Mobil-opkald sparker benene væk under billig IP-telefoni

For langt de fleste virksomheder kan det slet ikke betale sig at skifte til IP-telefoni. Dyre opkald til mobiltelefoner kan nemlig hurtigt æde hele besparelsen og gøre løsningen dyrere end normale telefonopkald.

Er mobilnummeret det første, du ringer til, når du skal have fat i en kollega, er IP-telefoni nok ikke den billigste løsning for din virksomhed.

En høj andel af mobil-opkald vil nemlig hurtigt spise de besparelser, der blev stillet i udsigt ved at skifte til IP-telefoni, forklarer en uafhængig rådgiver inden for telefoni-løsninger.

»Der bliver jo ringet mere og mere til mobiltelefoner, så den post bliver hurtigt høj hos de fleste virksomheder. Samtidigt vil mange teleselskaber tilbyde gratis kald mellem alle virksomhedens telefoner, også mobiltelefoner,« siger Gitte Kalmar fra rådgivningsfirmaet Skovhusegaard-Gruppen.

Tilsammen betyder det, at det ofte slet ikke kan svare sig for en virksomhed at skifte til eller beholde en IP-baseret telefonløsning, lyder telerådgiverens vurdering. Hun oplever, at mange firmaer, der ønsker at skifte til IP-telefoni, dropper det, når udgifterne bliver regnet igennem med reelle tal for firmaets forbrug af mobiltrafik.

Problemet er, at udbyderne af IP-telefoni ikke har adgang til et mobiltelefon-netværk, men må købe sig ind hos teleselskaberne. Og så bliver det hurtigt dyrt at ringe fra IP-telefon til mobiltelefon. Prisen er typisk 1,35 kroner pr. minut, ekslusiv moms, mens det typisk koster 50 øre pr. minut at ringe fra mobil til mobil, forklarer Gitte Kalmar.

Put en mobiltelefon i omstillingsbordet

En måde at afhjælpe problemet på er at lade omstillingsbordet få sin egen gateway ud til mobilnettet. Det er i korte træk en mobiltelefon-konto, som så bruges i stedet for IP-løsningen, når der skal ringes ud til en mobiltelefon.

»Det gør det billigere, men der er også nogle problemer. For eksempel vil modtageren ikke kunne se nummeret på den, der ringer op, kun nummeret på den mobiltelefon-konto, der bruges i gateway'en,« siger Gitte Kalmar.

For nogle typer virksomheder vil IP-telefoni dog stadig være det billigste.

»Har man 5-6 lokationer, der skal bindes sammen, og ringer man meget til udlandet, så kan det godt være en god løsning. Helt små virksomheder, der ikke kan presse teleselskaberne, kan også spare med IP-telefoni. Men for en virksomhed med én lokation og primært opkald til indland kan jeg ikke se, at det skulle være billigere,« siger telerådgiveren.

Version2 sætter fokus på, hvordan der kan spares på it-budgetterne, mens krisen kradser. Læs i morgen om, hvor der kan spares, når it-indkøbene forhandles.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Thomas Ammitzbøll-Bach

Jeg har altid været ked af det, når VoIP bliver solgt som "Lige som POTS, bare billigere!"

Som jeg ser det, så er fleksibiliteten det, der gør VoIP så overlegnet. Hvis du tænker "Hvad hvis vi havde et telefonummer, der automatisk stillede om til en ledig sælger i det nærmeste land, der befinder sig i en tidszone, der har kontortid nu?", så er svaret (muligvis) VoIP.

Tænk hvis email blev præsenteret som "Lige som papirpost, bare billigere!" Ville vi så på Version2 se diskussioner som "Jamen hvis jeg skal printe et 200 siders Worddokument ud på en inkjet-printer, så er email altså ikke billigere..."

Thomas

  • 0
  • 0
#2 Erik Trolle

Man kan man køre det hele på en VOIP PBX, nemlig en GSM gateway, ITSP og fastnet. Og inden længe kommer Skype2Sip og lignende fra Micorsoft, Google og Yahoo. Så hvorfor nøjes med en slags telefoni?

Nu er der kommet Skype til iPhone m.fl. så hvad er problemet ?

Muligheder bliver enorme for differentieret telefoni.

  • 0
  • 0
#3 Morten Jensen

Jaeh, GSM gateways er nemme at installere, de faas baade med SIP/FXS interface. Men det er helt sikker at hvis den eneste grund til at gaa over til VOIP er for a spare penge saa er der ikke saa stor sandsynlighed for at projektet bliver en success. Vi kan allerede modtage og ringe til Skype brugere fra Asterisk...

  • 0
  • 0
#4 Ebbe Hansen

Hvad er artiklens alternativ til at bruge IP-telefoni? Er det traditionelt fastnet, så er strafafgiften for at ringe til mobiltelefoner nogenlunde den samme.

Det er ikke umuligt, at det er mig, der ikke kan læse indenad, men jeg fanger altså ikke lige meningen.

  • 0
  • 0
#5 Jesper Kildebogaard

Ja, alternativet er almindelige telefonopkald. Listepriserne for mobilopkald er måske de samme som med IP-telefoni, hvis man er en lille virksomhed uden forhandlingsmuskler, men ifølge rådgiveren er det andre og lavere priser, de fleste virksomheder kan få lov at betale i praksis. Derudover er der tit mulighed for gratis opkald mellem firmaets fastnettelefoner og firmaets mobiltelefoner.

vh

Jesper Kildebogaard Version2

  • 0
  • 0
#6 Erik Trolle

Sådan som jeg forstår det, er det nogen af de mobil løsninger for firmaer, der er af idag, så vidt jeg husker har både TDC og Sonofon m.fl. sådanne løsninger.

Voip betyder for mig frihed til at vælge. Jeg benytter flere udbydere til outbound calls jeg har flere DID (http://www.voip-info.org/wiki-DID) numre i mit tilfælde et Svensk og et Dansk. Jeg kan nå min PBX alle steder jeg har en internet forbindelse enten fra en SIP client på en mobiltelefon eller fra en PC med en software SIP client. Fra min VOIP pbx bruger jeg den til at ringe videre fra min mobil telefon for udenlands opkald.

Nu kender jeg ikke hvad man kan med en mobil løsning. Min VOIP har et hav af services, som jeg kan bruge eller lave. Som f.eks. får jeg min voice Mail som lydfil vedhængt på en mail. Det ville blive en længere fortælling hvad jeg kan med min PBX.

Nu er jeg et enkelt mands foretagende, men at køre mange flere på min PBX. Og som nævnt oven for skal jeg installere Skype for Asterisk senere når jeg får tid.

  • 0
  • 0
#7 Lars Skjærlund

Vi har installeret vores egen Asterix server, og har fået en ISDN-30 fra en af de store teleoperatører. I den forbindelse har vi også fået gratis opkald til alle firmaets mobiler, så længe de er abonnenter hos den pågældende operatør.

Operatøren ved godt, vi kører IP-telefoni, men i princippet behøver det ikke være tilfældet - set fra operatørens synspunkt er en ISDN-30 en ISDN-30, uanset om der sidder en gammeldags PABC eller et VOIP anlæg bagved.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere