Skoda, BMW og Tesla har alle fået afsløret sikkerhedshuller i deres trådløse software, skriver digi.no.
Teslas model S kunne startes og slukkes af angriberne, BMW’s døre kunne åbnes, lukkes og låses op, og Skodas alt for kraftige wifi fortalte gladelig om førerens gøren og laden. Sikkerhedshullerne i Tesla S-modellen krævede fysisk adgang til bilen, mens hullerne i de to andre bilmærker blev fundet og udnyttet på afstand.
Selvom ingen af de afslørede brister nødvendigvis er livstruende eller udgør samme trussel som bristet i Jeep Cherokee, kommer de i en tid, hvor stadig flere firmaer kaster sig ind på markedet for software til biler, og hvor bilproducenterne foretager enorme investeringer i fuldautomatiske, selvkørende biler.
Tesla og BMW har allerede lukket hullerne, og Skoda forventes at nedsætte rækkevidden på bilernes wifi og randomisere koderne til det.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.