Er mobilnummeret det første, du ringer til, når du skal have fat i en kollega, er IP-telefoni nok ikke den billigste løsning for din virksomhed.
En høj andel af mobil-opkald vil nemlig hurtigt spise de besparelser, der blev stillet i udsigt ved at skifte til IP-telefoni, forklarer en uafhængig rådgiver inden for telefoni-løsninger.
»Der bliver jo ringet mere og mere til mobiltelefoner, så den post bliver hurtigt høj hos de fleste virksomheder. Samtidigt vil mange teleselskaber tilbyde gratis kald mellem alle virksomhedens telefoner, også mobiltelefoner,« siger Gitte Kalmar fra rådgivningsfirmaet Skovhusegaard-Gruppen.
Tilsammen betyder det, at det ofte slet ikke kan svare sig for en virksomhed at skifte til eller beholde en IP-baseret telefonløsning, lyder telerådgiverens vurdering. Hun oplever, at mange firmaer, der ønsker at skifte til IP-telefoni, dropper det, når udgifterne bliver regnet igennem med reelle tal for firmaets forbrug af mobiltrafik.
Problemet er, at udbyderne af IP-telefoni ikke har adgang til et mobiltelefon-netværk, men må købe sig ind hos teleselskaberne. Og så bliver det hurtigt dyrt at ringe fra IP-telefon til mobiltelefon. Prisen er typisk 1,35 kroner pr. minut, ekslusiv moms, mens det typisk koster 50 øre pr. minut at ringe fra mobil til mobil, forklarer Gitte Kalmar.
Put en mobiltelefon i omstillingsbordet
En måde at afhjælpe problemet på er at lade omstillingsbordet få sin egen gateway ud til mobilnettet. Det er i korte træk en mobiltelefon-konto, som så bruges i stedet for IP-løsningen, når der skal ringes ud til en mobiltelefon.
»Det gør det billigere, men der er også nogle problemer. For eksempel vil modtageren ikke kunne se nummeret på den, der ringer op, kun nummeret på den mobiltelefon-konto, der bruges i gateway'en,« siger Gitte Kalmar.
For nogle typer virksomheder vil IP-telefoni dog stadig være det billigste.
»Har man 5-6 lokationer, der skal bindes sammen, og ringer man meget til udlandet, så kan det godt være en god løsning. Helt små virksomheder, der ikke kan presse teleselskaberne, kan også spare med IP-telefoni. Men for en virksomhed med én lokation og primært opkald til indland kan jeg ikke se, at det skulle være billigere,« siger telerådgiveren.
Version2 sætter fokus på, hvordan der kan spares på it-budgetterne, mens krisen kradser. Læs i morgen om, hvor der kan spares, når it-indkøbene forhandles.