Mindre papirbøvl med digital signatur skal overbevise små virksomheder

Nu bliver en bøvlet papirgang droppet, så små virksomheder kan bruge digital signatur med det samme efter bestilling.

Digital signatur har siden den brede lancering i 2003 fået en lunken modtagelse hos borgere og virksomheder med en sløvere udbredelse end forventet.

Senest har manglende brug af digital signatur været med til at trække digital tinglysning i knæ, fordi folk foretrak at sende papir-baserede fuldmagter ind til manuel behandling i stedet for en fuld digital arbejdsgang med signaturen.

Men nu skal det gøres nemmere og hurtigere at få fat i en signatur for små enkeltmandsvirksomheder, så de i stor stil kan klare kontakten til det offentlige digitalt, melder Videnskabsministeriet.

I dag skal en virksomhed sende et papirdokument ind med blæk-underskrift og så vente på at få brev tilbage med en pinkode, men fremover kan ejere af enkeltmandsvirksomheder bruge en personlig digital signatur til at aktivere en for virksomheden med det samme.

Der er i dag 1,6 millioner private og virksomhed, der har fået udstedt digital signatur. Til sommer skal alle dog skifte til næste generation af signaturen, hvor nøglefilen erstattes med engangskoder på et papkort.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Christian Nobel

I dag skal en virksomhed sende et papirdokument ind med blæk-underskrift og så vente på at få brev tilbage med en pinkode, men fremover kan ejere af enkeltmandsvirksomheder bruge en personlig digital signatur til at aktivere en for virksomheden med det samme.

Hvad kom først hønen eller ægget?

Man kan vel ikke få en digital signatur ved at bruge en digital signatur til at aktivere den digitale signatur man ikke har.

Bort set fra det, hvad skal en lille virksomhed bruge en digital signatur til?

/Christian

  • 0
  • 0
John Vedsegaard

Ja det fungere fint med tast-selv systemet, så hvorfor lave om på det.. Men der er sikert nogle ansatte med storhedsvanvid der vil lave om på det, jeg vædder gerne en kasse øl på at der kommer en ny EDB-skandale ud af det.

For øvrigt er det underligt, de offentliges mail har ALDRIG en digital signatur. Det gælder f.eks. når jeg får en mail om at der snart skal betales moms, retssystemet eller for den sags skyld alle andre mails fra det offentlige, faktisk har jeg aldrig set en digital signatur fra det offentlige.
Dette vil gøre det nemt for en hacker at kopiere indholdet med et link til en lignende side, så rent faktisk er den digitale signatur vigtigere i det offentlige end hos private, hvis man skal se det på den måde.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere