Undervisningsminister: Vi skal have skabere - ikke bare brugere - af it

Illustration: Undervisningsministeriet
Skolernes indførelse af iPads har rejst kritik blandt flere it-fagfolk. Nu nedsætter undervisningsministeren en rådgivningsgruppe, der skal højne udbyttet af it-investeringer i undervisningen.

»Folkeskolen skal ikke uddanne brugere af it. Folkeskolen skal uddanne skabere og analytikere med it der, hvor det giver faglig mening.«

Det siger undervisningsminister Merete Riisager ifølge en pressemeddelelse, og noget tyder derfor på, at hun har lyttet til kritikerne af iPad-hypen i skolerne, hvor eleverne bliver gode til at google oplysninger. Men måske er den tid ikke særlig godt brugt.

Eksempelvis har skaberen af programmeringssproget C++, Bjarne Stroustrup sagt, at hver time, der er brugt på at lære et barn Word eller Google, kunne være brugt på noget andet: historie, litteratur, matematik, biologi, fransk, gymnastik eller en tur i skoven.

»Kun hvis den tid, der bruges på it, hjælper med den bredere uddannelse, er den godt brugt. It er et værktøj, ikke et mål i sig selv,« har Bjarne Stroustrup sagt til Information.

Læs også: Bjarne Stroustrup: It i skolen distraherer - brug tiden på litteratur eller en tur i skoven

Også Jesper Balslev, der er cand.mag. og lektor på Københavns Erhvervsakademi, og desuden ph.d.-stipendiat, har på sitet erhvervsfilosofi.dk været kritisk:

»Problemet er, at for mange tror, at giver man et barn en iPad i hånden, bliver det eksempelvis en god programmør,« har han udtalt ifølge sitet.

»Jeg er dog endnu ikke stødt på et jobopslag, hvor der søges kompetencer i at swipe eller google,« har han tilføjet og påpeget, at der efterlyses selvstændighed, dyb tænkning, kreativitet og evnen til at fokusere.

Læs også: Forsker: Fascination over iPads til skoleelever minder om plastikbegejstringen i 70'erne

For at føre sin vision ud i livet har ministeren samlet en række eksperter i teknologiens muligheder og samfundspåvirkning i form af en ny rådgivningsgruppe, som skal sparre med ministeren om en langsigtet handlingsplan for digital læring.

Målene med handlingsplanen er at udvikle Danmarks styrkeposition i forhold til anvendelse af it i undervisningen og styrke danske børn, unge og voksnes digitale kompetencer på alle uddannelsesniveauer.

»I det hele taget skal vi ruste børn, unge og voksne til bedre at udnytte potentialerne ved digitalisering og styre uden om blindgyderne. Det kan vi kun, hvis vi, når vi taler digital læring, hele tiden husker at spørge os selv, om det giver det mening, gør det eleverne klogere, og er det teknologi til tiden? Det er rettesnoren, som jeg ser frem til at få en masse interessant sparring på fra de dygtige folk i rådgivningsgruppen,« tilføjer hun.

Gruppen består af repræsentanter fra erhvervslivet og forskere med stærke kompetencer inden for teknologiudvikling, big data og læring. Med i folden er netop Jesper Balslev, se nederst i denne artikel.

Fælles for gruppens medlemmer er, at de ifølge ministeriet med forskellige vinkler har indsigt i behovene for digitale kompetencer i samfundet i den nære og lidt fjernere fremtid.

Første opgave for den nye rådgivningsgruppe bliver at give input til målene for et nyt valgfag om teknologiforståelse, som kommuner på forsøgsbasis vil kunne udbyde.

Gruppen består af følgende medlemmer

  • Asger Alstrup Palm, Managing Partner, Area9 Innovation, CTO Area9 Group
  • Tashia Vera Dam, VP Product, Lix Technologies
  • Anders Hvid, CEO og medstifter af Dare disrupt
  • Tim Frank Andersen, partner og bestyrelsesformand, In2media
  • Esben Østergaard, CTO, Universal Robots i Odense
  • Sara Naseri, forsker ved Stanford University School of Medicine
  • Helle Rootzén, professor i læringsteknologi og digitalisering på DTU Compute og leder af learnT - Centre for Digital Learning Technology
  • Ole Sejer Iversen, professor ved Informationsvidenskab, Aarhus Universitet
  • Stephen Alstrup, professor ved Datalogisk Institut, Københavns Universitet
  • Mikala Hansbøl, Ph.d., docent og faglig leder af FoU-miljøet Digitale læringsressourcer, Metropol
  • Jesper Balslev, lektor på Københavns Erhvervsakademi, ph.d. stipendiat ved RUC
  • Trond Ingebretsen, direktør, Senter for IKT i Utdanningen, Norge
  • Stefan Plenge, CEO, nemlig.com
  • Mikkel Marfeldt, Director of Research Partnerships, Labster
Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Rasmus nix

Jeg fatter ikke, at et produkt der er så udbredt blandt almindelige danskere, og som så tydeligt ikke egner sig som skoleredskab, ikke har mødt større folkelig modstand. Det er mig så fjernt, at man kan vælge en iPad over eksempelvis en Chromebook som skoleredskab.

Chromebook:
Kan bruges til undervisning i eksempelvis programmering

Man kan installere et hvilket som helst OS

Har et tastatur

Billigere

Kræver ikke 12.000 nye skærme årligt

Mindre oplagt at bruge til spil

...

En iPad er bygget med henblik på, at man skal kunne ligge på sofaen og snage i naboens feriebilleder, mens man (uden at multitaske) læser Ekstrabladets latterlige overskrifter.

Palle Due Larsen

Det kunne måske være givtigt når man nu nedsætter et ekspertudvalg om undervisning i folkeskolen at inkludere nogen der ved noget om hvordan man underviser børn ?


Jeg tænkte det samme. Der mangler nogen med lilla ble. Man må håbe, at
- Helle Rootzén, professor i læringsteknologi og digitalisering på DTU Compute og leder af learnT - Centre for Digital Learning Technology
- Mikala Hansbøl, Ph.d., docent og faglig leder af FoU-miljøet Digitale læringsressourcer, Metropol
kan løfte opgaven.

Mathias Hagensen

Når jeg hører at børn får udleveret en iPad til undervisningsbrug, så sidder jeg ofte og tænker på hvad de bruger dem. iPad'en er en fantastisk underholdningsmaskine, men den er elendig til at være produktiv på. Selv hvis jeg bare skal skrive en halvlang mail, skifter jeg over til en bærbar.

Jeg kan ikke forestille mig at den f.eks. kunne være god at skrive en dansk stil på og slet ikke en matematik opgave.

Jesper Frimann

Jeg tænkte det samme. Der mangler nogen med lilla ble. Man må håbe, at
- Helle Rootzén, professor i læringsteknologi og digitalisering på DTU Compute og leder af learnT - Centre for Digital Learning Technology
- Mikala Hansbøl, Ph.d., docent og faglig leder af FoU-miljøet Digitale læringsressourcer, Metropol
kan løfte opgaven.

Hvis man lige ser lidt på hvad de to har arbejdet med mht. undervisning og IT, så er det på universitets niveau. Så jeg er slet ikke i tvivl om, at dette er kompetente mennesker, men deres arbejde indtil nu har ikke været med børn.

Der er brug for lærere og pædagoger, ellers så er det her bare endnu af de mange politiske tiltag, hvor 'fagligheden/dele af fagligheden' er kørt ud på et sidespor.
Igen.. der hvor der virkelig kunne komme noget god ud af det her var hvis man satte den IMHO ganske udmærkede ekspert gruppe sammen med folk, der er eksperter på, hvordan man lærer børn noget.

// Jesper

Poul-Henning Kamp Blogger

Den beslutning var man tæt på at have taget i midten af firserne, men et regeringsskifte og heftig lobbyisme fra IBM betød at gymnasierne i stedet for datalære skulle have tekstbehandling&regneark.

Det har kostet Danmark utroligt dyrt.

Men bedre sent end aldrig.

Finn Aarup Nielsen

Jeg var en af dem i den heldige generation der kunne vælge datalære, -og har hyldet det ved at skrive den danske Wikipedia artikle om faget https://da.wikipedia.org/wiki/Datal%C3%A6re :)

Her er mine strøtanker:

  • Det er min fornemmelse at tablet er et godt og "naturligt" interface til små børn der kan lære bogstaver, regnestykker og lignende.
  • En computer eller tablet kan i nok nogen grad være distraherende, - elever på sociale medier i stedet for at følge med i undervisningen. Og ikke nødvendigvis forbedre elevens performance. Der har været nogle studier i området. Disse to kan jeg umiddelbart hive frem: http://www.minnisjournals.com.au/articles/ipads%20et%20t3%2011.pdf https://www.folkeskolen.dk/537674/pisa-adgang-til-tablets-goer-ikke-noed...
  • Med tablet eller computer hos eleven fremkommer en række tekniske muligheder: opdaterede lærebøger, personaliserede test, opsamling af data om test til læreren og eleven og individualiseret undervisning. Til eksempel: Opsamler en app/systemet at en elev laver mange fejl i at kende forskel på adjektiver/adverbier kan den personaliserede undervisning fokusere på dette element. Dette edtech-område er vel i kraftig fremvækst?
  • Et nyt fag for elever bør indeholde elementer af programmering.
  • Jeg forestiller mig at det også kan være interessant hvis datalogien kobles til håndgribelige systemer. Til eksempel: få lys på din dukke til at reagere på en stemme via Arduino.
Knud Jensen

Chromebook fandtes ikke da iPads blev indført.
Og det at overtale personalet til at skifte til et nyt system, er noget op af bakke. Specielt når en iPad er let at gå til, hvorimod alt skole-relateret arbejde på en Chromebook kræver en større indsats fra underviseren.

Og så kommer det også meget an på hvilken type elever det er man underviser.

Kim Christiansen

Problemet er bare, at det også forventes at borgerne i dette land kan finde ud af e-boks, nemID og alle de andre "praktiske IT-løsninger".

Hvis mor eller far ikke har styr på det, får de det aldrig. Så det med, at skolerne ikke har brug for Google eller Email er jo noget fis. Vi skal jo uddanne dem, så de kan være aktive medspillere i samfundet.

Det sagt, så er jeg da ikke uenige med udmeldelsen... MEN! For de fleste almindelige elever er IT bare en død sild. Det er ikke Snapchat, Messenger eller hvad de nu ellers spendere deres tid på.

Ditlev Petersen

Det sagt, så er jeg da ikke uenige med udmeldelsen... MEN! For de fleste almindelige elever er IT bare en død sild. Det er ikke Snapchat, Messenger eller hvad de nu ellers spendere deres tid på.


Foreløbig er det vist også tænkt som et valgfag for elever i de store klasser (hvis jeg forstod det).

Man burde nok lave to fag: Et valgfag for de elever, der gerne vil prøve interesser og evner af. Og et andet obligatorisk fag, der tager sig af "almen dannelse inden for it/sociale medier/internet/osv.". Det sidste skulle optræde tidligt og tages op igen i de højere klasser.

Log ind eller Opret konto for at kommentere