Mobiludviklere vender HTML5 ryggen

HTML5 blev udråbt som løsningen til at gøre udviklingen af mobilapplikationer uafhængige af platformen. Men nu daler interessen.

Facebook har gjort det, og nu ser det ud til, at mange andre udviklere er på vej til at gøre det samme. Opbakningen bag HTML5 til mobile apps er faldet til det laveste niveau nogensinde ifølge en undersøgelse blandt mobiludviklere udarbejdet af Appcelerator og analysefirmaet IDC.

HTML5 blev ellers udpeget til at være løsningen på problemet med at skulle lave versioner af mobile apps til flere platforme, fordi det ville gøre det lettere at genbruge store dele af kildekoden.

Men nu er opbakningen faldet fra, at knapt 73 procent af udviklerne var meget interesserede i at benytte HTML5 i juli 2012 til nu knapt 60 procent, hvilket er det laveste siden april 2011, hvor IDC og Appcelerator første gang spurgte til HTML5.

Facebook valgte i år at gå væk fra HTML5 og i stedet lave mobilapplikationer, som blev udviklet specifikt til hver platform. Årsagen var dårlig ydelse i applikationerne på de platforme, hvor Facebook brugte HTML5, og hvor Facebook har opnået bedre resultater med at programmere i platformenes egne sprog.

De mest populære mobile platforme blandt udviklerne er fortsat Apples iPhone og iPad, som dog også er faldende, mens Android-telefoner er på vej op igen efter et kraftigt dyk i 2012.

HTML5 har trods faldet stadig større interesse blandt udviklerne end Windows Phone og Windows-tablets. Blandt de nye platforme er der især stigende interesse for Samsung og Intels Tizen-platform.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Pedersen

Jeg havde købt nogle 1,2GHz Android 2.2 tablets fra Kina og hængt dem op som fjernbetjeninger til mit hjemme automatiserings-system. En foran døren med et kodepanel, og en inde på værelset.

Jeg lavede en uhyre basisk applikation som gik i "kiosk mode" (kinda, ved ikke om det kaldes det? - men det virkede!) så kun den kunne køre. Den indeholdt et browser element og indlæste bare en hjemmeside på min lokale server. En seperat URL for den på døren og den som hang her inde til at styre værelset.

Så gik jeg ellers i gang med at udvikle HTML5 applikationer. Men der gik ikke lang tid før jeg så problemer med noget så simpelt som at animere knapperne med en svag fading når man rører ved dem.. Jeg kan ikke helt huske koden jeg brugte, men jeg plejer at være en ret stor performance-freak, så det skulle undre mig meget hvis at den var HELT forkert.

Kort sagt skrottede jeg HTML5 projektet trods alt det gode ved nem udvikling osv. og skrev i stedet for applikationerne i "native android java"...

  • 0
  • 1
Patrick Ward

Native platformerne giver som sagt bedre performance, og understøtter alle de samme funktioner og mere end HTML5.
Så det er klart at det bedste resultat kommer fra at customize din app på individuelle platforme, men hvis tid og ressourcer er knap, så kan man med fordel lave en HTML5 side der "virker" på alle platforme der har adgang til browser.

Så kan man altid porte den til andre platforme senere, relativt smertefrit.

  • 2
  • 0
Rasmus Kaae

Jeg har brugt det til en del webapps sammen men mobilejquery. Her fungerer det fint. Jeg tænker at det er som alle andre værktøjer, man skal vælge det rigtige til opgaven.

  • 2
  • 0
Ole Laursen

Så gik jeg ellers i gang med at udvikle HTML5 applikationer. Men der gik ikke lang tid før jeg så problemer med noget så simpelt som at animere knapperne med en svag fading når man rører ved dem.. Jeg kan ikke helt huske koden jeg brugte, men jeg plejer at være en ret stor performance-freak, så det skulle undre mig meget hvis at den var HELT forkert.

Efter sigende skulle CSS transitions være det der fungerer mest flydende fordi det er lettest at optimere, men der er noget med at den bundlede browser på Android traditionelt set har været temmeligt tilbagestående. Så du kunne muligvis have løst dit problem ved at installere Chrome på dine enheder.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere