Minister begejstret over gældsinddrivelse - men nyt it-system er ikke oppe i omdrejninger

Illustration: PathDoc/Bigstock
Gældsstyrelsen har i 2018 inddrevet 7,1 milliarder kroner, men langt størstedelen af inddrivelsen foregår i gammelt system.

Det var med optimisme i stemmen, at skatteminister Karsten Lauritzen (V) på et pressemøde tirsdag meddelte, at der i 2018 var blevet inddrevet 7,1 milliarder kroner i gæld.

»Det er det højeste tal i nyere tid,« lød det fra skatteministeren, som blandt andet pegede på, at inddrivelsesniveauet var et resultat af, at man havde oprustet i Gældsstyrelsen fra 900 til 1500 medarbejdere, og at det nye gældsinddrivelsessystem, PSRM, var blevet udviklet.

Problemet er bare, at det nye gældsinddrivelsessystem ikke kan tillægges æren for den inddrivelse, der foregår i øjeblikket.

Uddrag fra publikationen *En skatteforvaltning i fremdrift* fra Skatteministeriet Illustration: Screendump/Skatteministeriet

Selvom systemet ifølge Skatteministeriets nye publikation 'En skatteforvaltning i fremdrift' (PDF) angives til at være 'stort set færdigudviklet', inddrives omkring 99 procent af al gæld gennem det gamle og midlertidige system DMI.

Før den samlede gæld til det offentlige kan inddrives med det nye PSRM-system, skal de mere end 800 fordringshavere tilsluttes inddrivelsesløsningen i en såkaldt onboardingproces.

Når fordringshaverne er tilsluttet, skal gamle gældsposter konverteres til at kunne inddrives gennem PSRM, og nye fordringer skal leve op til en række datakrav, før de kan accepteres af systemet.

Det er stadig meget få fordringshavere, der lever op til de kriterier.

Ikke konverteringsparat

Tidligere i år konkluderede Rigsrevisionen, at det kun Danmarks Radio og trafikselskaberne Movia og Arriva, som var tilsluttet PSRM.

Men både Movia og Arriva havde dog ikke fået deres fordringer konverteret, så de kunne inddrives gennem det nye system, og dermed var det kun 0,5 procent af de 116 gældsmilliarder, der blev inddrevet gennem PSRM.

Version2 har tidligere beskrevet, at skatteforvaltningen forventer at onboarde et stort opkrævningssystem, kaldet Kobra, inden udgangen af marts måned.

Kobra står for opkrævning af personskatter, og fordringsmassen i systemet udgør omkring 32 milliarder ud af den samlede gæld til det offentlige på 116 milliarder kroner.

Men heller ikke efter PSRM-onboarding af Kobra, er der garanti for, at der kommer gang i inddrivelsen af den store milliardgæld. I rapporten fra Rigsrevisionen påpeges det, at der i november måned ikke var en eneste fordring i Kobra, som var konverteringsparat til det nye system.

Ifølge Karsten Lauritzen vil den planlagte tilslutning af Kobra dog være med til at sætte skub i forhold til inddrivelsen af ny gæld gennem PSRM.

»Så vidt jeg er orienteret, så går det fremad med at få Kobra tilsluttet, og det følger den plan, der er lagt.«

Modregning er muligt i gammelt system

På pressemødet meddelte skatteminister Karsten Lauritzen (V), at man i forbindelse med årsopgørelsen for 2018 vil benytte sig af modregning for op mod 500.000 skyldnere med gæld til det offentlige.

Men heller ikke til denne opgave er det sikkert, at det er PSRM-systemet, der bliver benyttet.

Muligheden for modregning er der nemlig også i det midlertidige DMI-system, som stadig størstedelen af inddrivelsen kører igennem.

Derimod understøtter det midlertidige DMI-system ikke muligheden for lønindeholdelse, som bliver betragtet som det mest effektive inddrivelsesværktøj.

Den funktion er tilgængelig i PSRM, men det kræver, at der er tilsluttet fordringshavere og at gældsposterne kan køre gennem det nye system.

Skatteministeren er dog ikke i tvivl om, at tvangsværktøjet vil blive brugt i år med det nye system.

»Ved udgangen af året er der mange danskere, der vil være i lønindeholdelse. Funktionen er bygget ind det nye it-system, og det fungerer,« lød det fra Karsten Lauritzen på tirsdagens pressemøde.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anne-Marie Krogsbøll

... vil man foreløbig have til yderligere genopretning.... Det skal man også have, hvis det er nødvendigt for at få l... til at virke. Men oven i alle de mange andre milliarder overdigitaliseringen af Skat også har kostet - hvordan ser regnestykket digitaliseringsomkostninger (alt inkluderet, også tabte indtægter og alle de øvrige skjulte omkostninger)/effektiveseringsbesparelser mon så ud? Holdt business casen mon?

  • 6
  • 0
Bjarne Nielsen

Holdt business casen mon?

P1 Orientering havde det oppe og vende. Man har nu planlagt at bringe bemandingen i Skat op på samme niveau som før den første store "effektiviseringsrunde". Det er rigtigt mange årsværk.

Ingen ved om det vil virke, og om man i det hele taget kan formå at finde egnede kandidater. Det blev også nævnt, at det måske mest af alt var et forsøg på at lukke den flanke, at man kunne blive beskyldt for ikke at ville gøre nok ved problemer i Skat, her i et valgår, så der var nok også et element at overbudspolitik i det.

Alt tyder på, at det var en voldsomt dyr omgang at ville "spare". Samme udgiftsniveau, manglende indtægter samt reduceret effektivtet mens man "lærer folk op" igen. For slet ikke at tale om det vand, som allerede er løbet i åen.

  • 8
  • 0
Anne-Marie Krogsbøll

Alt tyder på, at det var en voldsomt dyr omgang at ville "spare". Samme udgiftsniveau, manglende indtægter samt reduceret effektivtet mens man "lærer folk op" igen. For slet ikke at tale om det vand, som allerede er løbet i åen.


Ja, det er også mit gæt, Bjarne Nielsen. Kan vi ikke forlange, at "nogen" lissom tager ved lære af den slags helt sindsygt dyre fiaskohistorier, og slår lidt koldt vand i blodet mht. nye eventyrlige digitaliseringseventyr? Måske er det netop for at slippe for den slags indlysende pligter, at regnestykket aldrig er blevet/bliver gjort ordentligt op?

  • 6
  • 0
Jacob Rasmussen

Alt tyder på, at det var en voldsomt dyr omgang at ville "spare".

Spørgsmålet er om projektet skrider fremad, eller bare skrider.
Det kan godt være at det tager tid at konvertere alle gældsposter, og tilkoble alle fordringshavere, men med mindre der er store uforudsete fejl i processen, så lyder det som om at tingene stadig bevæger sig i retningen af et fungerende system.

Vi får ikke en billigere centraladministration, af at skrotte endnu et system, og starte forfra... Det kommer bare til at koste endnu flere hensættelser og eftergivelser.

  • 1
  • 0
Finn Christensen

Alt tyder på, at det var en voldsomt dyr omgang at ville "spare".

Spørgsmålet er om projektet skrider fremad, eller bare skrider.
Det kan godt være at det tager tid at konvertere alle gældsposter, og tilkoble alle fordringshavere

Den kære minister samt SKAT kan snakke og snakke og snakke samt mene og tro det de vil..

Det eneste der betyder noget, der er at:
1.) Udestående fordringer (pengene) er i statens pengekasse
2.) Summen af udestående fordringer falder og falder..
- breve/rykker/søgsmål/opkrævninger er kun løs snak om forventninger til de 10 fugle på taget, og det er ikke penge i kassen!

  • 5
  • 0
Knud Larsen

Systemerne hviler på 30 år gamle formelle fejl, så det vil ikke komme til at virke. Og hvis de tror det virker, er det retsstridigt. Det er allerede grundigt dokumenteret. Hele Skats cirkus er baseret på tåbelige love, der gør at systemet har systemiske fejl, der ikke er/vil rettes. Mod dumhed kæmper alle forgæves. Skat har Gud hjælpe mig en funktion de kalder retssikkerhed@skatteforvaltningen.dk men de laver da eikke noget nyttigt. Interne revisorer er afskaffet. Alle nye chefer har siddet i stolen mindre end 24 måneder, og har ikke erfaring med Skat. Den nye pantefoged kaldet Gældsstyrelsen har 1400 medarbejdere, det er megadyrt ca 2mia hvert år.
se mere på http://skat-uret.dk/ret/2019-skats-fup-og-svindel-med-din-konto.aspx

Alle B-skatteydere snydes systematisk. Ingen gider gøre op med dette fup. Der sidder da godt nok mange uduelige personer rundt omkring, når sådanne forhold kan fortsætte i det uendelige. Ombudsmanden gider slet ikke - det har altid været et hyggejob.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize