Mobil-app skal råde bod på udskældt rejsekort-feature

Rejsekortet har lanceret en app, som skal minde passagererne om, hvornår de skal tjekke ud.

En ny smartphone-app skal forsøge at gøre noget ved de frustrationer, som flere passagerer oplever med at glemme at tjekke ud med rejsekortet. Et glemt tjek-ud resulterede indtil for nylig i en afgift på 50 kr., men prisen blev den 20. januar 2015 sat ned til 25. kr.

Selskabet bag rejsekortet har givet sin officielle støtte til appen ‘Rejs Nemt’, hvor man først skal indtaste den station eller det stoppested, man rejser fra. Herefter oplyser man sin destination og vælger så den rejse, man ønsker at benytte sig af. Appen vil derefter ringe en alarm, når man er tæt på det sted, hvor man skal tjekke ud, for at man ikke glemmer det.

Appen minder også brugeren om, at vedkommende skal huske at tjekke ind ved rejsens begyndelse, samt at man skal tjekke efterfølgende ind, når man skifter transportmiddel.

Desuden imødekommer appen også problemet med uoverskuelige priser ved rejsekortet. Når man har indtastet en rejse, vil appen kunne beregne den rigtige pris inklusive rabatter, som ender med at blive trukket på rejsekortet.

Det er også muligt at se sin rejsehistorik og saldo i Rejs Nemt-appen.

Det er ikke selskabet bag rejsekortet, der selv står bag appen, men firmaet NewDanishDesign, som henvendte sig til transportselskabet med sin idé.

»Vi har selv haft svært ved at huske at tjekke ud, og syntes derfor, det var oplagt at udvikle en app, der hjælper kunderne med at huske det – og samtidig kan finde rejsemuligheder og priser samt oplyse rejsehistorik og saldo på rejsekort. Kort sagt samler ’Rejs Nemt’ alt det, rejsekortkunderne har brug for på deres rejse, i én samlet app,« siger medstifter af NewDanishDesign Alexander Dircks Olander i en pressemeddelelse.

Rejsekort-selskabet valgte at støtte app-udviklingen, så den kunne gives gratis videre til Android- og iPhone-brugere.

»Vi har valgt at støtte udviklingen af ’Rejs Nemt’ for at imødekomme især de kunder, som har svært ved at vænne sig til at tjekke ud, når de slutter en rejse. I tillæg til det indeholder appen en række andre funktioner, som kan gøre rejsen lettere. Det vil vi gerne tilbyde både eksisterende, men også alle de nye kunder, som vil begynde at bruge rejsekort, når salget af klippekort til rejser i hovedstadsområdet stopper 8. februar,« siger Bjørn Wahlsten, administrerende direktør i Rejsekort A/S, ligeledes i en pressemeddelelse.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (48)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Andresen

Hvis man allerede kender sin destination og hvor rejsen kommer til at forløbe, hvorfor så ikke bare fjerne rejsekortets check-ind og ud fra ligningen og lave en løsning hvor man køber den specifikke rejse? Gerne fra en app på telefonen.

Så slap man helt for at tjekke ind og ud, og rejsekortet blev bare brugt så buschaufføren/kontrolløren kan se at man har betalt.

  • 31
  • 1
Peter Kyllesbeck

@Henrik Andresen og @Nicolai Heilbuth
Tja, som systemet er i dag, er gældende information om saldo og igangværende rejse lagret på selve kortet. Informationer i back-end er kun opsamling og administration etc..

For billetter/periodekort/klippekort findes der andre apps.

  • 1
  • 0
Jacob Nielsen

Undrer mig over at der under 'indstillinger' er en feature til at vise brugerens password til Rejsekort selbetjening i klartekst.
Gætter på at app'en gemmer brugerens kodeord til Rejsekort selvbetjening i klartekst på telefonen.
Virker ikke særligt hensigtsmæssigt fra et sikkerheds synspunkt.

Når nu App'en er udviklet med støtte fra Rejsekort, bakker Rejsekort så også op om modellen, hvor kodeord tilsyneladende gemmes på telefonen i klartekst?

Eller har jeg misforstået app'ens funktionalitet?

  • 7
  • 0
Anders Friis

Jeg er en af udviklerne bag Rejs Nemt appen.

Password:
Grunden til at man kan se sit password i Indstillinger er at man kan komme til at glemme det fordi man laver en pinkode som man bruger i stedet hver gang man logger ind. Det vil vi dog fjerne alligevel i den næste version som kommer snart, så det ikke er muligt mere.

Angående kryptering af password, så gemmer den IKKE bare passwordet i klartekst.
Rejs Nemt bruger den kryptering som er 'best practice' for at gemme passwords i en mobil app, så det bliver forsvarligt gemt på telefonen.

Rejseoversigt:
Vi har opdaget en fejl i iOS versionen, som gør at man ikke kan se de seneste rejser hvis man har foretaget rigtig mange rejser, så den er blevet løst og der vil komme en opdatering ud så hurtigt som muligt (efter Apple har reviewet den).

Hvorfor bruge Rejs Nemt fremfor andre apps:
Appen kan så meget mere end eksisterende apps på markedet, og vi samarbejder med Rejsekort A/S, hvilket også gør at appen er ganske gratis.

Vil man læse mere om alle appens features kan man læse mere på:
www.rejsnemt.dk

Mvh
Anders Friis
NewDanishDesign

  • 6
  • 1
Palle Due Larsen

@Anders
Tak for forsøget på at gøre det nemmere at benytte rejsekort.
Jeg tror dog ikke jeres app vil hjælpe mig. Jeg har glemt at checke ud én gang, og det var den klassiske med at skulle tage tog og bus, og så ombestemme sig og tage en taxa i stedet for bussen. Man får så godt nok en reminder, men der er man jo allerede hjemme.

  • 3
  • 0
Lars Tørnes Hansen

@Anders Friis, NewDanishDesign

Spørgsmål angående sikkerhed

Vi i - i samarbejde med Rejsekortet - undgå at bruge kodeord, så kodeordet er en privat ting der ikke deles med appen?

Det kunne være meget fordelagtig at kunne lukke for en apps adgang til data på Rejsekortets website, hvis ens mobil bliver stjålet.

Hint: OAuth, http://oauth.net/ f.eks. version 2.0: http://oauth.net/2/

An open protocol to allow secure authorization in a simple and standard method from web, mobile and desktop applications.

Citat OAuth websitet.

  • 0
  • 0
Anders Friis

@Nicolai
Der bliver beskrevet i handlingsplanen, at Rejsekortet udskriver en konkurrence om at komme på en idé til en app hvor man kan rapportere at man har glemt at checke ud, og så få det gjort alligevel via appen.
Den er vi selvfølgelig med i da det vil være oplagt at integrere i Rejs Nemt.

@Lars
Rejsekort A/S har været med til at udtænke sikkerheden i appen, hvilket også var en af grundene til at de gerne ville støtte vores app.
Hvis du mister din mobil, kan du altid ændre dit password på Selvbetjening på rejsekort.dk, og så vil appen ikke kunne logge ind og få adgang til noget mere.

  • 0
  • 3
Johannes Aagaard

Hvorfor har RejsNemt app'en behov for at få adgang til mine billeder og videoer? Hvad betyder det, at RejsNemt ønsker at læse "usb-lagerets indhold?

Hvorfor er der på Rejsnemt.dk's hjemmeside (eller f.s.v. i app'en) ingen beskrivelse af firmaets persondatapolitik? Hvad indsamler man, i hvilken form opbevarer man data og hvad deler man med hvem?

Jeg mener at have gennemgået RejsNemt's hjemmeside for oplysninger, lige som jeg har testet app-en, men jeg ser ingen svar på de nævnte spørgsmål eller tilnærmelsesvis information om persondatapolitikken.

Skal jeg benytte en app, ønsker jeg at have blot nogenlunde vished om, hvad brugen indebærer af data-læk fra mig.

  • 10
  • 0
Jacob Mathiasen

man fjerner tjek-ud kan jeg ikke se at rejsekortet er et fremskridt i forhold til klippekortet. Nærmere et skridt frem og to tilbage - med lidt bestikkelse i form af ekstra rabatter for at få folk til at acceptere det kundefjendske og de stive systemer samt, naturligvis, overvågningen.

  • 5
  • 1
Allan Olsen

Hold nu op.
HVOR svært kan det mon være? Tjek dog bare ud, når man er "færdig med at rejse". Stop den "tuden".
Har lige være i London, hvor 1000 vis af mennesker åbenbart godt kan finde ud af "at tjekke ud" af Tuben.
Helt ærligt, kan det virkelig være rigtigt, at Danskerne er så dumme, at de ikke kan vænne sig til dette?
Alt skal åbenbart være automatisk i Danmark. Vi enden med at blive en befolkning af "lallende" mennesker, som intet kan selv eller aner hvad der foregår.
Med venlig hilsen
Allan

  • 2
  • 18
Jens loggo

Hvem gider rende og indtaste hele sin rejse hver gang man med offentlig transport?

Det er ok til planlagte ture, men når man bare lige skal ind til byen, og ikke på forhånd har planlagt hvad man skal rundt og se, eller hvilken rute man ender med at tage, så er det jo ubrugeligt.

Den eneste funktion jeg har brug for, er at kunne tjekke ud, når jeg har glemt det.

  • 2
  • 1
Jens loggo

Hold nu op.
HVOR svært kan det mon være? Tjek dog bare ud, når man er "færdig med at rejse". Stop den "tuden".
Har lige være i London, hvor 1000 vis af mennesker åbenbart godt kan finde ud af "at tjekke ud" af Tuben.
Helt ærligt, kan det virkelig være rigtigt, at Danskerne er så dumme, at de ikke kan vænne sig til dette?
Alt skal åbenbart være automatisk i Danmark. Vi enden med at blive en befolkning af "lallende" mennesker, som intet kan selv eller aner hvad der foregår.
Med venlig hilsen
Allan

Sikke en gang latterligt ævl.

1 - Det er et fuldstændigt andet system i London.

2 - Forhold dig dog til virkligheden. Virkligheden er at folk glemmer at tjekke ud. Det er ikke brugerne der skal tilpasses til systemet, men systemet der skal tilpasses til brugerne.

3 - Du snakker om at alt skal automatiseres som om det er en dårlig ting, men hele pointen med rejsekortet er sgu da netop automatisering. Med den holdnig du har, må du absolut gå ind for helt at droppe rejsekortet og bare bruge manuelle klippekort, og billetkontrolører der ikke er for dovne eller dumme til at læse efter om billetten er gyldig.

Så stop nu dit tuderi over at folk ikke synes rejsekortet er godt nok.

  • 6
  • 3
Peter Kyllesbeck

1 - Det er et fuldstændigt andet system i London.


Er det?

https://www.tfl.gov.uk/fares-and-payments/oyster/using-oyster/touching-i...

2 - Forhold dig dog til virkligheden. Virkligheden er at folk glemmer at tjekke ud. Det er ikke brugerne der skal tilpasses til systemet, men systemet der skal tilpasses til brugerne.

Agtværdig argument.
Så kom med et forslag, Jens loggo, til at få brugerne til at afslutte rejsen med et check ud (touch-out), så den rigtige pris for rejsen kan beregnes. Processen er jo den samme om brugeren kun skal 5 stoppesteder med bussen eller om rejsen fortsætter til destination et hvilket som helst sted i Danmark (når Rejsekortet er indført fuldt ud i alle regioner). Løsningen skal jo kunne bruges af alle typer brugere uden brug af særlige hjælpemidler.
Det ville da være fint med en backdoor via f. eks. smartphone (med GPS), men den løsning vil jo kun kunne bruges af et fåtal.

  • 1
  • 3
Mogens Nørgaard

Jeg bruger Rejsekortet meget, og denne app er blot endnu en ting man skal huske. Så kan man ligeså godt stille vækkeuret i mobilen til det forventelige ankomsttidspunkt.

Som det bliver nævnt er den værste situation den, hvor bussen ikke kommer og man så må tage en taxa.

Den næstværste er når man finder ud af, at bussen først kommer om 27 minutter (fordi den bus man er med blev forsinket), så man vælger at gå.

Så er der situationen, hvor man bare glemmer at checke ud.

Og endelig den relativt sjældne situation, at man ikke kan huske, om man fik checket ud.

Den app vi har brug for er en, der løser disse emergency-situationer.

Dixit.

  • 9
  • 0
Dan Jakobsen

Måske vi kunne lade den generelle holdning til Rejsekort ligge et øjeblik og forholde os konstruktivt til hvad denne app kan bidrage med.

Det lader til at NewDanishDesign faktisk ønsker at lave et fornuftigt produkt og at de læser med i denne tråd. Jeg håber derfor at vi kan fokusere på en konstruktiv dialog om de uhensigtsmæssigheder vi kan se i app'en og så er jeg sikker på at de mange kompetente debatører i tråden vil kunne bidrage med at pege NewDanishDesign i den rigtige retning.

  • 0
  • 0
Peter Kyllesbeck

Det lader til at NewDanishDesign faktisk ønsker at lave et fornuftigt produkt og at de læser med i denne tråd. Jeg håber derfor at vi kan fokusere på en konstruktiv dialog om de uhensigtsmæssigheder vi kan se i app'en og så er jeg sikker på at de mange kompetente debatører i tråden vil kunne bidrage med at pege NewDanishDesign i den rigtige retning.


Det er mere konstruktivt.

Lad mig så komme med et ønske:
Stoppesteder har navne, men hvilken er det nu lige af 4-6 nærmeste. En oplysningsudgang til kortdelen var nærliggende. Kortet er der - stoppestederne er der også med navne. Det gælder i hvert fald på Googles Maps på Android.

  • 0
  • 0
Peter Kyllesbeck

selvom jeg ærligt talt også har svært ved at se idéen med selve use-casen bag app'en.


Tja nu har du jo af gode grunde ikke kunnet prøve den ;-) Men den kombinerer også en del af rejseplanen i 'valg af rejse'. Nærmeste stoppesteder/eller adressen til ønsket destination med flere muligheder med afgangstider. Den foreslår selv seneste destination(er).

Til NewDanishDesign: Når man nu har valgt et stoppested virker det lidt mærkeligt at få præsenteret afgange fra andre nærliggende stoppesteder som også kunne bruges for at nå destinationen. Men det er selvfølgelig en slags service (Du kan også ...)

  • 0
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Tja nu har du jo af gode grunde ikke kunnet prøve den ;-)


Næeh, og derfor udtaler jeg mig heller ikke om app'en.

Jeg udtaler mig om den usecase, der er beskrevet i artiklen. Jeg bruger rejsekort hver dag - og skifter transportmiddel undervejs hver 2. - 3. gang. Jeg har også i starten haft mine besværligheder med at huske at checke ud ved rejseafslutning, men jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke tror, at en app ville have hjulpet mig. Det som jeg til gengæld ved ville kunne hjælpe mig er en "check-ud app". Jeg kører primært i bus, og hvis jeg glemmer at checke ud, så tager det minimum et kvarter, før den næste bus kommer (og ja, jeg er klar over, at nogle har det meget værre). På vej til arbejde til et møde er det bare ikke en mulighed at stå og vente på den næste bus - så accepterer man nok bare bøden. Det ville være en rigtig god kundeservice at tilbyde sådan en app ... og naturligvis til #WP også :-) .

  • 1
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hvad kommer rejsen til at koste?


Det har du ret i - dette er en god feature som jeg selv af og til kan have brug for. Jeg pendler og har derfor ikke reelt i det daglige brug for at vide prisen på rejsen.

Og hvordan husker jeg at checke ud og eventuelle mellem-check-ind.


Min anke er, at der en lang række forudsætninger for at det virker - og disse tror jeg ikke altid er i spil. Jeg misser faktisk tit et opkald i bussen, da ringetone overdøves af larm, vibration skjules af almindelig rumsteren i bussen etc. Den reminder jeg måtte modtage skal jo også trænge igennem disse barrierer. Så med mindre jeg sidder og kigger på telefonen (og det gør jeg sandt at sige også tit undervejs), så tror jeg ikke, at jeg vil registrere denne reminder.

Jeg synes, at det er vildt fedt, at I har lavet en app til at hjælpe brugerne af Rejsekort, og den skal nok blive populær. Jeg tror dog, at den bliver populær pga de andre features i jeres app og ikke pga problemet med at huske at checke ud.

Basalt set er jeg bare ærgerlig over, at Rejsekort selv ikke har valgt at løse udfordringerne på en anden måde :-).

Overvejer I at lave en app til Windows Phone også?

  • 0
  • 0
Peter Kyllesbeck

Og hvad så? Har I (jeg ved godt, at du ikke repræsenterer Rejsekort) nogen tal, der indikerer, at folk vil snyde mere med dette end de allerede gør med SMS-billetter, mobilbilletter og de fysiske billetter?


Korrekt det gør jeg ikke.
I modsætning til SMS-billetter, mobilbilletter og de fysiske billetter vil en selvraporteret destination (check-ud via app) jo ikke kunne kontrolleres, rejsen er slut og en eventuel kontrol undervejs ville have godkendt rejsekortet som værende ind-checket (igangværende rejse). Fejl ved de nævnte billetter vil kunne opdages ved en kontrol.

  • 0
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

I modsætning til SMS-billetter, mobilbilletter og de fysiske billetter vil en selvraporteret destination (check-ud via app) jo ikke kunne kontrolleres, rejsen er slut og en eventuel kontrol undervejs ville have godkendt rejsekortet som værende ind-checket (igangværende rejse).


Ja, men det jo et eksempel på, at jeg synes, at Rejsekortet mudrer tingene til ifht krav og ønsker.

Jeg ønsker ikke en "check-ud"-app. Jeg ønsker en app, der giver mig mulighed for at checke ud, når jeg opdager det efter jeg er stået af bussen/toget.

Man kunne jo forestille sig, at man kun kunne checke ud ved et stoppested indenfor en radius på 1km fra, hvor man står (GPS-position). Dermed vil man ikke kunne rejse igennem zone 1, 2, 3 og 4 - og så i zone 4 stå af bussen og checke ud i zone 2.

Rejsekort kan sikkert komme op med en masse mystiske grunde til, hvorfor dette ikke skulle kunne lade sig gøre, men det ville være en super hjælp for mange.

  • 0
  • 0
Peter Kyllesbeck

Man kunne jo forestille sig, at man kun kunne checke ud ved et stoppested indenfor en radius på 1km fra, hvor man står (GPS-position). Dermed vil man ikke kunne rejse igennem zone 1, 2, 3 og 4 - og så i zone 4 stå af bussen og checke ud i zone 2.


Ja det med GPS var jo ligesom givet ;-). Men informationen vil så lande i back-end og det skal så senere (bussen er f. eks. off-line) parres med informationen fra bussen eller en anden check-ind-stander.
Var kortet ind-checket på det tidspunkt for din ud-check? Kunne du have checket ud undervejs (snyd)? Står du eller har du flyttet en eller flere zoner fra der hvor du faktisk sluttede rejsen, når du laver din ud-check? Hvad med tidsfaktoren (længere rejsetid end antallet zoner normalt dækker).
I dag er samkøringen af information fra alle standere en intern process, der så skulle tilføres informationer fra brugernes udstyr.
Det sidste er nok det, der kunne afholde Rejsekortet fra at lave en check-selv ud-app.

Sidste men ikke mindst, så skal informationen føres tilbage til kortet, der jo som bekendt indeholder gældende information om kortstatus (ind eller ud-checket), seneste rejser og saldo

  • 0
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Men informationen vil så lande i back-end og det skal så senere (bussen er f. eks. off-line) parres med informationen fra bussen eller en anden check-ind-stander.


Men det er jo også sådan det virker i dag, når man skifter imellem busser, ikke?

Var kortet ind-checket på det tidspunkt for din ud-check?


Kan checkes i backend - det behøver ikke absolut at skulle ske ved udcheck.

Kunne du have checket ud undervejs (snyd)? Står du eller har du flyttet en eller flere zoner fra der hvor du faktisk sluttede rejsen, når du laver din ud-check?


Nej, for brugerens GPS sikrer, at du kun kan checke ud indenfor en givet radius.

Hvad med tidsfaktoren (længere rejsetid end antallet zoner normalt dækker).


Kan checkes i backend - det behøver ikke absolut at skulle ske ved udcheck.

I dag er samkøringen af information fra alle standere en intern process, der så skulle tilføres informationer fra brugernes udstyr.
Det sidste er nok det, der kunne afholde Rejsekortet fra at lave en check-selv ud-app.


Jeg kan ikke gennemskue problematikken i dette, men ok :o)

Sidste men ikke mindst, så skal informationen føres tilbage til kortet, der jo som bekendt indeholder gældende information om kortstatus (ind eller ud-checket), seneste rejser og saldo


Igen - det kan ske, når brugeren næste gang checker ind via en terminal, der har fået opdateret informationen fra udcheck.

Jeg er med på, at der kan snydes, hvis man vil - men det kunne der altså også med klippekort, SMS-billetter eller fysiske billetter. Det er rigtigt, at det nuværende design af Rejsekort gør det sværere, men som andre har været inde på, så flyttes problematikken jo bare fra operatørerne af billetsystemet til brugerne af Rejsekort i form af bla. manglende mulighed for checkud, hvis man glemmer det.

  • 1
  • 0
Martin Birk

Den har to funktioner for at påminde om checke ud:
1) Overvåger rejsekortets status på rejsekort.dk
2) Finder ud af, at du kører i tog vha. stations-overvågning uden brug af internet eller GPS. Man kan også vælge faste stationer og tidsrum at få påmindelse

Appen kører helt automatisk i baggrunden og bruger meget lidt batteri.

  • 0
  • 0
Peter Kyllesbeck

Re: tjek ud

Men informationen vil så lande i back-end og det skal så senere (bussen er f. eks. off-line) parres med informationen fra bussen eller en anden check-ind-stander.  

Men det er jo også sådan det virker i dag, når man skifter imellem busser, ikke?


Nej kun for at informationen på 'Selvbetjeningen' - Mit rejsekort kan udvise det korrekte.

Der bliver jo ikke trukket depositum (25,-) hver gang du checker ind ved transportmiddelskift på en rejse. Der gør der ikke fordi informationer om din igangværende rejse er på korttet.
Som tidligere nævnt er kortet den centrale del og indeholder altid gældende status og saldo (og seneste rejsehistorik)

  • 0
  • 0
Peter Kyllesbeck

Sidste men ikke mindst, så skal informationen føres tilbage til kortet, der jo som bekendt indeholder gældende information om kortstatus (ind eller ud-checket), seneste rejser og saldo

Igen - det kan ske, når brugeren næste gang checker ind via en terminal, der har fået opdateret informationen fra udcheck.


Det er jo netop det springende punkt!
Hvis man læser om glemt check udhttp://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/saadan-bruger-du-rejsekort/check-... , fremgår det Du kan kun checke ud på rejsekortudstyr og kan derfor ikke ringe til vores kundeservice for at checke ud. Der tales der også om maksimumtid for en rejse og at check ud skal foregå inden for tidsfristen da depositum ellers er tabt (rejsens faktiske pris kan ikke beregnes, rejsen regnes ikke med til rabatberegning og kortet vil være klart til første check ind på en ny rejse).

Folkene bag RejsNemt var i TV2Lorry om mulig fremtidig check ud via app'en.
Men hvordan?

Tænkt scenario:
* personen slutter rejse - men glemmer check ud
* der checkes ud via app (info om tid og GPS-position sendes til Rejsekortets backoffice hvor et check ud så skal ud til standerne for at blive skrevet på kortet ved næste check ind)
* personen start et par timer efter en ny rejse f. eks. med bus (kortets status er stadig igangværende rejse)
* nu er bussens standere endnu ikke opdateret med det ventende check ud (Busser opdateres mindst en gang i døgnet, så der kan gå op til 24h).

Hvad sker der så? Er maksimumtiden nået (tabt depositum), vil det bare være en ny rejse. Hvis ikke vil indcheckning så opfattes som næste ben i en rejse med en lang pause, hvor den samlede rejsetid og ikke antal zoner bliver afgørende for prisen. (bilag 4 i prisblad).

Man skal jo huske på, at det fysiske rejsekort er der, hvor gældende information er. ( En nødvendighed hvis man vil have (næsten) anonyme rejsekort).

Kan man med den forudsætning overhovedet lave et remote check ud til senere skrivning på kortet.

  • 1
  • 2
Log ind eller Opret konto for at kommentere