Minister og erhvervsliv vil rydde op i danske firmaers 'døde' hjemmesider

Mindre, danske virksomheder er slemme til at forsømme deres hjemmesider. Det betyder tabt fortjeneste, og det skal et nyt initativ forsøge at rette op på.

Selvom ni ud af ti små og mellemstore, danske virksomheder har en hjemmeside, opdateres mere end halvdelen af dem kun sjældent eller aldrig.

Det betyder tabt omsætning i milliardklassen for virksomhederne, og derfor vil handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF) sammen med en række erhvervsorganisationer nu rette op på situationen med initiativet Succes Online:

»Der er et stort potentiale for danske virksomheder i at udvide deres forretninger via e-handel. Det giver adgang til flere kunder - og ikke kun danske kunder, men til et voksende internationalt marked på nettet. Det bidrager til vækst i virksomheden og beskæftigelse i Danmark,« udtaler Pia Olsen Dyhr i en pressemeddelelse.

Ifølge en undersøgelse, der er gennemført i forbindelse Succes Online, handler 77 procent af danskere mellem 16 og 74 år på nettet. Og de køber varerne der, hvor det er let at bestille dem på hjemmesiden.

Forsømmer hjemmesiderne

Hos Håndværksrådet oplever man, at mange medlemmer glemmer at holde hjemmesiderne i form.

»Desværre forsømmer mange af dem at vedligeholde deres hjemmeside, og dermed misser de også mulighederne for at skaffe endnu flere kunder og endnu større indtjening. De, der har taget skridtet til at investere i tide og været på forkant med udviklingen, er også dem, som kommer til at overleve på sigt,« udtaler Frank Korsholm fra Håndværksrådet.

I en undersøgelse fra Håndværksrådet svarer 36 procent, at de har opnået et større salg ved at have en hjemmeside. Alligevel svarer kun fem procent af de adspurgte, at de har en webshop.

Bag Succes Online står Erhvervsstyrelsen, IT-Branchen, FDIH, Håndværksrådet, IVÆKST, Amino, IBIZ-center, Google og Deloitte. Du kan læse mere på hjemmesiden dinvirksomhedonline.dk.

Minister vil ruske liv i slappe websider

Danmark går glip af et tocifret milliardbeløb i vækst, når forbrugerne møder "døde" hjemmesider. Selvom ni ud af ti af små og mellemstore virksomheder har en hjemmeside opdateres 60% sjældent eller aldrig, og alt for få giver mulighed for at købe eller booke direkte. Det skal der rettes op på med det landsdækkende trænings-initiativ "Succes Online", der i dag skydes i gang af handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr.

VÆKST NU: Små og mellemstore virksomheder skal være langt bedre på internettet: mange flere skal lære at sælge deres varer og tjenester online og opdatere deres hjemmesider med nye varer og informationer. Ellers går Danmark glip af et tocifret milliardbeløb i omsætning, som de web-elskende og mobil-researchende forbrugere er parate til at købe for. 77% af danskere mellem 16 og 74 handler på nettet - og kurven stiger stejlt. I forvejen er vi langt over det europæiske gennemsnit på 37%. Men har kunderne svært ved at finde og købe de ønskede varer, er de hurtigt videre til konkurrenten.

Kunderne klikker væk fra Danmark
At en hjemmeside genererer vækst, dokumenteres af en dugfrisk undersøgelse fra Håndværksrådet. Her svarer 56%, at de har fået flere kunder via hjemmesiden, mens 36% har opnået et større salg. Alligevel svarer kun 5% af de adspurgte, at de har en online webshop, ca. en fjerdedel, at de har onlinebooking, og kun hver femte virksomhed, at de har besluttet at investere i online-aktiviteter i det kommende år.

"De små og mellemstore virksomheder ved godt, at computeren er opfundet, og at de er nødt til at være til stede på nettet med en hjemmeside, siger Frank Korsholm fra Håndværksrådet. "Men desværre forsømmer mange af dem at vedligeholde deres hjemmeside, og dermed misser de også mulighederne for at skaffe endnu flere kunder og endnu større indtjening. De, der har taget skridtet til at investere i tide og været på forkant med udviklingen, er også dem, som kommer til at overleve på sigt."

Vækst uden grænser
Undersøgelsen er gennemført i forbindelse med et landsdækkende it-vækst initiativ, "Succes Online", der i dag skydes i gang af handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr ved et pressemøde i den 177 år gamle thesalon, Perchs, i København. Bag den romantiske facade og duften af Ceylon, gemmer sig en toptunet online virksomhed, der siden 1998 har solgt deres te til kunder over hele verden endda i theens hjemlande Kina og Japan!

Handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr udtaler: "Der er et stort potentiale for danske virksomheder i at udvide deres forretninger via e-handel. Det giver adgang til flere kunder - og ikke kun danske kunder, men til et voksende internationalt marked på nettet. Det bidrager til vækst i virksomheden og beskæftigelse i Danmark."

Peter Friis, Direktør for Google i Danmark tilføjer: "Enhver virksomhed - ligegyldigt hvor lille og nichepræget den er - kan være global fra dag et. Internettet kender ingen landegrænser, og derfor er det kritisk, at de danske små og mellemstore virksomheder i den grad halter efter. De driver danske forbrugere i armene på udenlandske virksomheder og hægter Danmark af vækstkurven."

Derfor sætter Succes Online ind med konkret og gratis træning i at få sin forretning til at gro ved hjælp af internettet. Ambitionen er at træne titusind små og mellemstore virksomheder i online forretning - effektive hjemmesider, e-handel, e-booking, mobiloptimering med videre - og dermed skabe rammerne for vækst.

Bred alliance
Bag Succes Online står Erhvervsstyrelsen, IT-Branchen, FDIH, Håndværksrådet, IVÆKST, Amino, IBIZ-center, Google og Deloitte. Initiativet er centreret omkring hjemmesiden dinvirksomhedonline.dk, hvor små og mellemstore virksomheder f.eks. kan lære om, hvordan de helt konkret øger deres salg via nettet, hvordan de bliver synlige både i Danmark og globalt, hvordan de drager fordel af den fremstormende mobile platform eller sociale medier. Hjemmesiden bliver desuden den samlede indgang til alle lokale aktiviteter, seminarer og online videoworkshops.

Kommentarer (9)

Rene Lauridsen

"Det betyder tabt omsætning i milliardklassen for virksomhederne, og derfor vil handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF) sammen med en række erhvervsorganisationer nu rette op på situationen med initiativet Succes Online:"

tjo det lyder jo flot, men baseret på hvilke tal? og ville forbrugerene poste x ekstra milliarder kroner i produkter fordi siderne er nutidige.
Det lyder mere som om det vil skabe massiv vækst hos webdesignerne. Den slags vækst er lidt som at sætte en bil i frigear, og trykke speederen langsomt i bund, når alt kommer til alt tæller KUN export

Elisabeth Tejlmand

Det er en gave til danske virksomheder der har ambitioner om at nå både det danske og udenlandske markeder via online markedsføring. Alt for mange gode danske produkter præsenteres som l.o.r.t (pardon my french) online og det koster selvfølgelig på bundlinjen

Jørgen L. Sørensen

--- at "Selvom ni ud af ti små og mellemstore, danske virksomheder har en hjemmeside, opdateres mere end halvdelen af dem kun sjældent eller aldrig."

For at køre videre ad Jespers spor om hvorvidt "Byggefirmaet Jens Jensen" skal have en webshop vil jeg sige at det behøver Jens Jensen nok sjældent --- jeg synes det er mere vigtigt at han har et lille pænt site hvor man lynhurtigt (på forsiden) kan se hvor, hvornår og hvorledes det er muligt at kontakte firmaet. Så kan der sandsynligvis godt hæftes noget mere info om firmaets historie, hvem der står for firmaet osv.

Et sådant site behøver ikke blive opdateret flere gange hver dag/måned for at have værdi.

Og så skulle jeg selvfølgelig lige kigge på http://jensjensen.dk og den er ikke så ring' endda :-)

Carsten Stenberg

... at regeringen blander sig i hvordan private virksomheder opdateret deres hjemmesider, altimens monopoler som Nets får lov til at blokerer enhver form forbedringer i danskernes brug af internettet !

Michael Olesen

Enig med Stenberg, hvordan kan det være en statslig opgave at kontrollere private virksomheders hjemmesider ?

Også enig.
Svaret er simpelt; det er politisk blah-blah-blah uden hold i virkeligheden ;) Tanken er god nok, men det har intet med politikere at gøre. Det må alt andet lige være virksomhederne selv, som skal opdatere deres egne websites med relevant og nutidig information; vel at mærke hvis der er nye tiltag at markedsføre

Cristian Ambæk

Så jeg kikker lige på SF's hjemmeside
http://www.sf.dk/kontakt

Og når man sidder på en bærbar som mig, så trykker man kontakt i toppen men kan ikke se kontakt formularen som kommer længere nede. Og man trykker på knappen og tænker ??? "Hvor er kontakt formularen". Som man FØRST! Kan se når man scroller ned på /kontakt siden.

Hvad med SF lige får styr på deres egen hjemmeside først, inden de blander sig i andres.

Jørgen L. Sørensen

Gælder også på en stationær (Firefox 16.0.2) ----

Hvis SF (lige som mange kapitalistiske firmaer burde gøre) droppede gejlet, og undlod at bruge 350 pixel på et unødvendigt billedshow, og yderligere et par hundrede pixel på at vise "borgen" kunne det være at siden blev mere brugervenlig med en synlig kontaktformular.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen