MobilePay-udvikler i ny app-satsning: Bestil og betal - og undgå personlig betjening

Flere Føtex-bagere er ved at afprøve en app-løsning, der gør det muligt for kunderne at bestille morgenbrødet og betale via MobilePay, så de kan springe køen over i supermarkedet.

Vi har efterhånden apps til at klare det meste, og nu er de også på vej til at kunne klare køen i supermarkedet.

Nogle har måske lagt mærke til, at det i enkelte 7Eleven-butikker er muligt at bestille kaffen via en app. Her kan man skrue op og ned for kaffestyrken, mængden af mælkeskum og andre mere eller mindre vigtige parametre, betale med MobilePay, hvorefter appen via Bluetooth kommunikerer til kaffemaskinen, at den skal brygge en kop. Det hele klares uden en eneste interaktion med medarbejderen bag disken.

Nu er Dansk Supermarked hoppet med på vognen og har i to udvalgte Føtex-bagere lanceret en lignende løsning, der gør det muligt at bestille morgenbrødet på forhånd og betale for det med MobilePay. Derefter kan man springe køen over i butikken ved at gå direkte hen i en 'fast lane', hvor man får sin bestilling udleveret, når man fremviser kvitteringen.

»Der kan opstå ret stor kødannelse i Føtex-bagerne, når alle kommer lige før klokken otte om morgenen for at tage morgenbrød med på arbejdet. Derfor giver det god mening, at man nu kan bestille og betale hjemmefra, gå ind i hurtigkø og hente sin pose,« siger kommunikationskonsulent hos Dansk Supermarked Maia Sejersen.

Dansk Supermarked har endnu ikke fået bevist, om der er et reelt behov hos kunderne for app-løsningen, men det vil den kommende tid vise.

»Det vigtigste er, at kunderne tager det til sig. Hvis det samler støv, så er der ingen business case. Det er derfor, vi kun starter med morgentilbud,« siger Maia Sejersen, der forestiller sig, at løsningen også kan bruges i andre af Dansk Supermarkeds butikker.

Læs også: Føtex åbner for trådløse betalinger via MobilePay

MobilePay er blevet fundament for nye apps

Det er MobilePay-udvikleren Trifork, der står bag de nye muligheder for at betale med MobilePay i forskellige apps. Trifork har også leveret app-løsningen til Dansk Supermarked og har i det hele taget fået adgang til en guldgrube i kraft af MobilePays heftige udbredelse: Over to millioner bruger allerede appen til mobilbetalinger.

Som sådan er det ikke den store nyskabelse at kunne betale for en vare med en app - det har altid været muligt at gøre med et kreditkort. Det nye består i, at en enkelt app (MobilePay) har fået så stor udbredelse, at butikker og app-udviklere kan bruge den som løftestang til andre betalingsløsninger.

»Vi har valgt et samarbejde med MobilePay, fordi det er så nemt. Hvis kunderne skulle til at taste deres kortoplysninger ind hver gang, så går noget af den der wow-oplevelse af det,« siger Maia Sejersen.

Et andet eksempel er Storebox, der tilbyder elektroniske kvitteringer som erstatning for papir-bonerne i supermarkedet. Ved at indgå et samarbejde med MobilePay har løsningen pludselig fået direkte adgang til over to millioner brugere.

Læs også: Over to mio. danskere får adgang til digitale kvitteringer i MobilePay

MobilePay-udvikler fik inspiration fra USA

Ideen til bestil og betal-integrationen med MobilePay fik Trifork ved at skele til udviklingen i USA.

Efter at have udviklet både Danske Banks mobilbank-app samt MobilePay, kiggede Trifork sig om efter nye muligheder for at udnytte mobilbetalingsappens omfattende greb i markedet.

I USA har flere fastfoodkæder som McDonalds, Wendys og Starbucks allerede lanceret order & pay-løsninger, hvor man klarer det hele via mobilen og helt undgår den personlige betjening.

»Det er noget, vi ser i USA, og som vi ikke rigtig har set herhjemme. Så vi mente, det gav god mening, når vi har en stærk mobilbetalingsløsning,« siger Triforks direktør, Peter Rørsgaard.

»Vi er i et samfund, hvor tid er en knap-faktor. For en butik handler det om, at hvis den kan gøre det lettere for kunderne at købe en vare, kan den få en bedre omsætning. Nogle af de her butikker ville ellers miste omsætning på, at kunderne gik over til en anden,« siger han og forestiller sig, at Føtex-bageren kun er begyndelsen.

Restauranter med standardiserede måltider og andre større butikskæder såsom apoteker vil også kunne få gavn af løsningen ifølge Triforks direktør.

Agil udvikling er fast del af programmet

Det skorter ikke på nye ideer til MobilePay hos Trifork og Danske Bank. Men for at sikre, at it-projekterne ikke tager overhånd, arbejder udviklerne efter de agile principper om først at lave et minimum viable product (mvp). Eller med andre ord den simpleste udgave af produktet, som kan være med til at teste efterspørgslen hos brugerne og give udviklerne en idé om, hvad der fungerer, og hvad der skal kasseres.

»Der er vanvittig mange ideer på tegnebrættet, så det er hele tiden en prioritering af, hvor vi skal satse næste gang,« siger udviklingschef hos Trifork Jens Peter Hedegaard, der lover, at der er endnu flere MobilePay-relaterede produkter på vej.

I tilfældet med bestil og betal-funktionen i MobilePay bestod det tidlige produkt i en integration med Scanomats kaffebrygnings-app, der blandt andet bruges i 7Elevens butikker. Løsningen gik ud på at lave en appswitch-funktion, der lader brugeren bestille en kaffe i en app, hvorefter vedkommende betaler i MobilePay og bliver ledt over til kaffe-appen igen, der så via Bluetooth sender et signal af sted til kaffemaskinen om, at betalingen er gået igennem.

Her har en del af udfordringen været at få lavet en løsning, der ikke kan snydes til at tro, at der er blevet betalt for noget, uden at pengene er gået igennem.

Til det benytter Trifork sig af to forskellige modeller, afhængigt af hvor store beløb der er tale om.

Når det bare drejer sig om en kaffe, bliver kvitteringerne fra MobilePay krypteret med en public-private key, hvorefter kaffe-appen og kaffemaskinen kan verificere, at der er tale om en rigtig pengeoverførsel uden nødvendigvis at være forbundet med internettet.

Anderledes ser det ud i større supermarkeder som Føtex, hvor Trifork har lavet en direkte integration mellem Føtex og bankens backend-systemer. På den måde vil banken såvel som Føtex altid kunne tjekke, om en overførsel er gået igennem i sine egne systemer, hvilket øger troværdigheden.

»Når det har med betalinger at gøre, er sikkerhed altid vigtigt. Man skal ikke kunne snyde systemerne til at kunne udlevere en vare, som der ikke er blevet betalt for,« siger Jens Peter Hedegaard.

Ved at lave en mvp i samarbejde med Scanomat lærte Trifork blandt andet at håndtere nogle af de uforudsete situationer, der kunne opstå, hvis eksempelvis netværket forsvinder midt i en betaling.

»Det løste vi ved at have en god backend api, hvor man kan validere, hvor langt kunden er kommet i processen. Der opstod et behov for at få styr på sådan noget, for de her fejlsituationer er meget følsomme, når det er folks penge,« siger Jens Peter Hedegaard.

Med lanceringen af appswitch-løsningen til Føtex-bageren tog Trifork skridtet videre ved at lave en mere kompleks backend-integration af systemerne, hvilket blandt andet gør det muligt at forudbestille ordrer.

På sigt ser udviklerne et langt større potentiale i løsningen blandt andet som et alternativ til Apple Pay og Google Wallet.

»Det vil også kunne bruges ligesom sms-betaling, f.eks. til at betale i selvbetjeningsautomater,« siger Jens Peter Hedegaard og fortsætter:

»Jeg tror ikke, mobilbetaling kommer til at erstatte kortbetaling, men der er oplagte situationer, hvor det er ret irriterende at skulle taste kreditkortoplysningerne ind.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kjeld Flarup Christensen

"Restauranter med standardiserede måltider"

Vi ender med at blive temmeligt ensrettede, selvom vi får tudet i ørene at der kommer flere og flere muligheder. Reelt så vil de tilbud som foreligger altid være de samme, fastsat af fokusgrupper. Det vil blive sværere og svære at skille sig ud, eller i hvert fald ret dyrt!

  • 3
  • 0
Peter Jensen

Jeg kan godt se at det kan blive et stort problem at nogen kan overvåge dit morgenmadsforbrug ;)

Hovmod står for fald. Dit forsikringsselskab vil nu nok være meget interesseret i at vide om du køber for mange basser. Det ville give dem en god anledning til at nægte dig forsikringer i relation til dit helbred. Listen er lang over firmaer og myndigheder for hvem informationer om dig er guld værd. Og husk: Når man først har afgivet informationer, så fanger bordet - for evigt.

  • 5
  • 0
Ole Kaas

Det ville give dem en god anledning til at nægte dig forsikringer i relation til dit helbred. Listen er lang over firmaer og myndigheder for hvem informationer om dig er guld værd.

Desværre ender det nok med, at man får særbehandling fordi man, som flertallet ,ikke har brugt diverse privatlivssnagende tjenester. Firmaerne ved for lidt om dine vaner og dit forbrug og placerer dig derfor i højeste takstgruppe eller afviser dig som kunde.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere