Millioner af danskere bruger stadig kun e-Boks trods udbuds-nederlag til Netcompany

13. juni kl. 04:0056
Millioner af danskere bruger stadig kun e-Boks trods udbuds-nederlag til Netcompany
Illustration: e-boks.
Mere end to måneder efter den nye digitale postkasse mit.dk gik i luften har kun en halv million danskere gjort brug af tjenesten. E-Boks har 4,5 millioner brugere, selvom it-virksomheden tabte opgaven til Netcompany.
Artiklen er ældre end 30 dage

4,5 millioner danskere benytter sig fortsat af e-Boks’ digitale postkasse, og i maj måned havde it-selskabet rekordstor tilslutning med 20.000 nye brugere.

Det sker på trods af, at e-Boks ellers tabte udbuddet om at levere digital post fra det offentlige til Netcompany i 2019.

Log ind og læs videre
Du kan læse indholdet og deltage i debatten ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger, helt gratis.
56 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
50
17. juni kl. 09:03

Man behøver hverken bruge mit.dk eller e-Boks for at modtage digital post fra det offentlige - det er begge private løsninger som bruger det nye "Digital Post API" - nok mest sammenlignligt med f.eks Outlook og Thunderbird bruger IMAP/POP3.

Hvis man ønsker at modtage post fra det offentlige uden at bruge de private udbydere kan man bruge "klienten" på borger.dk ved at klikke på Digital Post oppe i højre hjørne (eller gå direkte til post.borger.dk)

Derudover kan man så være mere eller mindre friviligt tvunget til også have e-Boks og/eller mit.dk hvis ens private arbejdsgiver, energi-leverandør eller noget helt tredje samarbejder og sender lønsedler, info, regninger etc. via de private løsninger.

41
15. juni kl. 10:31

»Vi er selvfølgelig super glade for, at danskerne har taget mit.dk til sig (500.000 bruger Netcompanys system vs eBoks hvor 4,5 mio danskere blev) fra starten. Det skal ses i lyset af, at Netcompany ikke har gjort meget for at promovere løsningen. Derfor er vi også meget tilfredse med starten,«

Det er sgu da et nederlag uden sidestykke. Selvfølgelig kan en direktør ikke stå og sige at han er enormt utilfreds. Men hold da op hvor er det vildt at Netcompany skal helt derhen hvor de måler på 'antal brugere der har logget ind mere end 1 gang' for bare at kunne fremmane det mindst utilfredsstillende tal.

Jeg er iøvrigt ikke overrasket. Folk gider ikke blive ved med at skifte system bare fordi det ryger i udbud hver morgen hvor underbukserne skal skiftes. Jeg blev hos eBoks og jeg har det klimragende. Selv bøvlet med at konfigurere den op på bagkanten gad jeg bruge de 10 minutter det tog selvom guiden var elendig.

45
15. juni kl. 13:39

Helt enig - mindst logget ind 1 gang, det er vel blot den ene gang man opretter sig - altså intet om kunderne er kommet tilbage igen efter første login.. Selv med Andre'ske briller skal man lede længe efter en mere positiv vinkel..

Dertil følgende citat:

Netcompany er historisk kommet som markedsudfordreren.

Det gjorde de for 10+ år siden, siden da har de mere eller mindre haft hvad der kan betegnes som monopol på leverancer til det offentlige Danmark.

En ting mange ofte glemmer er at Netcompany er en forretning hvor ejerne har to mål: Maksimere profit og verdensherredømme - Der er ikke noget der gøres for deres blå øjnes skyld.

48
15. juni kl. 20:27

En ting mange ofte glemmer er at Netcompany er en forretning hvor ejerne har to mål: Maksimere profit og verdensherredømme

Siger du virkelig at der findes virksomheder som ønsker at vækste og øge indtjeningen?! Nuharjegdaaldrig

43
15. juni kl. 11:50

Du blev hos e-Boks, ja ... lige indtil du OGSÅ bliver hos Mit(punktum)dk. Det sker den dag, en af de virksomheder du er kunde hos, vælger at nu skal Mit og ikke længere e-Boks, levere deres post til dig. Kort sagt - du (og alle andre) har ikke noget valg.

36
14. juni kl. 20:40

Jeg bliver desværre nødt til at bruge MitID på min netbank - vil se om der er en bank, der accepterer NemID også i fremtiden - Der har været så mange eksempler på, at man nedgradere sikkerheden for at det ikke skulle være besværligt - Jeg fristes til at sige, at vi nok ikke skal køre en konkurrence på den slags, men i stedet lade en statslig myndighed drive det, med egne ansatte (ikke konsulenter, men rigtige ansatte der står til ansvar for deres programmering, og ikke nogen der vil gøre det "let for brugeren {og dermed for hackeren}).

37
14. juni kl. 20:54

Der er ikke noget som helst, der kommer til at acceptere NemID i fremtiden, ingen banker - INTET. Fordi NemID kommer slet ikke til at eksistere mere, om få måneder.

31
14. juni kl. 15:48

"E-Boks har 4,5 millioner brugere, . . . "

Nu har de bare 4,499.999 brugere.

Jeg var faktisk ikke klar over at den eksisterede.

Tak for oplysningen.

30
14. juni kl. 13:17

Næste trin? Om X år kommer der en ny tåbelig konstruktion til erstatning for Mit. Måske kommer den til at hedde Dit dk. Og derpå Dat.nu og så videre. Hver gang til akkompagnement af "Vi oplever for tiden stor interesse for Dit.dk, og vi beder derfor brugerne have tålmodighed med vores hotline til den er kølet lidt af".

Nå, jeg ser, at dit.dk er optaget af mere fornuftige sager, så det bliver ikke navnet.

28
14. juni kl. 11:10

Tænk, hvis der allerede fandtes en løsning til elektronisk post, som var sikker nok til alle andre formål i livet.

25
14. juni kl. 01:18

Engang fik man al sin post i én fysisk postkasse, nu har vi E-boks og Mit.dk, men derudover begynder private leverandører (el og naturgas fra Andel, Forbrugsforeningen m.flere?) at oprette deres eget system hvor man selv skal hente deres specificerede regninger. Plus Skat har sit eget system. Ja det er da smart med elektronisk post, men hvorfor skal det nu fordeles i flere og flere elektroniske (logge på, logge af) postkasser. Det er ikke brugeervenlighed!

26
14. juni kl. 08:09

Det er ikke brugeervenlighed!

Det er det absolut modsatte af brugervenlighed. Hvor postkasser førhen var en service for borgerne, så er borgerne nu reducerede til en indtjeningsservice for diverse firmaer.

Mit pensionsselskab lægger kun post i ens postmappe i deres eget system - der har man så pligt til - uden at blive adviseret om det, for e-boks koster jo penge - løbende at gå ind og tjekke. Tænk, hvor meget af ens levetid man kommer til at bruge med at tjekke postkasser, hvis det griber om sig? jeg forstår faktisk ikke, at det er lovligt.

Sjovt nok kan de godt finde ud af at sende deres nyhedsbreve og propaganda ud til min email - men advisering om, at der er vigtige breve og svar til mig, det må man selv ind og finde ud af - hvis man husker det.

20
13. juni kl. 18:53

Det grundlæggende spørgsmål som politikerne har glemt at spørge om inden de satte det her i gang er: Er de 90% af os overhovedet interesseret i dette? Har vi et behov? Meget af dette lugter af at være nyt, bare for at være nyt. I mit tilfælde så er det - Der er en løsning - jeg har fundet ud af at bruge den - den dækker mit behov - lad så være med at opfinde en ny "flad tallerken" - den har jeg ikke brug for. Der er mange andre mere væsentlige ting i livet.

32
14. juni kl. 15:53

Siden hvornår er politikere blevet interesseret i, hvad borgere er interesserede i ...?

19
13. juni kl. 18:04

Jeg har nu ventet siden 24. marts på en fix, så jeg kan færdiggøre opsætningen af mit.dk (appen).
Jeg får en "Bad Request" - Invalid character found in the request target. Serveren kan eller vil ikke processere requestet, da "noget" opfattes at være en clientfejl. Jeg "punker" support ca en gang om ugen.

53
1. august kl. 17:41

Jeg véd ikke, om det er samme problem, men jeg oplever nedenstående, som jeg tror hænger sammen med at Firefox er standardbrowser på min telefon:

I min netbank app viderestilles jeg til MitID, hvor jeg logger ind med password og kodeviser. Men når successen skal tilbagerapporteres til netbanken, får jeg en "noget gik galt" fejl.

Der findes dog et work-around: i MitID skærmbilledet er en menu, med bl.a. "åbn i Firefox", og hvis jeg vælger dette, kommer jeg igennem.

54
1. august kl. 21:08

Nu bruger jeg Chrome (standard) på min Android, og jeg har ingen problemer med alle de andre "offentlige" apps, som f.eks. MitID, Jeg havde medsendt debug-information i form af svaret fra serveren med exception report. Det fulde trace skulle findes i server logs. Apache Tomcat/9.0.60

52
1. august kl. 13:16

Jeg har igen igen rykket for svar/løsning og igen fået svaret "Der er desværre intet nyt fra vores teknikere". De fik ellers "day one" den "Exception Report", jeg fik tilbage i marts ved opsætningen af mit.dk (appen).

55
25. august kl. 13:43

Nu her d. 25 august har jeg igen rykket for svar.

Nu er der så gået 5 måneder siden jeg rapporterede en fejl, der forhindrer gennemførelsen af opsætningen "Mit.dk". Jeg sendte den "Exception Report" serveren returnerede ved forsøget på opsætning. Tilsyneladende kan serveren ikke "fortolke" device name (påstås at indeholde ulovlige tegn). Det har aldrig været et problem med andre apps.

Svar bliver nok det samme "Der er desværre intet nyt fra vores teknikere".

56
22. september kl. 13:57

Ja, så er der gået et halvt år (- to dage) siden jeg rapporterede fejlen, der gør, at jeg ikke kan færdiggøre installationen af mit.dk. Jeg spurgte igen og fik svaret:

Vi har vendt det med vores teknikere igen og du kan desværre forvente der kan gå op til et par måneder inden løsningen kommer.

21
13. juni kl. 19:25

Jeg har siden første dag, og har stadig, meddelelser jeg enten eller/ både og, ikke kan åbne, læse, flytte, slette.

Jeg har modsat dig, efterhånden uldstændig opgivet deres support.

Den her flytning af data, er noget af det mest inkompetente jeg nogensinde har været vidne til.

15
13. juni kl. 16:37

Nu er det vel ikke så underligt, at der ikke er særligt mange, der - endnu - ikke bruger Mit, til at læse post.

Det kommer nok helt af sig selv med tiden, når forskellige virksomheder (af den ene eller anden årsag) beslutter sig for, at nu vil de KUN bruge Mit, til at sende deres post ud til deres kunder - og ikke både Mit og E-boks.

Til den tid, vil folk blive - mer eller mindre - TVUNGET til at bruge Mit. Og når vi er nået til det punkt, mon ikke fok så lige vælger at tjekke posten fra det offentlige, når de alligevel er logget ind ...?

Jeg må ærligt indrømme, at denne artikel - i min optik - er noget argurketid-agtig ... "Se det her nye produkt, der kun har været på markedet i 2 måneder - næsten ingen bruger det" .... øh nej og hvorfor mon?

I burde hellere skrive om, hvor fuldstændig hjernedødt det er, at vi nu har fået en situation, hvor rigtig mange mennesker, nu skal bruge/spilde deres tid, med ENDNU et sted at logge på og læse deres egen post, afhængigt af om netop den virksomhed de er kunde hos, vælger Mit i stedet for E-boks.

Og bare lige så der ikke er nogen tvivl, Jeg er IKKE fortaler for den ene frem for den anden. Faktisk hader jeg begge platforme og virksomheder, nøjagtig lige meget. Og jeg har personligt gjort en ihærdig indsats for at fravælge alt og alle, der ikke kan finde ud af at sende mig en traditionel e-mail, men kun vil bruge en af de to skodvirksomheder. Posten fra det offentlige læser jeg på borger(punktum)dk. Og derudover er jeg i en proces, hvor jeg er i gang med at få slettet alt data om mig selv, og få lukket den profil/bruger som Mit og E-boks har på mig.

Problemet er bare (og det er det her Version2 - i min optik - burde skrive om), at ikke alle er så privilegeret som jeg, og mange må bare finde sig i, at myndighederne/Digitaliserings(for)styrelsen ikke mener folks tid har nogen værdi.

12
13. juni kl. 13:27

Jeg synes, at der er en væsentlig detalje, som Netcompany glemmer her :-( Jeg ved, at der er rigtig mange lige som mig, der har en udmærket mobil baseret på Android 6, som MitID beklageligvis ikke supporterer. Jeg har derfor opgivet app'en og fået mig en kode-dongle, som jeg benytter, hvor det ikke kan være andet. Ellers bruger jeg bare stadig NemID.

13
13. juni kl. 14:53

Nu handler artiklen ikke om MitID, men Mit DK

14
13. juni kl. 15:52

Tingene hænger jo sammen. Med Mit DK skal du jo bruge MitID. Hvornår er en Android telefon (eller en Iphone) "for gammel"? Min Samsung blev for nogle år siden valgt, bl.a fordi den havde de nyeste narrestreger med bl.a near-field kommunikation - men så altså med Android 6, som her beklageligvis ikke kan opdateres til 7.1. Jeg har ikke hørt en specifik begrundelse for, hvorfor NetCompany har valgt Android 6 fra! Hvis det er et spørgsmål om sikkerhed, så er de jo alligevel nødt til at bygge deres eget sikkerheds-lag ovenpå både i en Android og i en Iphone. Og det fis med, at man ikke kan åbne populære steder med Android 6 gælder jo kun, hvis man udelukkende forlader sig på de app's, som Samsung har forsynet mobilen med. (I min ordbog er et "nødvendigt sted" iøvrigt naturligvis ikke det samme som et "populært sted").

23
13. juni kl. 22:35

Tingene hænger jo sammen. Med Mit DK skal du jo bruge MitID.

Næeh. Når jeg logger ind i mit.dk bliver jeg præsenteret for en ret standard udgave af NemLog-in, hvor jeg kan vælge NemID, NemID med nøglefil, eller MitID. Når man logger på både eboks og Mit.dk præsenteres man for spørgsmålet om man vil logge ind på Digital Post, så for mig at se, har man samme muligheder for login som i eboks.

16
13. juni kl. 16:58

Du spørger, hvornår en mobiltelefon er "for gammel"...

Mit svar til dig er - i min optik - når enheden ikke længere modtager opdateringer. Ikke opdateringer til apps, men system/OS og sikkerheds- opdateringer.

Hvornår det er, er meget individuelt fra producent til enhed, og kræver man sætter dig ind i det. Men en ting er sikkert, og det er at det er vidst mange år siden din mobil sidst gjorde det.

22
13. juni kl. 20:50

Se, det afhænger så igen af, hvad man bruger sin mobil til - og specielt ikke bruger sin mobil til! Jeg har bl.a. beskæftiget mig en hel del med IT-sikkerhed, og efter nogle af mine tidligere erfaringer i den retning fatter jeg simpelthen ikke, at folk overhovedet tør betro deres nøgler og andre sikkerhedsmæssige detaljer til en mobiltelefon eller en tablet. Når mobilen først er åbnet, er det, som om de fleste helt automatisk logger på alle de tjenester, de går og bruger, så telefonen i praksis er vidåben. Der er efter min erfaring væsentlig mere check på sikkerheden i PC-verdenen, hvad enten man taler om Apple eller Windows - selv om der her beklageligvis heller ikke er noget, der er idiotsikret. Man må selv være vågen hele tiden.

11
13. juni kl. 13:03

Og så er der nogle stakler, der har en iphone, der er for gammel til at installere MitID og tilgå Mit.dk. Borgeren henvises til at bestille tid hos Borgerservice. Borgerservice stiller ekstra kontrol-spørgsmål til den (typisk lidt modne) borger, der møder op med fuld legitimation. Den lidt ældre borger kan muligvis ikke huske den eksakte dato for, hvornår hans far er født, eller hvornår han flyttede til sin nuværende adresse. Bum! Der røg desværre det Window of Opportunity for at få oprettet MitID/Mit.DK. Min kære mand må stadig nøjes med at bruge Eboks - hans bank har heldigvis været nådig og forlænget hans adgang vie Eboks, til han enten køber sig en ny telefon eller tager sig sammen til at møde op på Borgerservice igen, denne gang med en liste over vigtige datoer, han burde have kunnet huske.

