Modenhedsmodel giver Postens it-udviklere styr på sagerne

CMMI-certificeringen af Post Danmarks it-udviklingsafdeling har været alle pengene værd. Projekter afleveres til tiden og styregruppen er altid opdateret på fremdriften.

Post Danmarks it-udviklingsafdeling, Forretnings-IT, har travlt. Hvis ikke det lige er et SAP-projekt med tidsregistrering for 22.000 medarbejdere, er udviklerne ophængt med implementering af Nej tak til reklamer-ordningen eller backend til det nye koncept Døgnposten.

Derfor besluttede Post Danmark tilbage i 2004 at implementere den amerikanske modenhedsmodel CMMI, der kort kan oversættes til at være udviklernes svar på ITIL, der mere sigter på it-drift.

CMMI er udviklet af SEI (Software Engineering Institute), der er sponsoreret af det amerikanske forsvar. Militærfolkene ville gerne være sikre på, at deres underleverandører kunne levere til tiden. I Danmark arbejder blandt andet Danske Bank, KMD, Systematic og Post Danmark med CMMI, selvom det dog kun er det to sidstnævnte, der rent faktisk er certificerede.

Afdelingsleder for kvalitet i Post Danmark, Morten Bukh Dreier, forklarer, at den store styrke ved CMMI er niveauinddelingen i fem trin. Postdanmark er i øjeblikket certificeret på niveau to, men lader sig også inspirere af niveau tre. Trinnene giver ifølge Morten Bukh Dreier nogle dejligt konkrete anbefalinger til, hvad afdelingen først skal have styr på.

»For eksempel er der kommet en helt anden og mere håndfast struktur på, hvordan vi kører udviklingsprojekter. Når vi tager nye folk ind i et projekt ? hvad enten det er interne eller eksterne ? så er det meget lettere at sætte dem ind i, hvordan tingene kører, og hvilke opgaver, de skal tage hånd om,« siger han.

En anden styrke ved CMMI er det overblik, modellen giver over projektets øjeblikkelige status:

»Vi har fået en helt anden rapporteringsmodel. Før i tiden var det mavefornemmelsen fra delprojektledere, der afgjorde om noget var i grøn, gul eller rød, men nu er den slags langt mere faktabaseret,« siger Morten Bukh Dreier.

Som eksempel nævner han spørgsmål som 'Hvor mange fejl er der i testmiljøet' og 'hvor mange leverancer er du bagud i forhold til tidsplanen' der kvantificerer fremdriften i projektet, så styregruppen får et nuanceret og nøjagtigt billede af projektets status.

»Og det giver os mulighed for at sige, at vi har altså styr på sagerne. Derfor bliver der også lyttet mere til os, når vi siger: 'Måske skulle vi bruge lidt længere tid på at afdække jeres behov og krav, før vi går i gang med at kode'« lyder ræsonnementet fra Morten Bukh Dreier.

Han oplever også, at CMMI har hjulpet afdelingen med bedre at kunne estimere, hvad ændringer i kravspecifikationen koster i tid og resurser, når kunderne midtvejs i et projekt bliver klogere og skifter mening.

Derfor mener han afgjort også, at det hårde arbejde ved certificeringen, der fandt sted for halvandet år siden, har været alle pengene værd: »At have en certificering er en driver. Men det afgørende er jo ikke selve certificeringen, men hvordan vi opererer bagefter.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize