Ny tjeneste: Lav telefonchikane på det offentliges regning

Undervisningsministeriets kampagne for at få dvaske elever og studerende ud af fjerene gør det muligt at sende automatiske chikaneopkald fra klokken 5.30 om morgenen.
Sådan ser boksen ud på godtdukom.dk, hvor du kan indtaste et fiktivt afsendernummer.

Send tre spamopkald klokken 5.30 om morgenen til en, du kender. Sådan lyder kampagnebeskrivelsen af en ny kampagne fra Ministeriet for Børn og Undervisning ikke, men det er ikke langt fra.

I denne uge blev kampagnen ”Det er bedst, når alle er her” lanceret af Ministeriet for Børn og Undervisning, der har en målsætning om at mindske fraværet i grundskolen og ungdomsuddannelserne. Derfor er en af kampagnens funktioner, at man kan sende et vækningsopkald, et såkaldt wake-up call, til en bekendt syvsover. Problemet er bare, at der ingen godkendelsesprocedurer er i tjenesten, og at man dermed muliggør statsfinansieret telefonchikane.

På godtdukom.dk kan interesserede indtaste sit eget mobilnummer og nummeret på den person, de ønsker skal vækkes mellem klokken 5.30 og 10 om morgenen. Herefter bliver vedkommende ringet op den følgende dag af en computer, der ringer med hemmeligt nummer. Når personen besvarer opkaldet lyder en kopi-udgave af Rasmus Seebachs Lidt i fem, og efter omkring 15 sekunder bliver afsendernummeret læst op for modtageren.

I tjenesten er der to begrænsninger, som man i Ministeriet for Børn og Undervisning kalder for ”ret skarpe restriktioner på brugen”. Man kan, som det er nu, nemlig kun modtage tre vækningsopkald om dagen og kun i tidsrummet 5.30-10.

Men problemet er bare, at afsendernummeret kan være hvilket som helst nummer. Tjenesten tjekker nemlig ikke, at afsenderen ejer nummeret, viser Version2's test af tjenesten.

Indfører nu ekstra godkendelsestrin

Hos ministeriet erkender man, at der blandt målgruppen, som er børn og unge, kunne være nogle kreative sjæle, der indtaster et falsk afsendernummer på hjemmesiden.

»Det er klart, at der er nogen, der kan snyde med det og finde på at taste et andet nummer, end de har. At man skulle kunne se, hvem der bestilte opringningen, var noget, vi var meget opmærksomme på, fordi man ikke skulle kunne misbruge det,« siger specialkonsulent i Ministeriet for Børn og Undervisning, Lise Bagge Rasmussen, til Version2.

Hun erkender, at det inde på hjemmesiden vil være meget let for enhver at bestille en opringning til en person, de ønsker at chikanere, men hun påpeger samtidig, at man også kunne ringe med hemmeligt nummer til vedkommende og chikanere på den måde.

Lise Bagge Rasmussen fortæller, at den feedback, de har fået på kampagnen, indtil nu har været overvejende positiv, men at der er nogle, der har klaget over at blive ringet op. Klagerne har gået på, at opkaldet har været irriterende eller forsinket.

Det har været en del af ministeriets krav, at tjenesten ikke skulle kunne misbruges, og derfor indfører man nu en godkendelsesprocedure, hvor afsendernummeret får en SMS, som herefter skal bekræftes inden for 24 timer, hvis opkaldet skal effektiveres. Det vil ifølge ministeriet og firmaet bag løsningen voldsomt minimere misbrugsmulighederne.

Godkendelsesproceduren var ikke med fra starten af kampagnen, fordi man ville se tiden an og vurdere, om det var noget, der rent faktisk blev misbrugt. Lise Bagge Rasmussen fortæller, at man har planlagt kampagnen, så der kan skrues op og ned for kravene til godkendelse.

Bliver kampagnen for dyr?

På blot tre dage har der været omkring 13.000 opringninger, oplyser ministeriet til Version2. Og antallet af opringninger er steget voldsomt, fra 1.000 opringninger den første dag til henholdsvis 4.000 og 8.000 opringninger på anden- og tredjedagen.

Problemet er bare, at det meget hurtigt kan gå hen og blive rigtig dyrt for ministeriet. I kampagnen er der nemlig regnet med 25.000 opkald, og således er mere end halvdelen af de budgetterede opkald altså allerede brugt.

Derfor har man i kampagneledelsen nu besluttet at begrænse antallet af opkald til maksimalt ét per telefonnummer per dag. Samtidig har man bestilt yderligere 25.000 opringninger, som har kostet yderligere 40.000 kroner. Noget, der allerede er taget højde for i budgetlægningen af hele kampagnen, som har et budget på 15 millioner kroner.

De ekstra 25.000 opringninger regner Lise Bagge Rasmussen dog med er rigeligt i de tre uger, vækningskampagnen kører. Begrænsningen fra tre opkald om dagen til et lagt sammen med godkendelsesproceduren vil betyde, at det nok ikke overstiger 50.000 samlede opringninger, vurderer hun.

Den hemmelige sortliste

For dem, der ikke ønsker at blive ringet op af vækningstjenesten, kan man sende en e-mail til kampagnen og på den måde få sortlistet sit telefonnummer, så man ikke længere kan blive ringet op gennem tjenesten.

Det er dog ikke noget, man i kampagnen har meldt ud, da det først lige er noget, de har besluttet at implementere. Men personer, der altså ikke ønsker at blive vækket klokken 5.30 om morgenen af en Rasmus Seebach-kopi skal altså aktivt framelde sig muligheden.

Ifølge Lise Bagge Rasmussen er det en del af kampagnens præmis, at man ikke ved, at man bliver ringet op.

»Jeg kan ikke se noget problem i, at man aktivt skal ind og framelde sig, for så er pointen med at bruge tjenesten væk. Det er ikke meningen, at man på forhånd skal gå ind og kunne framelde sig tjenesten, for så får man ikke opkaldet, når ens skolekammerat eller en forælder bestiller et opkald. Men muligheden for at kunne vælge fra skal være der,« siger Lise Bagge Rasmussen til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (29)

Thomas Brodersen

Gad vide om det valgte tidspunkt bliver serversidevalideret? Hvis der er nogen, der har værktøjerne til det, kunne I så ikke prøve at rette i POST-parametrene og bestille et opkald ind på et "ulovligt" tidspunkt, så vi kan se, hvad der sker?

Thomas Jensen

Nu ved jeg næsten ikke hvad jeg er mest forarget over; at et teleselskab kan være bekendt at kræve 40.000 kr for 25.000 sms'er, eller at nogen betaler så mange skatteyderkroner på så lidt. Er der ikke noget der hedder mængderabat? Har sådan en pris været forhandlet? Det er da det mindste man kan forlange, når man bruger andre folks penge.

Og nu vi er ved det - 15 millioner kroner? Det kunne da være interessant at se et regnskab for sådan en kampagne.

Lasse Brandt

Nogen der finder nummeret til Lise Bagge Rasmussen så vi kan ringe til hende og spille en sang kl. 05:30 imorgen tidlig? Nåerh nej, det er jo chikane og så risikerer man sikkert politi anmeldelse.

De må da næsten bryde loven med det her koncept et eller andet sted?

Michael Thomsen

Det giver da ingen mening, at det er afsendernummeret, der bliver valideret. Det er da modtagernummeret, som skal valideres.

Som det er nu lyder det som om modtageren ikke har bedt om opkaldet. Det kaldes spam. Er en regning/bøde for 50.000 telefon-spam beskeder regnet med i budgettet på 15 millioner kr?

Jon Bendtsen

Nogen der finder nummeret til Lise Bagge Rasmussen så vi kan ringe til hende og spille en sang kl. 05:30 imorgen tidlig? Nåerh nej, det er jo chikane og så risikerer man sikkert politi anmeldelse.


Nja, det er vel ikke chikane at gøre det en enkelt gang? Du har jo bare tastet forkert telefon nummer? Det vil dog nok føles som chikane for modtager hvis alle V2 læsere vælger at gøre det på samme tid med samme nummer.

Men når man kun modtager 3 SMS så er det ikke så galt.

Niels Terp

Her i Sverige har man ikke som i Danmark en restriktiv dørsalgslov. Det betyder at man jævnligt uopfordret bliver ringet op af folk som vil sælge alt fra menstruationsbind til billig el.

Men i Danmark er den slags jo forbudt - og jeg tror faktisk at denne "service" ville kunne karakteriseres som et brud på denne lov.

Men selvfølgelig - når det er et ministerium der står for "servicen" er der nok ingen dommere der er ligeglade nok med deres fremtidige karierremuligheder til at de tør dømme "tjenesten" ulovlig.

Ellers vil jeg da opfordre dem der måtte føle sig generede, til at politianmelde ministeriet !

Rikke Andersen

Jeg tror nok, at spam-lovgivningen kun gælder, når der er tale om henvendelser, der har til formål at sælge et produkt eller en ydelse, og det er der jo ikke tale om her, da det drejer sig om en oplysningskampagne...

"3: § 6, stk. 1 ­ Forbud mod anvendelse af elektronisk post, telefax mv.
Stk. 1. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et auto-matisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det."

Thomas Jensen

Opkald. Ikke sms'er.

Ja, der sov jeg sgu' lige. Men 1,60 kr er stadig mange penge for et opkald på under et minut. Især når det drejer sig om 25-50.000 stykker. Det må simpelthen kunne fås til en bedre pris.

Niels Terp

@Rikke

Tak for den relevante paragraf - jeg synes nu nok at automatisk morgenvækning kan kaldes en "tjenesteydelse" - selv om der nok mere er tale om en bjørnetjeneste hvis man ikke selv har bedt om det !

Rikke Andersen

Ja, man kan diskutere om ikke det kan være generende uanset hvad, men tror bare kun, at der er tale om lovbrud, hvis afsenderen vil have modtageren til at købe noget.

Niels Terp

Man kan vel sige, at de vil have folk til at købe ideen om at stå tidligere op om morgenen :-)

Det virker måske lidt pjattet at fare så hårdt frem mod noget som (måske) ikke er værre end den mulighed folk allerede havde tidligere for at lave telefonfis.

Men der er altså tale om en offentlig myndighed som bruger en hel del af dine og mine penge på dette pjat. Hvis folk bare accepterer det, frygter jeg at det kan blive en glidebane mod "svenske tilstande" hvor man altså bliver ringet op selv sent om aftenen med allehånde tilbud.

Leif Neland

..fra at gå i hundene før denne udgift er tjent hjem i understøttelse, førtidspension og tabte skatteindtægter? Nok ikke mange.

Så længe det kun er en kortvarig kampagne, og der er loft på udgiften, så synes jeg ikke man skal være så firkantet og kedelig :-)

Morten Andersen

Er ikke så foråraget over prisen på 1,6 kr. per opkald - det bliver jo "kun" 80.000 kr. for de 50.000 opkald. Er mere foraret over den samlede pris, altså de 15 mio. Kan slet ikke se hvordan en sådan kampagne kan koste så mange penge - ser frem til resultatet af jeres ansøgning om aktindsigt.

Carsten Gehling

15 millioner kr. er et meget normalt budget, når man taler om en kortvarig landsdækkende oplysningskampagne. Vi taler jo ikke bare om udvikling af hjemmesiden og telefonservicen. At udbrede kendskabet og budskabet til hele landet er faktisk en dyr affære.

PS: Fed idé :-)

/ Carsten

Morten Andersen

15 mio. er måske meget normalt i det offentlige - men det er ikke det samme som at det er optimalt endsige nødvendigt. Blot fordi andre offentligt ansatte har spildt vores penge på tåbelige kampagner er det ikke en undskyldning for at fortsætte trenden.

At udbrede kendskabet - jeg har set et par artikler i forskellige medier. Det har sikkert ikke kostet andet end at stille op til et interview. Der er vel også sendt pjecer m.m. ud til skolerne - det koster heller ikke noget i den størrelsesorden (kan højst få det til et par hundredetusinde).

Problemet i det offentlige er at det er så stort at alle offentlige ansatte tænker 'det vi laver her koster jo PEANUTS' når de er i gang med en eller anden ligegyldig kampagne til 15 mio. Problemet er bare at der er så fucking mange offentligt ansatte (næsten 1 mio.) og mange af dem får idéer til snart den ene, snart den anden tåbelige "do-good" kampagne, program, ordning o.s.v. Når du summer alt det sammen er det pludselig ikke længere peanuts men derimod halvdelen af landets BNP!

Sune Marcher

Hjemmesiden burde ikke have kostet det helt store at smække sammen.

Musikvideoen har nok ikke været helt billig, og Rasmus Seebach skal vel også have en pæn klat penge for de har brugt hans sang... og så er reklamespots på TV2 vist heller ikke helt billige.

Jeg synes det er en sjov kampagne, men tvivler på den har nogen som helst positiv effekt - specielt ikke på de folk der ikke bare "pjækker", men bliver hjemme fordi de har det af helvede til.

Hvor mange skolepsykologer kan man få for 15 millioner?

Jens Rasmussen

Et opkald er vel spildt, hvis modtagerens telefon ikke er tændt... Jeg antager at målgruppen er brugere af mobiltelefoner, ikke fastnet. Men de slukker måske ikke deres telefon om natten? Det gør jeg selv, både for at undgå at blive forstyrret (den virker stadig som vækkeur) og for at mindske skadevirkningerne på min stakkels hjerne.

Sune Mølgaard

Jeg må erklære mig enig med Sune Marcher i, at pengene nok var givet væsentligt bedre ud på skolepsykologer, hvilket kunne være en post, som der er mere brug for efter dette svineri, som jeg vil betegne som statssanktioneret mobning.

Der er vel nogle stykker derude, der blot er ligeglade med at møde, og disse burde, som en selvfølge, og efter individuel vurdering, overgives til andre offentlige instanser end undervisningsanstalten, men jeg vil mene, at der for de fleste dog stadig må være et ønske om at lade sig undervise, og at såfremt udeblivelse eller lignende alligevel forekommer fra disses side, kunne det være udtryk for problemer af psykologisk art.

Hvis man tror, at det hjælper på en psykisk belastet persons generelle og/eller specifikke problemer at lave den her slags stunts, så hænger man vist desværre fast i en tid, der forlængst burde have været forgangen, og jeg ser dermed denne kampagne som et frontalangreb mod den indsats, der blev/bliver gjort med kampagnen "En af os", og vil ikke tøve med at anmelde en eventuel spasmageragtig nulhjerne, der bestiller et opkald til mig, uagtet at jeg ikke altid er punktlig, for chikane, samt medinddrage den kampagneansvarlige i anklagen.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017

Welcome to Free course to learn about the combined power of Alteryx and Qlik!

Affecto invites to a free course, where we want to share our knowledge of this self-service analysis platform together with the power of Qlik.
20. apr 2017

Robotics Process Automation (RPA) changes the way organizations think about and perform work at a reduced cost, higher efficiency and greater productivity

Join us for this exiting seminar, which Affecto hosts with our business partner SmartRPA May 3rd, 2017 at 13.00 in Copenhagen.
30. mar 2017