Mobil BI giver sælgeren bedre argumenter hos kunden

Business intelligence-værktøjer skal også kunne bruges fra tablet eller telefonen. Det giver salgsstyrken bedre argumenter til kundemødet.

De mobile platforme er i vælten inden for forretningsanalyse - også kaldet business intelligence (BI). De gør det nemmere at kommunikere med kunderne, end hvis man skal sidde på skødet af hinanden og kigge på skærmen på en bærbar pc.

Men når iPads og andre tablets er blevet så populære, handler det også om at adressere den nye virkelighed, hvor it-systemer på virksomheden skal minde om dem, som forbrugerne anvender i privaten.

Man ser en udvikling, hvor brugerne tilgår information på en ny måde, mener svenske Martin Sjöholm, der er BI-koordinator i den nordiske post- og logistikvirksomhed Bring.

Brugervenlig oplevelse

Lige nu er der kæmpe forskel på, hvad han kalder for 'søndag aften-oplevelsen' og 'mandag morgen-oplevelsen' - altså skellet mellem den måde, mennesker i rollen som forbrugere og som medarbejdere oplever it-systemer.

»Søndag aften har du iPads og streaming af film. Du er forbundet med dine venner og er online hele tiden. Mandag morgen har du en gammeldags telefon og computer. Der er et gab, der skal udfyldes, med hensyn til hvordan mennesker lever med internettet, med altid at forbruge information,« siger Martin Sjöholm.

Morten Fanø fra BI-virksomheden Qlicktech er inde på noget af det samme:

»Derhjemme har vi alle sammen en iPad eller en Android-tablet, og folk bruger Facebook, når de skal finde information om køb af en vaskemaskine eller en god cykel - men når du kommer på arbejde, får du en laptop og en statisk rapport.«

Som virksomhed skal man finde ud af, hvad det er, man vil give sine medarbejdere på BI-siden: en prædefineret rapport, som viser oplysninger om eksempelvis salg, eller levende data på en smartphone-app.

»Behovet starter i direktionen, hvor man kan sidde i et mødelokale og stille spørgsmål og få svar, eller når sælgeren sidder i bilen og er på vej til en kunde. Man kan tage sin telefon og få en salgsrapport med det samme uden at skulle gå tilbage til sin pc for at printe den ud.«

Det samme billede findes i BI-virksomheden Targit:

»Vi kan se på vores markedsundersøgelser, at det er topledelsen i virksomhederne, som er interesserede i de mobile BI-værktøjer, samt sælgere, der er ude til kundemøder og ønsker at filtrere i data sammen med kunden. Tidligere har vi printet pdf-rapporter ud, men det er bare skønnere at have det på iPad'en. Det er mere fleksibelt end at have statusrapporter med ud,« fortæller Jesper da Silva Endelt fra BI-virksomheden Targit.

Det er typisk sælgere, for eksempel i den farmaceutiske industri med et stort antal sælgere, som er glade for at kunne benytte værktøjerne i marken. Det er muligheden for at kunne besvare konkrete kundespørgsmål i marken, der giver pote. Detailhandlen og finans er et andet område, hvor de mobile tilgange til analyseværktøjerne er populære.

iPad til alle medarbejdere

Spørgsmålet, som alle stiller, ifølge Martin Sjöholm fra Bring, er, hvad man som virksomhed får ud af mobile BI-værktøjer i modsætning til bare at tage en laptop med i marken.

»Hvis du vil købe en iPad til alle medarbejdere, bliver det rigtigt dyrt, så derfor spørger alle ind til det: Hvad kan man få ud af en iPad, som man ikke kan med en bærbar pc? Der er ikke noget simpelt svar, for man kan nogenlunde udføre de samme opgaver med begge slags enheder,« siger han.

Men den mobile tilgang giver alligevel nogle konkrete fordele. Hos Bring er man begyndt med at udrulle mobil BI hos sælgerne, som ofte er på farten. Det giver salgsstyrken gode argumenter og reelle informationer, såsom priser, når de sidder sammen med kunderne. De kunne også bruge en laptop, men det er den nye måde at kommunikere på, som udgør forskellen, ifølge Martin Sjöholm.

Han forudser, at den næste generation af forretnings-it kommer til at minde om de sociale medier, hvor man altid er forbundet og altid er til at komme i kontakt med:

»Vi mener, at BI er nødt til at blive integreret med denne slags internet-sammenkobling.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere