Minister afviser at nedlægge Aula: Kontaktbogen skal ikke genindføres

Illustration: morganlstudios, BigStock
Den nye digitale platform Aula, der skal understøtte en ny folkeskole og målene i folkeskolereformen, bliver ikke lagt ned.

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) fastslår over for skoleliv.dk, at selv om ForældreIntra kan være et irritationsmoment, er internet og digital kommunikation mellem skole og hjem kommet for at blive.

Udmeldingen kommer, efter at formanden for regeringens stresspanel i går i Politiken anbefalede at droppe både ForældreIntra og den nye digitale samarbejdsplatform til skoler og daginstitutioner, Aula, der er under udvikling for 350 millioner kr.

Læs også: Regeringens stresspanel: Aula bør aflyses

Men en aflysning kommer ikke på tale, lyder det fra Merete Riisager:

»Vi kommunikerer digitalt i de fleste sammenhænge i dag – det gælder også på skoleområdet. Derfor mener jeg ikke, at vi løser problemet ved at genindføre kontaktbogen og fjerne den digitale infrastruktur mellem skole og forældre,« udtaler hun i en skriftlig kommentar til Politiken Skoleliv.

Ministeren vil dog gerne tage en debat om, hvordan Aula bliver indrettet for at undgå »digital støj«.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jesper Jepsen

Som så mange gange før så er problemet med skoleintra ( og bliver sikkert også med AULA) det samme som mange andre steder i skolen forældrene..
Det er meningsløs kommunikation og krav om dette der forurener systemet med ligegyldig information. Forældrene kræver information om alt og helvede er løs hvis de ikke ved det før ungerne selv gør. Forældrenene har ikke tillid til deres barn kan modtage og aflevere en besked og slet ikke til at der er beskeder og information som slet ikke vedrøre forældrene men alene eleverne.
Læg der til forældre der mener at alt skal kommenteres og ubasuneres til alt og alle uanset om andre ønsker eller har værdi af at høre på det.
Når alt dette kommer ned i et systemt der ikke er designet til det '( Skoleintra) ja så kan mindre end kaos næppe undgåes.

Sålænge forældrene ikke kan holde munden( fingerne) lukket og blande sig uden om 99% af det der foregår i skolen og ikke har tillid til deres eget barns evne til at vidre formidle nøfvendig information så vil det aldrig lykkes at lave et system der ikke stresser folk..

Tænk lidt over hvor få beskeder forældre fik for 20 år siden og det dødede der ikke skoleelever af i en mængde der nåede dagspressen.. ;)( Mængden af indlagte eller døde forældre pga. manglende information fra deres barns skole for 20 år siden er der desvære ikke data på, men vurderes ikke til at være af nævneværdig antal)

  • 10
  • 1
arne lund

Årsagen til stress - voksnes som børns - er mangfoldige. Men at forældreintra skulle være én af dem, er lige godt er større over-raskelse.
Vi lever jo i tider, hvor det symbolske har taget overhånden - så er "man" fri for at beskæftige sig med de reelle problemer, og dér hvor der virkelig falder øretæver.
Det er fx. den stress, der opstår på arbejdspladsen, - offentlige som private. Det er den stress, der opstår pga. trafiksystemernes kapacitets-mangel = spildtid - ventetid osv.
Det vil vore beslutningstagere ikke gøre noget ved, for i så fald kommer de til at anfægte arbejdsgivernes "ret" til at lede og tilrettelægge arbejdet, og - uha dada - det tør politikerne sq ikke.
Men forældreintra -jeps - Nu kan vi så diskutere det frem til valget, ligesom vi kan bruge tid på håndtryk, burkaer, smykkelov, Lindholm og Martin Henrikzens leverpostej.

  • 2
  • 0
Jan Heisterberg

Mennesker er jo forskellige, arbejdspladser er forskellige og privatlivet / foreningslivet er forskelligt.

Som nævnt på DR P1 mellem 1220 og 1300, så er der forældre som føler behov for 5-10 beskeder til deres dejlige børn hver dag: har du husket...., var det godt at ....., gå lige med hunden idag ....
Og der er mennesker som måske skriver til fem andre: "fin tur i biografen; synes ....". Det kræver kun studentereksamen at regne ud hvorden den fjer bliver til mange høns .....

ALTSÅ, hvis kommunikation af den type og omfang bæres ind på et netværk med 20-30 elever og 5 undervisere, så skal det gå eksponentielt med volumen.
Muligvis, hører jeg også, overdriver skolerne også kommunikationen - det burde jo kun være 1) planlægningsinformation (skoleudflugten kræver gummistøvler), 2) undtagelseskommunikation (idræt er aflyst i 14 dage grundet ...), 3) personlig kommunikation (Peter har igen glemt gymnastiktøjet). OG ingen forældresvar kan være til alle andre.

Men måske er der en forældre derude, som vil lave lidt statistik - så der bliver syn for sagen ?

P.S. Og forældrer kan jo også reagere: afvis irrelevant kommunikation ved at svare igen ("dette er unødvendig info; afvises!"). TAG LIGE DEN.

  • 1
  • 0
Bjarne Nielsen

Årsagen til stress - voksnes som børns - er mangfoldige. Men at forældreintra skulle være én af dem, er lige godt er større overraskelse.

Jeg ved fra radioen, at stressforskere giver dig ret, og de er bange for at den aktuelle debat vil udvande og forfladige begrebet. Stress er komplekst og alvorligt - og langt mere end Skoleintra.

