Mobilsite-skolen del 3: Er det bedre at satse på en applikation?

Applikationer til smartphones vælter frem. Men er det bedre at skrive en dedikeret app end at gøre sig umage med en webside målrettet mobile brugere?

App eller web? Det spørgsmål er oplagt at stille sig selv, hvis man har besluttet sig for at gøre sit indhold på en traditionel webside mere tilgængeligt for mobiltelefon-brugerne.

**LÆS OGSÅ **Mobilsite-skolen del 2: Gå amok i HTML5-kode

**LÆS OGSÅ **Del 1: Sådan gør du din webside klar til smartphone-invasion

Eksempler er der masser af: Telefonbogsopslag hos De Gule Sider, vejrudsigt fra DMI eller nyheder fra TV2 via applikationer, som egentligt bare trækker data fra firmaernes webside.

Men selvom en dedikeret applikation kan give mere opmærksomhed og måske flere funktioner, er der altså også væsentligt mere bøvl involveret, lyder den samlede vurdering fra to eksperter i mobil-udvikling.

»En applikation kan skabe mere trafik, for brugerne vil gerne have applikationer og et ikon, der gør det nemt at gå til. Og så giver det også en anden eksklusivitet, at man skal ind i en app store og hente den. Det fungerer som et slags kvalitetsstempel,« siger Rasmus Rudolf Christiansen, associeret partner og projektchef i webbureauet 1508.

At få de seneste oplysninger fra en mobil-tilpasset webside, i stedet for at åbne en dedikeret applikation, kan meget ofte ske lige så nemt med browseren, hvis man opretter et bogmærke, i stedet for en genvej til applikationen. Men den gennemsnitlige bruger oplever det simpelthen bare mere attraktivt at bruge applikationen, mener han.

Hvor meget kode gider du vedligeholde?
Hos Creuna vurderer konceptudvikler Simon Kibsgård, at det normalt altid vil være bedre at bruge kræfterne på en god webside til mobilbrugerne, frem for en applikation, med mindre indholdet på en-eller-anden særlig vis kommer bedre til sin ret via en applikation.

»Apps er godt til spil og avanceret funktionalitet som Google Maps. Men web er bedst, så snart det er information, der opdateres hele tiden, som nyheder eller sociale netværk,« siger han.

Samtidigt er der mange ulemper ved at vælge app-vejen. Det er simpelthen meget mere besværligt.

For det første er der nu to store platforme, der skal have hver sin dedikerede applikation - Android og iPhone - og med Windows Phone 7 og Nokias Symbian^3 kørt i stilling er der måske fire relevante platforme om et par år.

»Du skal måske give dine udviklere noget uddannelse i disse platforme, hyre nogle nye folk, eller alternativt få andre til at udvikle for dig. Med web rammer man med ét slag alle platforme, og det er meget billigere,« understreger Simon Kibsgård.

En opdatering af funktionaliteten eller en fejlrettelse kan også være lidt af et mareridt med mange forskellige apps derude, mens en webside kan rettes til uden problemer.

»Som afsender må du gøre op, hvor meget kodebase du gider at vedligeholde og opdatere. Det er nemmere at rette en webside, end at vente på, at Apple har godkendt dine ændringer i en applikation,« siger han.

Sværere at bruge GPS
Applikationerne fra DMI og De Gule Sider udnytter begge adgangen til telefonens GPS, men det kan man også godt gøre via browseren ved hjælp af Geolocation-API'et i HTML5-standarden. Det er bare ikke lige så nemt.

»HTML5-funktionen er implementeret forskelligt i forskellige browsere, så det skal man tage højde for. Og så er brugerne heller ikke vant til, at browseren beder om godkendelse til at bruge GPS'en. Så barrieren er højere, og flere vil sige nej til anmodningen,« vurderer Rasmus Rudolf Christiansen.

Andre tekniske muligheder, som at en applikation kører i baggrunden og af sig selv giver besked, når det er relevant, er helt udelukkede via browseren på en telefon. Denne push-funktion bliver især genial, når den kombineres med adgangen til GPS, mener projektchefen.

»Der ser vi et meget stærkt værktøj, både til markedsføring og serviceoplysninger. Det kan for eksempel være at få besked, hvis der sker et trafikuheld længere fremme på vejen,« siger Rasmus Rudolf Christiansen.

Og så er der muligheden for betaling for en applikation, som glider meget nemmere ned hos brugerne, end hvis der blev opkrævet penge for at se en webside eller bruge en web-applikation. Men den tendens vil ændre sig, vurderer han.

»Nu kommer både Apple og Google med markedspladser til web-applikationer. Så jeg tror, at vi vil se et skift, og at udviklere vil se nye muligheder i web-apps. Den fortærskede holdning om, at man ikke kan sælge noget på nettet, kun på mobiltelefoner, vil ændre sig,« mener Rasmus Rudolf Christiansen.

**LÆS OGSÅ **Opera: HTML5 vil dræbe mobilapplikationer, som vi kender dem

Også i markedsføringen kan applikationerne noget, som en webside ikke kan: Havne på en liste over mest downloadede eller højest vurderede i Apples App Store eller Android Market Place. Og det kan sagtens betyde en forskel.

»Det eneste, der rigtigt taler for en app, er den hearsay, der kan følge med, hvis man havner på en top 20-liste. Det er unikt for applikationer,« mener Simon Kibsgård.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jakob Bork

... længe leve internettet.

Ovenstående citat er fra Wired's september-udgave. Se den her: http://www.wired.com/magazine/2010/08/ff_webrip/all/1 Jeg synes den hvide kolonne er klart bedre at læse end den røde (indholdsmæssigt).

Hovedbudskab: Folk vil have apps og det er styret af firmaernes trang til betalingssoftware og de bedre muligheder for at tjene penge på propreitær software.

Jeg ved ikke om jeg er helt enig, og jeg håber virkeligt ikke det går sådan.

  • 0
  • 0
#2 Deleted User

Folk vil have gode services. Om det er apps, websider eller webapps (her forstået som websider, der opfører sig som apps) er et spørgsmål om service-funktionalitet, distribution og convenience. I sidste ende vil de bedste services vinde uanset om det er apps eller web. Så længe fokus er på service og koncept, så kan man vurdere teknologi i sin business case bagefter.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere