MitID forsinket endnu en gang: Testperioden forlænges med flere måneder

Adam Lebech, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen, udtaler i en pressemeddelelse, at "borgernes oplevelse af MitID har topprioritet" Illustration: Digitaliseringsstyrelsen
Endnu en gang bliver udrulningen af den nye MitID-løsning udskudt. Det sker som led i at sikre borgernes oplevelse af MitID, lyder det fra Digitaliseringsstyrelsen.

Danskerne skal vente endnu længere på at blive introduceret til den nye MitID-løsning, der i løbet af det kommende år skal erstatte NemID-løsningen, som danskernes adgang til eksempelvis at logge ind i deres netbank eller på E-Boks.

Men hvor det indtil for nyligt var planen, at de første brugere skulle stige ombord på den nye løsning efter sommerferien, så er det tidspunkt nu udskudt i to måneder til oktober.

Det skriver Digitaliseringsstyrelsen, der er ansvarlig for løsningen, i en pressemeddelelse.

»Borgernes oplevelse af MitID har topprioritet, og derfor vil vi gerne sikre, at de får en tryg og god oplevelse når de skal i gang med at bruge MitID. Derfor forlænger vi nu testperioden, så flere kan teste MitID og alle løsningens funktionaliteter, inden vi ruller løsningen ud til hele Danmark,« udtaler Adam Lebech, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen, i meddelelsen.

Digitaliseringsstyrelsen oplyser, at man i de kommende måneder vil lade ‘udvalgte brugere’ fra banker og eksempelvis offentlige organisationer teste løsningen og dens forskellige funktionaliteter, inden sluserne åbnes i efteråret, så borgerne kan begynde at flytte i retning af den ny løsning.

Læs også: 7000 danskere skal teste Nemid-afløser over sommeren

Ikke første gang

Michael Busk-Jepsen, der er digitaliseringsdirektør i interesseorganisationen Finans Danmark Illustration: Finans Danmark

Det er ikke første gang, at tidsplanen for MitID-løsningen bliver skubbet. Så sent som for to måneder siden kom det frem i Dagbladet Børsen, at man havde besluttet at indskyde en såkaldt ‘pilotfase’ i projektet for at rydde eventuelle forhindringer af vejen. Det er den fase, der altså nu forlænges.

Netop vigtigheden af testfasen understreges også af Michael Busk-Jepsen, der er digitaliseringsdirektør i interesseorganisationen Finans Danmark, der udgør den anden halvdel af partnerskabet bag løsningen.

»Danmarks nye digitale ID skal selvfølgelig være testet i alle ender og kanter, inden vi inviterer de over fem millioner brugere om bord. Jo bedre vi kan teste og finjustere løsningen, inden vi går i luften, jo mere sikre er vi på, at resten af Danmark også får en god oplevelse, når vi alle skal overgå til MitID frem mod sommeren 2022,« siger han.

I et interview med Version2’s søstermedie DigiTech, har Michael Busk-Jepsen tidligere fortalt, at Finans Danmark har betalt halvdelen af udgifterne til at projektet, hvilket ifølge ‘It-rådets opfølgning på MitID’, der er sendt til vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen den 28. april i år beløber sig til mere end 414 millioner kroner.

Læs mere her: Finanssektoren betaler halvdelen af udviklingen af MitID: ‘Det er ikke bankernes løsning’

Som det ser ud nu, så kommer selve migreringen af brugere til at begynde til oktober og vil løbe frem til sommeren næste år. I et længere rul vil danskerne få besked om, at det er deres tur til at tage den nye løsning i brug.

Digitaliseringsstyrelsen oplyser, at de sidste borgere på NemID-løsningen vil blive flyttet til MitID-løsningen senest ved udgangen af juni næste år. Om den plan holder, vil tiden vise.

Læs også: Fuld udrulning af MitID forsinkes med tre måneder

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Anne-Marie Krogsbøll

Fra Ældresagens rådgivning, hvor jeg har måttet søge hjælp for at finde rundt i den fuldmagtsjungle, man løber ind i, hvis man skal hjælpe digitalt udfordrede, har jeg fået at vide, at der venter et veritabelt fuldmagtshelvede, når MItId indføres - for ingen har tilsyneladende overhovedet tænkt på en løsning på, hvordan man kan give andre fuldmagt til at hjælpe en med det digitale. Lige nu kan man oprette en "Digital Fuldmagt", er dækker en del af det offentlige område (dog f. eks. ikke Skat af en eller anden grund) - den mulighed forsvinder i følge Ældresagen med MitId.

Hvis ikke en sådan løsning indarbejdes, bliver der enormt pres på værgemålssystemet, som i forvejen er overbebyrdede og med ventetider på halve år, og et veritablet helvede for pårørende og andre, som skal hjælpe f.eks. kommende demente eller syge eller bare digitalt udfordrede.

Er det ikke noget, V2 kunne tænke sig at bore lidt i? Hvad har man tænkt sig at gøre med fuldmagter og MitID?

  • 22
  • 2
#2 Casper Pedersen

Så det helt store spørgsmål er hvad tjener de konsulent huse som lave dette ... de er vel ikke helt interesseret i at blive færdige, især ikke hvis de er på time/resource ... og ikke fast pris.

Man burde måske have kigget på DigiID i Holland som har et system som virker og har virket i mere end 10år... men nej, Danmark skal jo starte forfra og selv finde ud af det - til over pris.

  • 6
  • 4
#4 Michael Cederberg

Så det helt store spørgsmål er hvad tjener de konsulent huse som lave dette ... de er vel ikke helt interesseret i at blive færdige, især ikke hvis de er på time/resource ... og ikke fast pris.

Det er ikke nogen opskrift på et langt og lykkeligt liv som leverandør til det offentlige hvis man laver den slags i større målestok. Og specielt i en situation hvor alle skriger på IT folk er det dumt. Men der er ingen tvivl om at prisen er alt for høj. Det kunne være interessant at se hvordan pengene var brugt ... det må version2 kunne give indsigt i.

  • 9
  • 1
#9 Nikolaj Brinch Jørgensen

Er det ikke sådan at borgerne (og medarbejderne i virksomhederne) ikke kommer i nærheden af MitID, da man modsat NemID, altid skal igennem en broker, som default er NemLogin? Dvs. en borger eller en medarbejder vil altid benytte NemLogin (eller en anden godkendt broker), og aldrig MitID, modsat i dag hvor man godt kan då direkte til NemID.

  • 0
  • 0
#10 Henning Wangerin

Er det ikke sådan at borgerne (og medarbejderne i virksomhederne) ikke kommer i nærheden af MitID, da man modsat NemID, altid skal igennem en broker, som default er NemLogin? Dvs. en borger eller en medarbejder vil altid benytte NemLogin (eller en anden godkendt broker), og aldrig MitID, modsat i dag hvor man godt kan då direkte til NemID.

Hvilken broker afgør websitet/formaet hvor du vil logge ind. Alle de offentlige sites vil/skal bruge NemLogin, men alle andre kan selv vælge hvem det skal bruges som broker.

Lidt ligesom når du bruger dit betalingskort online. Der kan du også havne på en stribe forskellige betalings-sites. Du interagerer ikke direkte med Nets eller din bank.

Og ja. Der slutter sammenligningen som også, da du kun kan få dit MitID et sted. Og det er ved det offentlige.

Så jo. Du kommer i nærheden af MitID. Det du sidder med (app / kodeviser etc ) er offentligt, men der hvor du bruger det er ikke nødvendigvis.

/Henning

  • 0
  • 0
#11 Nikolaj Brinch Jørgensen

Så jo. Du kommer i nærheden af MitID. Det du sidder med (app / kodeviser etc ) er offentligt, men der hvor du bruger det er ikke nødvendigvis.

Jeg udtrykte mig forkert undskyld. NemID kan i dag bruges direkte uden brug af NemLogin (uden brug af broker), det benytter bla apps på telefoner til OIDC indrullering. Det bliver ikke en mulighed med MitID, da det ikke kan benyttes direkte.

Man må så håbe at NemLogin3 får mulighed for at man kan fortælle den at man ikke vil have en SSO session, for det er nødvendigt på Android - med mindre sikkerhed snart bliver taget seriøst herpå.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere