Minecraft skal lære skoleelever at forstå klimaudfordringer

18. februar 2022 kl. 03:458
Minecraft skal lære skoleelever at forstå klimaudfordringer
Illustration: Mojang, Microsoft Studios.
Lektor ved ITU, Hans-Joachim Backe, vil hjælpe lærere med at bruge de spil, eleverne selv spiller, til at undervise i klimaforandringer.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det er sjældent at undervisningsspil kan fange skoleelever på samme måde som de spil, de spiller i deres fritid. Hvor et matematik-spil kan få en gruppe skoleelver til at vende det hvide ud af øjnene, kan Fortnite få dem til at spidse ører.

Det mener Hans-Joachim Backe, der er lektor ved Center for Computer Games Research på IT-Universitetet.

Specifikt håber han, at eleverne kan blive klogere på klimaforandringer gennem de spil, de selv spiller.

Log ind og læs videre
Du kan læse indholdet og deltage i debatten ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger, helt gratis.
8 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
21. februar 2022 kl. 10:33

Der er åbenbart nogen med så begrænset en fantasi, at de ikke kan forestille sig læring uden gamification/underholding.

Udover den tankegang læner sig kraftigt op ad behaviorisme ignorer man også evidens fra utallige undersøgelser om fænomenet overjustification, hvor børns indre motivation forsvinder når der tilføjes ydre belønninger.

Børn og voksne for den sags skyld skal lære at omfavne det, der på kort sigt (men ikke på langt) kan forekomme kedeligt. Motivationen for at lære om klima skal være seriøs interesse for klima. Det behøver ikke at betyde, at man ikke kan inddrage spil i forbindelse med simuleringer men det kan man såmænd også gøre på andre måder, f.eks. bræt-og rollespil.

I modsat fald må konsekvensen være, at al læring, som ikke kan gamificeres, er der ingen, som skal lære.

6
20. februar 2022 kl. 18:00

Noget af dokumentationen ligner API-referencer, men egner sig nok fint til STEM-segmentet; andre har måske mere glæde af at "lege" stoffet ind? Humaniora ("sproglige", for os 'gamle' STEM'er) kommer også ind, hvor disses kompetancer har "klimarelevans", man skal nok passe på med at se for "firkantet" på mulighederne.

4
19. februar 2022 kl. 17:16

Altså bliver dem der ikke hører efter normalt bedre?

Det tyder en del på, at nogle gør - og at andre kan blive endnu mere motiverede - nogle gør sikkert ikke. Der er forskellige studier af måder at bruge spil i undervisningen bl.a. her (ikke kun Minecraft)https://clausiuspress.com/article/2435.html

2
18. februar 2022 kl. 17:42

Altså ungerne vil sikkert hellere spille minecraft end at høre om klima, men er der noget der viser at den slags.

Altså bliver dem der ikke hører efter normalt bedre? Og hvad med dem der reelt gerne ville lære det, også hvis det stod i en bog eller blev forklaret af en lærer?

1
18. februar 2022 kl. 08:52

Nu hvor atiklen ikke selv nævner hvor billedet er fra, så vil jeg gøre opmærksom på at det er fra spillet XCOM: Enemy Unknown

Redigeret: billedet blev udskiftet med et andet lige efter jeg havde færdigjort den originale kommentar.