Eksamenssnyd: Minister vil give gymnasier adgang til elevers computere og konti på sociale medier

Foto: Facebook
Undervisningsminister Merete Riisager vil give gymnasierne adgang til at gennemsøge elevernes computere og konti på sociale medier, for at forhindre eksamenssnyd. Forslaget møder kritik fra flere eksperter.

Gymnasier skal have adgang til at gennemsøge elevers computere eller Facebook, for at forhindre eksamenssnyd.

Det fremgår af et udkast til en ny bekendtgørelse, som undervisningsminister Merete Riisager har sendt i høring, skriver Information.

Hvis en elev ønsker at bruge computer til eksamen, skal uddannelsesinstitutionen have adgang til computeren og konti på sociale medier, står der i bekendtgørelsen:

»Det er en forudsætning for, at eksaminanden kan anvende digitale hjælpemidler, herunder computere, ved prøven, at eksaminanden giver institutionen adgang til at undersøge de anvendte hjælpemidlers indhold, søgehistorik, logfiler mv. samt eksaminandens anvendelse af materialer, konti på sociale medier mv. på internettet med henblik på udredning af formodning om snyd eller andre brud på eksamensreglerne«.

Skolen vil dog ikke kunne tvinge sig adgang til elevens udstyr, men det vil være en betingelse for at kunne deltage i eksamen, skriver Undervisningsministeriet i et svar til Information.

Indgreb i privatlivets fred

Flere eksperter kalder initiativet for et overdrevet og voldsomt indgreb, der kan være i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.

»De må nærmest ransage din computer, og så skal du oven i købet give adgang til dine konti på sociale medier,« siger Jesper Lund, der er formand for IT-Politisk Forening.

Han påpeger, at tiltaget ikke nødvendigvis vil få nogen effekt over for eksamenssnyd. De elever, der virkelig vil snyde, kan slette beskeder eller anvende inkognitofunktion i browseren, så historikken ikke bliver gemt.

Der findes også alternative metoder til at kontrollere eksamenssnyd. I dag anvender nogle skoler programmet 'Exam Monitor', der fungerer ved at tage skærmbilleder af elevernes computere flere gange i minuttet, i forbindelse med eksamener.

Venstres undervisningsordfører Anni Matthiesen er også kritisk over for ministerens udmelding.

»Jeg er ikke enig med ministeren i, at det er nødvendigt at tage det her skridt. Men det er som sagt noget, ministeren kan vælge at gøre,« siger Anni Matthiesen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (34)
Claus Rudbeck

Hvordan er det nu lige .... hvad hvis man arbejder med sin eksamensløsning indenfor en virtual machine - og efterfølgende sletter den denne virtual machine ... (er ikke kyndig udi i hvad man kan med disse virtual machines - men blot en tanke).
Så er der ikke nogle beviser om snyd (for beviset er væk) - men dog er der (måske) et indicium om at der (måske) er noget uldent.

Men det er vel sådan at man er uskyldig indtil andet er bevist.

Rune Gori

Sluk skolens wifi på eksamensdag, smid nogle gamle workstations op med VM'er på, kabl' computerne og sæt en firewall på der blokerer adgang til sociale medier og kendte snydesider, job done!

ingen grund til at snage i studerendes privatliv og det er dog også en arkaisk tilgang! de studerende kan jo blot nægte af have en facebook-konto osv. og skolen har intet hjemmel eller resourcer til at bevise ejerskab!

Denny Christensen

Jeg er helt enig - man vil gerne tage besparelsen ved at de studerende selv skal komme med hw og bagefter blander man sig i og inspicerer samme hw hvor det ikke er muligt at skelne relevant brug fra privat brug.

Så en studerende der gerne vil have sit private liv som nå ja.. privat skal så have en pc alene til studiet? Håbløst - se at få fundet penge frem til at indkøbe pc'er til de studerende der så ved overtagelse får retningslinier for anvendelse og overvågning præciseret

Per Erik Rønne

Når det drejer sig om studerende har jeg på Københavns Universitet endnu ikke set eksempler på at de ved skriftlig eksamen har fået adgang til internettet. De har kunnet bruge deres computer, og her kunnet bruge fx Mathematica som regnemaskine, men selve opgavebesvarelsen er sket i hånden. Og mobiltelefoner har skullet afleveres slukket på et bord, ved indgangen til eksamenslokalet.

Og mundtlig eksamen foregår hyppigt uden forberedelse, men dog hyppigt med adgang til egne noter, fx på iPad. Men altså mens eksaminator og censor ser på.

Hvorfor skal elever i grund- og gymnasieskolen så overhovedet have adgang til internettet?

Nick Hansen

Hele eksamen princippet og måden de afholdes på er så håbløst forældet!
Når du arbejder for en stor virksomhed er der ingen der forventer at du ved alt inden for dit område. De forventer derimod at du ved hvor du skal finde den viden du mangler hvis den skal bruges. Du får ikke ekstra point for at skrive en rapport på 50 sider hvis du kunne have gjort det på 1.

Hvis du mangler noget skal du kunne finde det.
Hvis du kan spare tid ved at genbruge noget som andre har brugt, så er du godt på vej til at blive en af virksomhedens bedste medarbejdere.

Lars Christensen

Nedenstående statement fra Undervisningsministeriet er et ulovligt krav til samtykke jf. GDPR

""Skolen vil dog ikke kunne tvinge sig adgang til elevens udstyr, men det vil være en betingelse for at kunne deltage i eksamen, skriver Undervisningsministeriet i et svar til Information.""

Måske alle folketingsmedlemmerne skulle sætte sig ind i den EU-lovgivning de selv har været med til at indfører - og som almindelige vælgere alle skal overholde, hvis ikke man vil have en bøde - (det kan vist lige stå et øjeblik!)

Tobias Volfing

Hvorfor er det en ulempe at Exam Monitor bruger Java?

Jeg medgiver at det er en ulempe at der skal installeres et 'runtime environment' men kan man lave en sådan løsning cross platform uden?

Jeg ville ikke have det særlig godt med at starte den klient på min egen pc. Det er fint nok de skriver at den "kun" tager screenshots, men du ved jo reelt ikke hvor meget den overvåger på din pc.

Jeg tror ikke der står noget sted at den kun tager screenshots, men der er ikke noget der forhindrer den institution der nu indgang beder dig om at bruge Exam Monitor, i at stille alt indsamlet data til rådighed for dig som bruger. På den måde kan du se præcist hvad der bliver overvåget.

Glenn Dufke

Hvorfor er det en ulempe at Exam Monitor bruger Java?

Jeg medgiver at det er en ulempe at der skal installeres et 'runtime environment' men kan man lave en sådan løsning cross platform uden?

  1. Java er frygteligt, don't get me started.
  2. Ja, der findes andre alternativer til at lave sådan en cross-platform løsning, tilmed i nativ kode uden behov for noget runtime. Object Pascal er et glimrende alternativ i dette tilfælde, :)
Frank Jumppanen Andersen

Lad være med at spilde tiden. Bloker wifi og mobilnet i eksamenslokalerne. Forholdsvis simpel teknologi som løser opgaven. Alternativt kan tilbydes et overvåget wifi som skal bruges...
Vi bruger Cisco Cloud Security (tidl. Scansafe) og kan på den måde bestemme hvilke sites der må tilgås... Ganske simpelt og effektivt - og helt oplagt til at undgå eksamenssnyd.

Mogens Bluhme

Så vi kan afskaffe universiteter og de højere læreanstalter når alle opgaver kan løses via internetsøgninger?

Der er forskel på information og viden. Eksamen skal være (ideelt set) et mål af evnen til at bruge denne viden. Det basale ved differentialligninger har ikke ændret sig i årtier så hvorfor ikke nøjes med at have adgang til et digitalt kompendium, fælles for alle?

Som en anden kommenterer giver det ingen mening at grundskoler og gymnasier skal have adgang til internettet mens universiteter ikke har.

Og hvad pokker narcissisme-portalen - undskyld, Facebook - har at gøre til en eksamen er jeg ikke klog nok til at gennemskue.

Nick Hansen

Jeg siger på ingen måde at man skal afskaffe hverken universiteterne eller andre højere læreanstalter!
Min pointe er blot at man i stedet for at fokusere på at sørger for at folk ikke kan hente hjælp til en eksamen så burde man se selve eksamen. Man skulle bygge den op så det ikke giver mening at snyde.
Hvis man som murer skal bygge en konstruktion af musten og gasbeton til sin eksamen så kan de jo være ligegyldigt om man kan komme på nettet og se hvordan man skal gøre det. Pointen er at du kan gøre det.

Jeg står selv og skal skrive en fagprøve ca 50 sider og det giver ingen mening. Det er ikke noget jeg nogensinde skal bruge i forbindelse med mit arbejde, men den viden jeg har samlet op fra undervisningen skal jeg bruge.
Så jeg skal bevise at jeg kan noget som ingen værdi har. I den situation kan jeg sagtens forstå at folk er tilbøjlige til at se sig om efter hjælp.
Hvis min chef stiller mig et spørgsmål får jeg ikke ekstra point hvis jeg kan beskrive mit svar på 15 sider. Hvis jeg derimod kan skrive det kort, præcist og forståeligt på en enkelt side så er det langt bedre!

Palle Due Larsen

Når du arbejder for en stor virksomhed er der ingen der forventer at du ved alt inden for dit område. De forventer derimod at du ved hvor du skal finde den viden du mangler hvis den skal bruges.


Det er jo ikke det, man forsøger at dæmme op for. Det man vil undgå er, at eksaminanden sender opgaven til en shadowwriter, som laver det hele til 12, mens eksaminanden prøver at se travl ud.

Jesper Frimann

Det underliggende problem her er jo, at det er blevet normen, at man fra politisk side har et stigende totalitær syn på hvordan samfundet skal virke.

Den 'virksomheds kultur' der er i folketinget, de politiske partier og ministerierne er en kultur med ekstrem topstyring.
Og sådan noget ruller nedad i hierarkiet, og derfor er det foretrukne værktøj også ofte når problemer skal løses, Kontrol og regler der begrænser den personlig frihed og privatlivet.

Og det værste er, at lige nu så taber 'os der sætter privatliv, demokrati og personlig frihed' oftere og oftere kampen.

// Jesper

Anne-Marie Krogsbøll

Ja netop - tænkningen i toppen bliver mere og mere totalitær. Et andet eksempel - off topic ift. eksamensdiskussionen, men on topic ift. tiltagende totalitær tænkning - er det netop vedtagne nationale genomcenter: https://www.dr.dk/nyheder/indland/kommende-dna-center-skaber-bekymring-d....

Men mere on topic: Er der nogen, der ved, om man er tvunget til at bruge egen computer ved eksamen? Det forekommer mig, at hvis computer skal bruges, så er det et undervisningsmiddel, som skolen må stille til rådighed til eksamen - og så er der jo ikke private ting på. En bærbar pr. barn er for dyr for mange familier - de bør udleveres med nødvendige programmer, og så må privatlivet blive derhjemme.

Niels Langager Ellegaard

I Finland bruger de vistnok et Debian-baseret live-OS. Det er værd at undersøge om sådan et system også kunne bruges i Danmark, men jeg er bange for om vi kan finde et brugervenligt matematikprogram der fungerer på linux. Desuden løsningen helst være så stabil at alle elever kan boote og printe til eksamen uden tekniske problemer.

https://github.com/digabi/digabi-os

Tobias Volfing

Jeg tror der er en problematik omkring at eleven 'tvinges' til at bruge programmer de ikke er vant til at arbejde, i forhold til de nuværende løsninger for eleven arbejder med de programmer de er vant til at arbejde med.

Hvis man som et led i undervisningen introducerede programmerne og eleverne lærte at bruge dem på den måde, kunne det måske fungere.

Derudover er det ikke sikkert det vil køre på alle elevernes computere, og så er man nødt til at have computere man kan stille til rådighed.

Anne-Marie Krogsbøll

Politiken har i dag en (ikke-abb. belagt) artikel til skræk og advarsel - som til fulde illustrerer, hvor vi er på vej hen med al denne overvågning:
http://politiken.dk/udland/art6170748/Kina-udvikler-it-diktatur-der-over...

Vi er ganske vist nok stadig et par skridt bagud for Kina - men det er vi ikke ret længe, hvis vi fortsætter ned ad den vej. Der vil hele tiden være politikere, der kan finde argumenter for det rationelle i lige at overvåge lidt mere.

Vi må begynde at både huske og håndhæve vore indtil for nyligt grundlæggende principper - her om lighed i uddannelsessystemet og ret til privatliv - som vi er ved at glemme. Ja - principper koster - hvis ikke de gjorde det, var de ikke principper. I tilfældet med eksamenssnyd koster det at stille computere til rådighed - men hvis det er vigtigt nok at have computere til eksamen, så må vi betale, hvad det koster at stille dem til rådighed, og ikke lade grådigheden (=skattelettelser) vinde over principperne.

Mickey Rasmussen

For det første er en pc en personlig enhed - det rager ingen hvad jeg skriver / laver på de sociale medier, eller min pc. Hvisnmin kæreste tjekker mine beskeder på f.eks. Facebook er det et brud på brev hemmeligheden. Yderst strafbart.

Der findes så man andre fornuftige løsninger. Et lukket netværk, hvor adgang til internettet kun kan ske gennem skolens VM'S er ret lige til.

Desuden kan de bare let kyndige hurtigt arrangere at det kontrollerne ser, ikke er det som indikerer snyd.

Finn Christensen

Men mere on topic: Er der nogen, der ved, om man er tvunget til at bruge egen computer ved eksamen? Det forekommer mig, at hvis computer skal bruges, så er det et undervisningsmiddel..

Garanteret frivilligt, som ved NemID.. ;) men nødvendigt for et alm. elev, da skolerne næppe har "godt" udstyr.

Tænk blot på NemID, hvor flere mio. er blev baster, bundet og tvunget til at benytte egen computer (senere smartdims), manglede du denne, så kunne du jo "låne andres eller kan blot gå på biblioteket" ;)

Overfor befolkningen laver man de samme ugennemtænkte Big Bang løsninger hver gang, og når der så selvfølgeligt ses åbenlyse tåbeligheder, så iværksættes der blot (igen) en hastigt ugennemtænkt lappeløsning.

"Det var forkert at tillade brug af digitale mediers netadgang og pga. erkendt misbrug forbydes netadgangen." Misbruget var dog fra dag 1. helt åbenlyst muligt og forventeligt.

Tvangsdigitaliseringen herhjemme er en grim sag - alt for hastigt (utallige var/er inkompetente, uuddannede) => for ugennemtænkte skrivebordsløsninger => data- og systemmæssigt hullet med generelle usikkerheder.

Finn Christensen

Er der nogen, der ved, om man er tvunget til at bruge egen computer ved eksamen?

Fra Horsens Gymnasium...
"Du er selv ansvarlig for at medbringe alle de materialer, som er tilladt ved din eksamen. I mange fag har du nyttige noter, rapporter og rettede opgaver, ...... Til materialer hører selvfølgelig din computer og en printer samt et dobbeltstik som passer til begge to.

Du skal først og fremmest sikre dig, at den computer, du medbringer, fungerer, som den skal. Vi oplever hvert år, at en elev har lånt storesøsters eller onkels pc, og så virker den ikke, som den skal :"

Thomas Hansen

Hvis man som murer skal bygge en konstruktion af musten og gasbeton til sin eksamen så kan de jo være ligegyldigt om man kan komme på nettet og se hvordan man skal gøre det. Pointen er at du kan gøre det.

Ja men hvis man som HTX elev skal bevise at man kan differentiere og har forstået principperne bag, ved at løse en opgave, så er det en liiille smule problematisk at de to nemmeste løsninger er.
1. indtast ligningen på wolfram alpha, tryk enter
2. smæk opgaven op på en facebook gruppe og få en anden til at lave den.

Anne-Marie Krogsbøll

Tak for uddybning, Finn Christensen.

"Du er selv ansvarlig for at medbringe alle de materialer, som er tilladt ved din eksamen. I mange fag har du nyttige noter, rapporter og rettede opgaver, ...... Til materialer hører selvfølgelig din computer og en printer samt et dobbeltstik som passer til begge to.

Ja, i så fald finder jeg det dybt forkasteligt og i strid med såkaldt "danske værdier" om lige muligheder for alle i uddannelsessystemet - ud over at man altså skaber uoverstigelige problemer mht. at kontrollere snyd.

Måske skal ministerens udspil ses som et desperat forsøg på at undgå at skulle se netop det i øjnene? Hellere ofre retten til privatliv end gribe fat om nældens rod: For uigennemtænkt indførelse af digitale løsninger (i alle dele af samfundet), eller - alternativt - manglende vilje til at betale, hvad det koster, hvis man skal gøre det ordentligt.

Jeg er nu landet på, at jeg går mest ind for den uden tvivl upopulære løsning: Skru tiden tilbage !

Nogen vil sikkert mene, at vi derved berøver børn og unge nødvendige redskaber til at klare sig i fremtidens ragnarok. Men min stillingtagen er blevet hjulpet på vej af gårsdagens artikel om børns hastigt dalende evne til at tegne - i takt med Ipad-ens indtog:
http://politiken.dk/debat/art6169412/Mister-generation-iPad-evnen-til-at...
(kræver desværre abb. - men pointen er en stribe af jævnaldrende børnetegninger over en længere årrække - og det er rystende at se, hvor dårligt børn tegner nu ift. tidligere)

Hvad har børn og unger mest brug for at kunne på længere sigt? "At tegne er at se" er et gammelt og klogt udtryk. Så det er alvorligt, at vore børn nu mister evnen til at iagttage verden og selvstændigt kunne skabe et sammenhængende billede. Hvad ved vi om, hvad det faktisk gør ved deres hjerner på længere sigt?

Så lad eksamen være et frirum, hvor børnene faktisk også skal trænes til at kunne opbevare og bearbejde indtryk, tanker og informationer uden hjælp af en computer og internettet. Computer og internet skal de nok møde og blive fortrolige med alle andre steder - måske er noget af det, vi netop skal kræse bevidst om, evnen til også at tænke uden computer og internet. Måske viser det sig at blive en eftertragtet spidskompetence i fremtiden?

Gert Madsen

Der findes så man andre fornuftige løsninger. Et lukket netværk, hvor adgang til internettet kun kan ske gennem skolens VM'S er ret lige til.


Lige nøjagtigt.
Man har ikke tænkt længere end til: "Færre omkostninger til bøger"
At etablere en brugbar løsning, som foreslået vil mindske besparelsen, men er både muligt, og relativt enkelt.

Så er det sørgeligt endnu en gang at se, hvor villige folk er til at snage i andres privatliv. Det er godt nok klamt.

Per Holm

Helt simpel løsning "Back to basics"

Det vil sige en eksamen laves som i gamle dage uden brug af elektroniske enheder.
Dvs. med papir, blyanter, evt noter og undervisningsmateriale.
Skolen kan om nødvendigt udlevere en lommeregner

Dette vil også betyde eleverne skal lære at skrive i hånden så det kan læses.

Droppes og forbydes det at medbringe elektroniske enheder til eksamen er der ikke behov for skolerne skulle kunne tjekke elevernes netprofiler.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017