Jeg har selv været på vej derhen, og det var der flere grunde til, men jeg kan love dig, at Skoleintra o.lign. var det sidste, som jeg havde brug for dengang, og at det i dag stadig er noget, som jeg gør alt for at holde på maksimal afstand.

Det er fint med mig, at vi holder op med at snakke om stress ifm. Skoleintra, bare vi stadig kan diskutere det, som Skoleintra gør ved os, vore børn og deres skole.

Skåret helt ind til benet, så skal vi være bedre til at snakke med hinanden, istedet for at tale til hinanden. Skoleintra (og efter alt at dømme også Aula og mange andre ting) giver incitamenter til noget, som vi ikke har brug for mere af.

  • 3
  • 0
Jan Nielsen

Stress er komplekst og alvorligt - og langt mere end Skoleintra.

I den grad, og jeg håber at denne udmelding fra stresspanelet, blot er en smagsprøve på noget med mere substans

Jeg har selv været på vej derhen, og det var der flere grunde til, men jeg kan love dig, at Skoleintra o.lign. var det sidste, som jeg havde brug for dengang, og at det i dag stadig er noget, som jeg gør alt for at holde på maksimal afstand.

Jeg har været der. Og jeg kan kun give dig ret.
Alle de evindelige selvbetjeningsplatforme (Rejsekortet, e-boks, Skat, kontrolaflæsning af el/vand/gas, BygogMiljø, ændring af forsikring, ændring af bankbudget etc. etc) har alle den indbyggede fejl/feature - At man selv skal "trække" informationerne. - I modsætningen til tidligere, hvor man bare skulle tømme sin postkasse, og hvor man havde en fysisk kopi hængende på køleskabsdøren som erindring

Skåret helt ind til benet, så skal vi være bedre til at snakke med hinanden, istedet for at tale til hinanden. Skoleintra (og efter alt at dømme også Aula og mange andre ting) giver incitamenter til noget, som vi ikke har brug for mere af.

Jeg kunne ikke være mere enig. Alle disse systemer er kun en halv aflevering, - udklækket af et system med en udpræget manglende empati, grænsende til et arrogant og nedladende menneskesyn.

  • 2
  • 0
Anne-Marie Krogsbøll

Alle de evindelige selvbetjeningsplatforme (Rejsekortet, e-boks, Skat, kontrolaflæsning af el/vand/gas, BygogMiljø, ændring af forsikring, ændring af bankbudget etc. etc) har alle den indbyggede fejl/feature - At man selv skal "trække" informationerne. - I modsætningen til tidligere, hvor man bare skulle tømme sin postkasse, og hvor man havde en fysisk kopi hængende på køleskabsdøren som erindring


Movia opgav for en tid siden at lave trykte køreplaner, og er nu i gang med yderligere at fjerne alle køreplaner fra stoppestederne. Folk uden digitale evner eller smartphone rager dem en høstblomst - deres begrundelse er, at det alligevel kun er 10-12 %, der (altid) bruger køreplanerne - og de 10-12 % er åbenbart ikke værd at tage hensyn til (de er jo nok enten for gamle, for unge eller for fattige til at være værd at regne med). Angiveligt er det dog i virkeligheden op mod 70 %, der jævnligt bruger køreplanerne på standerne - selv om de ikke bruger dem "altid".

Movias svar er, at hvis man har brug for at vide, hvornår bussen kommer, og ikke har en smartphone, så opfordres man til hjemmefra at ringe kundeservice op og få oplysningerne! Er det en måde at invitere folk ind i den offentlige trafik på?

Jeg har af forskellige grunde måttet overtage økonomi og kontakt med det offentlige for et par ældre familiemedlemmer, som ikke mere selv kan. De ser dårligt, og kan ikke mere overskue de evindelige nye procedurer, selv om de fortsat selv klarer dagligdagen i øvrigt. Og når man skal overtage andres sager, opdager man, hvor kompliceret det er at få overblik over sager som Skat, Boligstøtte, folkepension osv. i den digitale verden. Før hen kom der et brev, som man så kunne forholde sig til, og arkivere et passende sted, når det var ekspederet. Nu skal man selv logge på og opsøge diverse oplysninger - og selv om man har meldt digital post fra, så gælder det f.eks. ikke SKAT (gad vide hvorfor i alverden ikke) - der skal man selv kontakte de enkelte kontorer og fortælle, hvis man vil have noget pr. brev. For mange mennesker en alvorligt stressfaktor, for man mister overblikket over sin situation.

I mine øjne er det dybt, dybt uanstændigt at efterlade digitalt udmanøvrerede på perronen, og det smitter skamfuldt af på os alle som samfund, at vi accepterer det.

Mht. Aula: Ja, kritikkerne af udspillet har ret i, at Aula selvfølgelig ikke er hele årsagen til stressepidemien. Men derfor kan Aula bestemt godt være med til at stresse i en i forvejen stresset hverdag - så mon ikke man har peget på Aula som en lavthængfende frugt - et forholdsvis overskueligt sted at starte? Og så kommer der forhåbentligt flere gode udspil senere.
https://www.folkeskolen.dk/651352/hoersholm-skole-tester-lukker-intra-i-... Yes!

Det digitale helvede - digitalituret - er ikke længere en skræmmende fremtidsvision - det er allerede virkelighed for mange mennsker.

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere