd i stedet for at skulle swipe på en telefon.

Der er mange blinde der bruger en smartphone (ihvertfald iPhone) til alt lige fra at navigere, sende og læse mails, tage billeder og optage video, bestille ting på nettet, sende sms'er, og alt muligt andet. Jeg vil gætte på, at for en blind der i forvejen er super god til at bruge, og kender den assisterende funktionalitet der er for blinde på f.eks. en iPhone lige så godt som sin egen bukselomme, er det meget mere betryggende at kunne bruge denne samme enhed til også at købe og håndtere billetter i stedet for at skulle lære et nyt måske meget ringere og mere problemfyldt interface at kende.

  • 2
  • 1
Peter D Hansen

Flytoget Oslo HAR udstyret billetkontrollører med batteri og oplader til de mest udbredte telefoner.

Det er tilsyneladende helt utænkeligt for Movia og andre danske trafikselskaber at være så nytænkende, kundevenlige og servicemindede. Så ville bøde/afgifts-indtægterne jo falde.

Men de har nok en anden bortforklaring parat. "Jamen det har vi ikke prøvet før". "Jamen vi kan ikke dække alle telefoner". "Jamen det vil være diskrimination". "Jamen billetreglerne fra 1900-tallet siger at..."

  • 4
  • 2
Peter Kyllesbeck

Er der en reference til en undersøgelse eller andet der underbygger dette ?


1. Der er mange, der IKKE har en smartphone ( Tænk de findes !! ;-) )
2. Mange her på Version2 har udtrykt deres afsky for at blive overvåget via smartphone. Nogle endda så vidt, at de kun vil bruge kontantbilletter.
3: Denne kommentar: https://www.version2.dk/comment/303150#comment-303150

  • 2
  • 5
Peter Hansen

Det virker temmeligt desperat, at rejsekortets defensor Peter Kyllesbeck bliver nødt til at fremhæve de blinde som et argument for at fastholde det forældede teknologiparadigme, som rejsekortet repræsenterer.

Som vores udmærkede iværksætter Baldur Norddahl argumenterer, burde politikerne dele deres frikort-privilegie med vores handicappede medborgere idet det for de fleste virker absurd, at 1 - 5% af en use case skulle blokere for nytænkning af serviceparadigmet omkring rejsekortet.

  • 6
  • 0
Peter Kyllesbeck

Det virker temmeligt desperat, at rejsekortets defensor Peter Kyllesbeck bliver nødt til at fremhæve de blinde som et argument for at fastholde det forældede teknologiparadigme, som rejsekortet repræsenterer.


Hvad er penetreringen af smartphones ?
Vil du afskære en stor del af befolkningen fra at bruge et offentligt transportmiddel, bare fordi de ikke har en smartphone?
Hvorfor skal den rejsende være i besiddelse af en (særlig) gadget (smartphone) for at kunne afregne rejsen?

Det er beskæmmende, at man kan være så snæversynet, at man glemmer målet om at 'alle' skal kunne bruge det valgte billetsystem.

  • 3
  • 5
Peter Hansen

Vil du afskære en stor del af befolkningen fra at bruge et offentligt transportmiddel, bare fordi de ikke har en smartphone?


En stor del af befolkningen? Give me a break. Jeg argumenterer netop for, at handicappede skulle overtage politikernes frikort til offentlig befordring, så vi kan designe en løsning til resten af befolkningen, som modsvarer vores faktiske teknologikompetence.

  • 3
  • 3
Simon Mikkelsen

Det her er DM i dårlige undskyldninger:

Frygten blandt passagererne vil formentlig være at løbe tør for batteri – og dermed ikke have gyldig billet, vurderer centerchefen.

Digitale biletter virker fint masser af andre steder i Danmark. Det vil være rigtig flot hvis kontrollører og gerne transportmidler udstyres med en mulighed for at få strøm på telefonen kortvarigt - fx et batteri i tasken. Men selv uden, virker det altså fint mange steder.

»Men det ser jeg som supplement, ikke er erstatning for rejsekortet,« bemærker Eskil Thuesen.

Nemlig. Vi lever i en verden, hvor folk er forskellige. Nogle vil have en papirbillet, andre vil have et plastikkort og andre vil have det på telefonen.
Rejsekortet prøver at tvinge én løsning ned over alle, og de gør det oven i købt så dårligt, at rigtig mange kunder får en ringere oplevelse end med papir- og papløsninger.

Rejsekortet burde kunne lave en app, til dem der kører 100% på mobil. De burde også kunne gøre det muligt, at man ved tjek-ind vælger hvor man skal hen, og så slipper man for at tjekke ud - samme koncept som når man bruger sit klippekort til 2 zoner eller køber en billet til en ekstra zone.

  • 4
  • 0
Poul Pedersen

Vil du afskære en stor del af befolkningen fra at bruge et offentligt transportmiddel, bare fordi de ikke har en smartphone?
Hvorfor skal den rejsende være i besiddelse af en (særlig) gadget (smartphone) for at kunne afregne rejsen?


Hvis nu rejsekortet faktisk var brugervenligt og nemt, så kunne vi nemt blive enige om at der ikke var nogen grund til at fikse noget der ikke var broken.
Men i den rigtige virkelighed er rejsekortet noget uendeligt trælst og bøvlet for alle der er tvunget til at bruge det, netop pga. kravet om offline-funktionalitet og generel bureakrati og foragt for brugerne.

Hvorfor skal brugerne som med et stort flertal har smartphones og er på internettet afskæres fra at bruge en billig og nem løsning? Det er da godtnok trist at du netop kun kan komme med alle de sædvanlige ekstremt elendige undskyldninger, for nej flertallet er ikke uden smartphones.
Og ideen med at kæde det sammen med gratis internet-adgang ligger lige til højrebenet for at drive en penetration af løsningen. Men nu er det så ikke et emne rejsekortet bekymrer sig om, da de har tvangsmonopol i stedet for brugervenlighed til at lokke brugere til.

  • 4
  • 0
Denny Christensen

De 0.2 pct af passagerne der er blinde skal vel ikke sætte begrænsninger for andre?

Problemet med Rejsekortet er deres rigide infrastruktur der ikke nemt giver mulighed for at tilknytte nye medier. For det er da fint at der er kort til dem der vil det, så kunne der være Blåtand til andre og god karma til buddhisterne etc.

One size fits all er ikke rigtigt moderne, vel?

  • 2
  • 0
Peter Kyllesbeck

Hvis nu rejsekortet faktisk var brugervenligt og nemt, så kunne vi nemt blive enige om at der ikke var nogen grund til at fikse noget der ikke var broken.
Men i den rigtige virkelighed er rejsekortet noget uendeligt trælst og bøvlet for alle der er tvunget til at bruge det, netop pga. kravet om offline-funktionalitet og generel bureakrati og foragt for brugerne.

Hvorfor skal brugerne som med et stort flertal har smartphones og er på internettet afskæres fra at bruge en billig og nem løsning?


Er det nemmere at have en smartphone, som skal have swipe ved check ind(/ud)?
Det kan vist ikke blive nemmere end med et kort der skal forbi en skander ved check ind/ud.
Jeg tror, mange vil være utrygge ved autonome systemer samt den konstante overvågning. Nogle vil end kun rejse anonymt, hvilket (næsten) kan lade sig gøre med rejsekortet.
Der er mange områder i landet, hvor det at være on-line er (næsten) umuligt.
Hvor billigt er det at bruge smartphone og egen internetforbindelse i stedet for et (rejse)kort, som tilmed fungerer, hvor dataforbindelser hoster?

Det er da muligt, du finder det uendeligt trælst og bøvlet, men det opfylder det rimelige krav, at det virker på alle transportformer, på alle ruter, og for alle, der kan holde et lille kort i hånden.
Og så findes der faktisk mobil-billetter/klippekort for dem der vil bruge smartphonen.

  • 1
  • 4
Helle Klindt

Det undrer mig, at et så ambitiøst projekt som rejsekortet den ene gang efter den anden begrænses af laveste fælles nævner og manglende ledelsesmæssig opbakning til at rydde grundlæggende forhindringer af vejen.

Denne gang ser det ud til, at man læner sig op af aktionærernes frygt for ikke at få de sidste 5% kunder med i den fulde løsning.

En business case ville med sikkerhed vise, at den fordel mange kunder ville kunne få af en mulighed for rejsehjemmel på mobilen ville kunne opveje de gener der er forbundet med at lade marginalerne udfase sig langsomt.

Projektets mål om et fælles billetsystem til alle passagerer i hele landet er vist større end, hvad man er villig til at indfri.

  • 0
  • 1
Peter Kyllesbeck
  • 0
  • 2
Kim Garsdal Nielsen

Frygten for at man skulle løbe tør for strøm, har da ikke afholdt dem fra at tvinge os, der ikke har rejsekort, over på klippekort på mobilen, og der har jeg med min gamle telefon flere gange været nødt til at slukke den for at sikre mig at jeg havde strøm nok til biletten hjem.

Jeg undrer mig i øvrigt også over, at mobilklippekortappen kun fungerer, når GPS er slået til. Det giver ikke megen mening, når man først har købt biletten og sidder resten af vejen under jorden i metroen...

  • 3
  • 0
Peter Kyllesbeck

Jeg undrer mig i øvrigt også over, at mobilklippekortappen kun fungerer, når GPS er slået til. Det giver ikke megen mening, når man først har købt biletten og sidder resten af vejen under jorden i metroen...


Fra iTunes DOT Mobilbillet:

DOT Mobilbilletter kan sælge billetter fra der hvor du er, til det antal zoner du ønsker.
For at kunne finde ud af hvor du er, skal du give DOT Mobilbilletter lov til at bruge enhedens gps. App’en finder selv den zone du er i, og hvis du er tæt på en zonegrænse, kan du vælge mellem de zoner der er i nærheden af dig.

... og du har nok app'en aktiv uden turen. ;-)

Men du kan da foreslå DOT, at GPS'en stoppes efter at billetten er aktiveret.

  • 0
  • 2
Rene Hansen

De dersens dimser togførere og andre billetkontrollører bruger til at tjekke rejsekort med, ikke?
De kører vel også på batteri, mon ikke der er mange kontrollører der er bange for at løbe tør for strøm i løbet af en vagt?
Jeg synes vi skal tage hensyn til disse stakler, og afskaffe mobile rejsekort-tjek-tingester.

  • 1
  • 1
Peter Kyllesbeck

Ja, man kan rejse anonymt, hvis man smider det ikke-personlige rejsekort (misvisende kaldet "Rejsekort Anonymt") ud efter en enkelt rejse. Det er dog en lidt dyr måde at rejse på.


På salgssteder kan der med kontanter både købes anonymt rejsekort og tankes op med kontanter.

  1. Forevise gyldig ID med billede, som pas eller kørekort (gælder ikke ved køb af rejsekort anonymt).
    http://www.rejsekort.dk/kundeservice/spoergsmaal-og-svar.aspx#6114321742...

  2. På rejsekortautomater kan du kun tanke op med betalingskort, mens du på salgssteder kan tanke op med både kontanter og betalingskort.
    http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/saadan-bruger-du-rejsekort/tank-o...

Hvad mere forlanger du? Kortets ID er jo ikke knyttet til dig, hvis du holder dig til kontant optankning.

  • 0
  • 3
Bjarne Nielsen

Hvad mere forlanger du? Kortets ID er jo ikke knyttet til dig, hvis du holder dig til kontant optankning.

At kortet slet ikke har et ID (eller anden måde at identificere det). Google var meget hurtige til at identificere min bopæl, mit arbejde og hvor mine børn går i skole, alene ud fra mit bevægelsesmønster. Det samme kan gøres med det 'anonyme' rejsekort.

Hvis man vil erstatte papir, så skal man ikke lave en løsning, som er ringere.

(Jfr. iøvrigt med diskussionen om mastedata, som kører for tiden).

  • 2
  • 1
Peter Kyllesbeck

Google var meget hurtige til at identificere min bopæl, mit arbejde og hvor mine børn går i skole, alene ud fra mit bevægelsesmønster. Det samme kan gøres med det 'anonyme' rejsekort.


Hvilken del forstod du ikke af:
"Kortets ID er jo ikke knyttet til dig, hvis du holder dig til kontant optankning."

Kortet kan kun knyttes til dig, hvis du bruger betalingskort ved køb/optankning og kun ved at sammenholde forskellige data.
Billetter af pap/papir er også påtrykt et ID.

  • 0
  • 0
Bjarne Nielsen

Hvilken del forstod du ikke af:
"Kortets ID er jo ikke knyttet til dig, hvis du holder dig til kontant optankning."

Der er ingen grund til at blive uforskammet.

Alene det, at man kan sammenkæde rejser per individ, er identificerende. Det 'anonyme' ved Rejsekortet forsvinder derfor i samme øjeblik, at det får et ID. Det er vores individuelle rejsemønstre som udpeger os.

Og faktisk så er vores bevægelsesmønster langt mere værdifuldt end vores vaner på nettet. De er meget besværlige at forfalske, og afslører langt mere om os. Vores vaner på nettet bliver i høj grad formet af det billede vi ønsker at videregive i samme øjeblik vi er klar over, at vores adfærd bliver iagttaget. Vi kan ikke på samme måde forstille os igennem vores bevægelsesmønster.

Hvis man ønsker at rejser skal være anonyme, så skal man fjerne muligheden for at sammenkæde dem. Så kan vi dels ikke afklædes fuldkommen, selvom man kan kæde os sammen med en enkelt rejse. Vi kan heller ikke profileres på mønsteret.

Du kan ikke sammenkæde papirbilletter eller klippekort af papir uanset hvor mange IDer de måtte have. Det kan du med det 'anonyme' rejsekort.

Jeg håber at mine synspunkter giver mere mening nu? :-)

  • 3
  • 0
Jørgen L. Sørensen

Kortet kan kun knyttes til dig, hvis du bruger betalingskort ved køb/optankning og kun ved at sammenholde forskellige data.
Billetter af pap/papir er også påtrykt et ID.

Javist, men præcise rejsetidspunkter for billetter af pap/papir bliver ikke registreret i en databank, og man kan ikke for papir-billetter kæde rejser sammen - dog vil et klippekort sammenkæde et begrænset antal rejser på det fysiske kort.

I modsætning hertil gemmer er rejsekort alle rejser knyttet til kortet --- også til det anonyme kort.

EDIT: Mit indlæg blev skrevet samtidig med den anden kommentar :-0

  • 1
  • 1
Jesper Lund

Hvilken del forstod du ikke af:
"Kortets ID er jo ikke knyttet til dig, hvis du holder dig til kontant optankning."

Kortet kan kun knyttes til dig, hvis du bruger betalingskort ved køb/optankning og kun ved at sammenholde forskellige data.

Det er en ret naiv, nærmest post-faktuel, opfattelse af anonymitet og personhenførbarhed. Der er masser af eksempler på at data alene, hvis de er tilstrækkeligt omfattende, kan identificere en person, eventuel ved at sammenholde med andre oplysninger. Klassikeren som alle henviser til er AOL search data lækagen
https://en.wikipedia.org/wiki/AOL_search_data_leak

Som skadevolderne i big data industrien intet har lært af (eller også er de bare ligeglade fordi de tjener $$$ på deres datamisbrug). De tror stadig at store, rige datasæt kan anonymiseres ved at fjerne navn og andre direkte person-ID'er
https://www.version2.dk/artikel/browserhistorik-afsloerer-intime-detalje...

Men nu taler vi om lokationsdata (fx rejser fra A til B), og sådanne data er endnu værre end data fra en søgemaskine. Din hyppigste rejse er mellem dit hjem og din arbejdsplads. Dernæst besøg hos familie og venner. Du bliver ret hurtig unik og identificeret.

Der skal meget lidt til for at identificere folk
http://www.b.dk/nationalt/dansker-faar-rampelyset-i-hackersag

I chatten, som anklageren fredag flere gange gennemgik, nævner APTT revisionsfirmaet PricewaterhouseCoopers som sin tidligere arbejdsplads, ligesom det angives, at personen bag aliasset er født i 1993 og taler dansk.

Politiets efterforskning har vist, at kun en person med 1993 som fødeår har været ansat hos revisionsfirmaet i årene 2010 og 2011: den nu tiltalte danske IT-konsulent.

Født i 1993 lyder måske som en uskyldig oplysning. Ja, men når den kan sammenkædes med noget andet ryger uskylden hurtigt.

Billetter af pap/papir er også påtrykt et ID.

Med den meget væsentlige forskel at det løbenummer som er påtrykt en kontantbillet ikke er persistent, men ændres fra rejse til rejse.

Repeat after me: linkability er problemet, linkability er problemet, linkability er problemet, linkability er problemet, linkability er problemet, linkability er problemet, linkability er problemet, linkability er problemet, linkability er problemet, linkability er problemet, linkability er problemet..

  • 6
  • 1
Peter Kyllesbeck
  • 0
  • 0
Peter Kyllesbeck

Der er ingen grund til at blive uforskammet.

Alene det, at man kan sammenkæde rejser per individ, er identificerende. Det 'anonyme' ved Rejsekortet forsvinder derfor i samme øjeblik, at det får et ID. Det er vores individuelle rejsemønstre som udpeger os.


Men du forstod det ikke. Du siger jo, at det er rejsemønstret som udpeger os.
Og rejsemønstret er kortets rejsemønster, for der kræves andre datakilder for at sammenkæde dem til at udpege bæreren af kortet.

(ironi)
Men lad os da endelig afskaffe rejsekortet og indføre en ny variant digitalt rejsekort, som kræver smartphone med bluetooth. Så er der jo ingen anonymitet overhovedet.
(/ironi)

  • 0
  • 0
Jesper Lund

Så det er måske noget med at man skal have ET SÆT af ”Anonyme” Rejsekort, f.eks. 4 – 5 stykker.
Og så bruge dem random, tilfældigt hver især, på forskellige dage, i vilkårlig rækkefølge?

Endnu bedre: mød tilfældige fremmede i en park om natten, hvor I bytter anonyme rejsekort, og afregner difference på saldo. Saldoen kan vist aflæses med en NFC mobil og en passende app. Du bør ikke bruge rejsekortet for at komme hen til mødestedet.

  • 1
  • 0
Jesper Lund

Men lad os da endelig afskaffe rejsekortet og indføre en ny variant digitalt rejsekort, som kræver smartphone med bluetooth. Så er der jo ingen anonymitet overhovedet.

Du har ret at det er muligt at lave noget, som er endnu værre end rejsekortet.

Men hvorfor ikke udvikle et digitalt billetsystem, hvor ingen teknisk er i stand til at sammenkæde to rejser?

For systemudbyderen vil der være den meget store fordel, at den store database med ikke-linkbare rejser ikke indholder persondata, og derfor ikke skal beskyttes mod cyberkriminelle hackere, fremmede efterretningstjenester (aka statslige aktører), og interne tys-tys kilder der modtager betaling under bordet fra et tabloid blad.

Og ingen store bøder efter persondataforordningen, fordi man ikke kan finde ud af det der med persondata..

Hvad venter vi på?

  • 3
  • 1
Jesper Lund

Ved den nylige svindel med genoptankning af rejsekort blev svindlerne kun identificeret ved at sammenkæde to datasæt:
Brug af rejsekort og videoovervågning.

Så vidt jeg husker blev Rejsekort A/S for mange år siden advaret mod at man benyttede en sikkerhedsmæssigt ringere udgave af det allerede dengang kompromitterede nederlandske OV-chipkaart system.

Men bevares... lad bare ledelsen træffe nogle helt uansvarlige designbeslutninger uden sikkerhed, og så kan man da altid løse problemerne hen ad vejen med overvågning i back-end systemerne kombineret med videoovervågning ad libitum, og naturligvis fedte udgifterne af på politiet, som jo har masser af ledige ressourcer i disse grænsekontrol og terrorfrygt tider.

  • 2
  • 1
Kim Garsdal Nielsen

DOT Mobilbilletter kan sælge billetter fra der hvor du er, til det antal zoner du ønsker.
For at kunne finde ud af hvor du er, skal du give DOT Mobilbilletter lov til at bruge enhedens gps. App’en finder selv den zone du er i, og hvis du er tæt på en zonegrænse, kan du vælge mellem de zoner der er i nærheden af dig.

... og du har nok app'en aktiv uden turen. ;-)

Men du kan da foreslå DOT, at GPS'en stoppes efter at billetten er aktiveret.

Hvis jeg er bange for at løbe tør for strøm, har jeg nok ikke GPS'en til under jorden... ;-)

At man skal have GPS'en til, når man køber billetten, kan jeg bedre forstå - ellers ville det være oplagt at snyde ved at checke ind i zone 2 på Kgs. Nytorv, hvis man skulle vestpå. Bortset fra det er det lidt surt, når man ikke kan købe sin billet, medens man er i Magasin, men skal en tur ud på torvet. Det har jeg i hvert fald været nødt til et par gange.

  • 0
  • 0
Peter Kyllesbeck

At man skal have GPS'en til, når man køber billetten, kan jeg bedre forstå - ellers ville det være oplagt at snyde ved at checke ind i zone 2 på Kgs. Nytorv, hvis man skulle vestpå.


GPS bruges kun til at finde antal zoner fra din nuværende position til din slut-station/stoppested. Det svarer til oplysningen med farvede ringe på busstoppestedets zonetavle.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere