Landets banker får mellem 25-50.000 telefonkald om ugen fra kunder, der skal have hjælp til at skifte loginløsning fra NemID til MitID. Det har betydet ekstra bemanding i bankerne til at håndtere de mange ekstra opkald.
Det skriver ITWatch.
Læs også: Danske it-virksomheder vil udnytte EUs digitale ambitioner: »Det er hele Europa nu«
Det er det enkelte pengeinstitut, der har ansvaret for at flytte kunderne over fra den ene loginløsning til den anden. Indtil videre er halvdelen af landets bankkunder skiftet til MitID, og hvis deadline skal nås, skal 150.000 personer om ugen skifte inden 30. juni 2022.
Det er pengeinstitutternes interesseorganisation Finans Danmark, der sammen med Digitaliseringsstyrelsen står bag MitID, og ifølge digitaliseringsdirektør i Finans Danmark Michael Busk-Jepsen, går overflytningen efter tidsplanen.
Læs også: Sociale medier koger: »MitID er en katastrofal brugeroplevelse«
»For mange bankkunder går overgangen nemt og smidigt. Men vores medlemmer har ligesom Borgerservice også oplevet et stort behov for hjælp og support. Bankerne oplever i størrelsesordenen 25-50.000 telefonkald om ugen med det nuværende tempo. Det er klart, at det lægger beslag på en række ressourcer ude i bankerne, ligesom man har måttet mande op,« siger han til ITWatch.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.