17
13. juni kl. 17:12
  1. Du behøver ikke installere MitID for at tilgå mit(punktum)dk. Du kan tilgå mit(punktum)dk, ved at bruge en browser, gå ind på mit(punktum)dk - endda med NemId.

  2. Mit(punktum)dk er ikke noget du får oprettet i borgerservice, men noget alle har adgang til online - med NemID eller MitID

  3. Hans bank har ikke forlænget hans adgang til E-boks, men udsat hans overgang fra NemID til MitID.

  4. MitID og mit(punktum)dk er IKKE det samme, ja faktisk har de intet med hinanden at gøre.

10
13. juni kl. 12:36

Man kan synes mange ting om begge løsninger, men hvad der dog er langt mere problematisk er at ingen af dem overholder selv minimale tilgængelighedskrav. Prøv blot at finde et givent brev, eller tilmelde en virksomhed alene med brug af tastatur. Det er en interessant øvelse.

9
13. juni kl. 12:22

Fragmenteret udefineret service og dermed en væsentlig dårligere oplevelse for borgerne, spildte skattekroner på nye dybe tallerkener, og et virvar for virksomheder der vil kommunikere.

Tænk hvis udbuddet havde krævet levering af en platform med et åbent API og en tydelig kerneservice, som alle leverandører af klientsiderne kunne benytte.

Løbende udbudsvindere er kan overtage kernedriften, samt ansvaret for kompatibilitet med det aftalte API.

Helt konkret ville kerneservicen i dette tilfælde lagre og servere krypteret post, CRUD af præferencer og samtykker til hvem man godkender post fra, samt et simpelt filter, som afviser post der ikke er samtykke til.

Så kan det fri marked slås om klientsidens herligheder.

24
13. juni kl. 22:58

Tænk hvis udbuddet havde krævet levering af en platform med et åbent API og en tydelig kerneservice, som alle leverandører af klientsiderne kunne benytte.

Løbende udbudsvindere er kan overtage kernedriften, samt ansvaret for kompatibilitet med det aftalte API.

Helt konkret ville kerneservicen i dette tilfælde lagre og servere krypteret post, CRUD af præferencer og samtykker til hvem man godkender post fra, samt et simpelt filter, som afviser post der ikke er samtykke til.

Så kan det fri marked slås om klientsidens herligheder.

Jeg er imponeret på to plan lige nu:

  1. Du beskriver nøjagtigt situationen lige nu: Netcompany har for Digitaliseringsstyrelsen (Digst) udviklet Digital Post. Det er en løsning, som Digst ejer, og som Digst kan sætte i udbud som de lyster. Netcompany har så også udviklet mit.dk, dog for egne penge. Mit.dk kan to ting: CRUD'e post fra det offentlige; og vise post fra mit.dks kunder, dvs. forskellige virksomheder. Som modsætning hertil har vi e-boks: E-boks er udviklet af e-boks a/s for egne penge (tilbage før det offentlige havde en fælles digital postkasse og før Nets købte sig ind i det). E-boks kan to ting: CRUD'e post fra det offentlige; og vise post fra e-boks' kunder, dvs. forskellige virksomheder.

Jeg har fundet lidt uddybende informationer.

Fra Borger.dk, Om Digital Post:

Derudover kan du nu læse din Digital Post fra offentlige myndigheder flere steder. Du kan vælge at bruge de platforme, som udelukkende indeholder post fra det offentlige. Det er borger.dk og den nye Digital Post-app. Eller du kan bruge de platforme, som både kan vise dig post fra offentlige myndigheder og fra de virksomheder, som benytter platformen. Det er e-Boks og mit.dk. Alle platforme giver dig fuld adgang til din post fra offentlige myndigheder. Du vælger naturligvis selv, hvilke platforme du vil bruge til din Digital Post.

[...]

Du får samme Digital Post fra offentlige myndigheder på alle platforme. Men den post, du kan modtage fra virksomheder på e-Boks og mit.dk, kommer kun på den platform, som den pågældende virksomhed har indgået en aftale med. Du kan derfor opleve, at din bank har indgået en aftale med e-Boks, mens dit forsikringsselskab har indgået en aftale med mit.dk.

[...]

Du kan bruge Digital Post-appen i dag og e-Boks i morgen, hvis du har lyst til det. Posten fra offentlige myndigheder er den samme på tværs af alle fire platforme, og foretager du en handling i Digital Post-appen, fx læser en besked, vil beskeden også fremstå som læst på de andre platforme.

Fra Digst, Om løsningen (Digital Post):

Det er virksomheden e-Boks A/S, der står bag e-Boks. Mit.dk ejes af Netcompany A/S. Begge virksomheder er godkendt af Digitaliseringsstyrelsen til at vise Digital Post fra offentlige myndigheder. Uanset, hvor Digital Post læses, besvares eller sendes, vil det fremgå på de andre platforme. Det sker, fordi der fortsat kun har én postkasse til den offentlige post, men med flere platforme, der fungerer som indgang til den samme post.

  1. Der er lige nu 12 stemmer på dit indlæg. Dit indlæg, som på en eller anden finurlig vis ser ud til at kritisere sig selv.

Det eneste der ikke er som du gerne vil, er, at private virksomheder selv må finde ud af at tage konktakt til deres kunder, i stedet for at det offentlige stiller en kanal til rådighed. Lige nu består "virvaret" dog kun i 2 (to) leverandører, hvilket dog er en stigning på 100 % fra den ene mulighed de havde før - hvis vi ser bort fra brev, sms, opkald og mails.

44
15. juni kl. 13:35

Ohøj Mathe længe siden, er du stadig ansat i Netcompany ? ;)

51
17. juni kl. 13:05
  1. Hvorvidt jeg er ansat eller ikke er ansat i Netcompany er ligegyldigt i denne sammenhæng. Jeg er ikke sikker på at du vil opnå noget som helst andet end at prøve at overbevise nogen om, at faktum ikke er faktum.
  2. Fra Version2s debatregler:

Når du deltager i debatten, forpligter du dig til at overholde nedenstående regler:

  • Du skal benytte dit fulde, korrekte navn. Du skal også sørge for, at din profil til enhver tid er opdateret med en fungerende e-mailadresse, som vi kan kontakte dig på (denne bliver ikke vist på siden).

Du hedder sguda ikke "-" til efternavn. Få det rettet.

27
14. juni kl. 10:57

Det eneste der ikke er som du gerne vil, er, at private virksomheder selv må finde ud af at tage konktakt til deres kunder, i stedet for at det offentlige stiller en kanal til rådighed.

Og dette lille "eneste" er årsagen til at kerneservicen er mangelfuld.

Den samlede løsning på Digital Post, (som er et nødvendigt og mere lukket alternativ til klassisk email) må og skal indeholde CRUD og API på preferencer og de virksomheder man ønsker at følge.

Lige så snart, at kanalen ind fra virksomheder er noget, som den enkelte udbyder kan fifle sig til og konkurrere på, så ender 5 millioner danskere med at digital post går fra at være een postkasse til et latterligt virvar.

Virvaret åbner for phishing, oversete mails, ekstra udgifter for virksomheder, etc. Herunder erodering af eksistensgrundlaget for Digital Post.

Lige så snart at virksomhederne skal lave individuelle aftaler med de forskellige postkasse UI leverandører, eller selv etablere egne postkasser, så har alle tabt.

29
14. juni kl. 12:59

Og dette lille "eneste" er årsagen til at kerneservicen er mangelfuld.

Det kan da aldrig være en kerneservice for en offentlig tjeneste at private virksomheder kan levere informationer og skrivelser til deres kunder.

Der er ikke en offentlig service som bringer fysiske breve ud for private virksomheder. Der er ikke en offentlig service som leverer telefonopkald eller sms'er for private virksomheder. Hvorfor skulle der være en offentlig service som leverer digital post for private virksomheder?

8
13. juni kl. 12:21

Løsningen er i sin grundtanke forvirrende/meningsløs.

Den mest visionære løsning ville være at der er en tjeneste der tjekker om ens emailudbyder understøtter TLS, og i så fald bare sender direkte. Ellers kunne det for min skyld godt ryge til en eller flere statsbetalt emailudbydere, evt. med en taxameterordning.

Set fra helikopterperspektiv så mangler der TLS-tjek, register med CPR-nummer -> email og register med adresse/postnummer -> email, og så kunne det hele køre med åbne, veletablerede standarder. TLS-delen er måske et spørgsmål om tid før markedet selv har løst, men de to andre skal nok desværre beskyttes mod spammere, givet at vi ikke har et effektivt internetpoliti.

7
13. juni kl. 11:52

Fordelen er at hvis du også er kunde hos en af de erhvervsdrivende der er skiftet fra e-boks til mit.dk kan du også se din kommunikation med dem

Og så har vi balladen, med at man skal tjekke 2 steder. Det kan jeg ikke se er en forbedring for den almindelige bruger.

5
13. juni kl. 11:35

Som jeg oplever det er det det samme indhold på E-boks, borger.dk og mit.dk, men brugeroplevelsen er meget forskellig. Det burde være strafbart at lave noget der er så uoverskueligt og brugerfjendsk som mit.dk.

4
13. juni kl. 11:16

Jeg vælger den løsning, hvor jeg skal logge ind færrest steder. Alt andet er spild af tid.

Allerhelst ville jeg gerne uploade min PGP/SMIME cert til disse tjenester, og modtage det hele i min egen mailbox, men uha, det vil man ikke supportere overfor almindelige borgere selvom løsningen er udviklet til erhvervsbrug.

33
14. juni kl. 16:17

Du skal bare lige huske at kunne dokumentere at din egen mailbox så altid, og uden undtagelse, kan og vil sende et korrekt svar tilbage når du åbner din post. Da fx domstolene kan sende dig forkyndelser. Disse har lovmæssige grundlag, og der er lovmæssige konsekvenser der afhænger af om pg hvornår domstolene modtager en åbningskvittering.

Samtidig skal din mailbox understøtte at en besked kan tilbagekaldes, selv om du har modtaget den. Det sker at en myndighed for sendt data til en borger som ikke skulle have det, og data derfor tilbagekaldes fra borgers postkasse.

det er altid let at se en løsning for det simple scenarie, nemlig at den post man modtager bare skal afleveres til dig, og der ikke skal ske mere.

35
14. juni kl. 16:58

det er altid let at se en løsning for det simple scenarie, nemlig at den post man modtager bare skal afleveres til dig, og der ikke skal ske mere.

'det simple scenarie' udgør 95+% af alle meddelelserne. Det må være muligt at forwarde dem på normal vis og så bare forwarde en notits for de meddelelser, som kræver noget ekstra. Det vil stadigvæk spare en masse borgertid (som jeg ikke rigtig føler betyder noget i denne sammenhæng).

39
15. juni kl. 09:14

'det simple scenarie' udgør 95+% af alle meddelelserne

50-60% er måske mere relevant.

For så snart du besvarer post, hvad end du er almindelig bruger eller virksomhed/myndighed, så kan der vedhæftes en helt masse metadata, som bruges i myndighederne/virksomhederne til at automatisk journalisere beskederne korrekt, og videre sende til korrekt afdeling, etc.

Der ligger en masse i MEMO formatet som alm. email ikke understøtter.

47
15. juni kl. 14:51

Ja, og det viser jo tydeligt at man ikke har ville bygge på eksisterende mail, men hellere ville lave sit eget lukkede system, som ikke var kompatibelt. - Hvis man ville have metadata til at flyde med rundt kunne man jo sagtens have lavet en signeret og måske krypteret sektion i email.

34
14. juni kl. 16:45

Åbningskvittering må man klare med at sende en mail, som sender een ind i Eboks etc på gammeldags maner.

Man skal ALDRIG kunne ændre eller tilbagekalde en mail! På samme måde, som man heller ikke skal kunne fiske et brev op af modtagerens postkasse. Når man sender en mail OVERDRAGES ejerskabet fra afsender til modtager. Så må man sende en ny mail, som korrigerer, hvad der er forkert. Hvis vi tillader rettelser efter afsendelse, vil vi være tvunget til at tage kopier/print af vores mail for at dokumentere, hvad der oprindeligt stod, da vi ikke kan stole på indholdet.

40
15. juni kl. 09:21

Man skal ALDRIG kunne ændre eller tilbagekalde en mail!

e-Boks har de sidste 14 år kun ændre i modtaget mails med hvem der er afsender. Men det er også det eneste der (mig bekendt) kan ændres i modtaget mails.

Det med at tilbagekalde mails, har i e-Boks været brugt ofte de sidste mange, mange år, bl.a. i forbindelse med mails der har indeholdt cpr-oplysninger der er sendt til en forkert modtager. Fx en besked om et barn der er sendt til både mor og far, hvor afsender ikke har været opmærksom at far lige er dømt for vold mod mor/barn og har fået frataget forældremyndigheden.

46
15. juni kl. 14:45

I know - det er møgirriterende, når man ved, at har fået et brev fra Org1, og det nu hedder Org1Eftf eller Org2 når man skal søge. Derfor downloader jeg løbende alle dokumenter til min egen server - en process som eboks iøvrigt ikke gør særlig nem, da filerne kun navngives relativt istedet for Afsender - Modtager - Dato - Emne - Dokument.

Mht. til tilbagekaldelse, synes jeg ikke an man skal bryde med gængs opfattelse af mail, bare fordi afsenderne 'nosser' rundt i det og ikke kan finde ud af at håndtere data korrekt. Princippet skal være som fysisk post. Jeg kan ikke leve med, at det er muligt at trække et brev tilbage, som måske er relevant for mig. Fx. hvis jeg vil klage over, at jeg modtager noget, som ikke er til mig, så kan jeg ikke dokumentere det, hvis det i mellemtiden er trukket tilbage. Systemet skal ikke kunne dække over sig selv.

3
13. juni kl. 11:07

Det er vist noget med at man kan se det samme begge steder, indtil videre, måske, har ikke tjekket. Men at de kan lave deres egne services ovenpå. Som jeg har forstået det, så er der blot kommet endnu en postkasse, man skal tjekke (suk...). Hvis nogen har et mere klart billede så skrive gerne :-)

Med mindre man er interesseret i det de tjenester, der vil blive tilføjet, og kun er interesseret i at modtage mails, tror jeg ikke det her bidrager med noget positivt.

18
13. juni kl. 17:17

Man kan se det samme fra det offentlige, IKKE fra det private.

2
13. juni kl. 10:54

Det virker også som om forbrugere aktivt skal vælge HVOR de vil modtage digital post fra det offentlige - og eboks har HVER gang jeg har logget ind, smidt en boks i hovedet på mig, hvor jeg bare kunne klikke den tydelige "ja tak" - for at blive ved at læse digital post hos eboks (eller beslut senere).

Jeg formoder at eboks registrerer ens valg i et offentligt system?

49
16. juni kl. 15:42

Jeg ved det faktisk ikke. Jeg har selv haft mistænkt eBoks for at vise den popup udelukkende som et reklame-/loyalitetsstunt.

Men man kan sikkert godt gøre begge ting samtidigt.

1
13. juni kl. 10:33

Er der nogen der kan ridse op, hvad fordelen er ved at bruge Mit.dk kontra eBoks?

Mon ikke den danske befolkning er lidt omstillingsmættede ovenpå skift fra NemID til MitID, og derfor ikke orker flere nye systemer. Samtidig er der ikke blevet brandet det store på Mit.dk, det virker som om man ikke har været helt sikre på lanceringen, siden det ikke er reklameret mere for.

38
14. juni kl. 21:04

Der er INGEN fordel.

Men det handler heller ikke om den ene i stedet for, eller frem for, den anden.

Fordi du - og mange andre - vil højst sandsynligt blive "tvunget" til at bruge begge firmaer/platforme, på et eller andet tidspunkt i fremtiden alligevel. Afhængigt af om de virksomheder du er kunde hos, vælger den ene eller den anden, til at sende dig post.

6
13. juni kl. 11:39

Fordelen er at hvis du også er kunde hos en af de erhvervsdrivende der er skiftet fra e-boks til mit.dk kan du også se din kommunikation med dem ved siden af kommunikationen med det offentlige.

Hvis ikke du er kunde hos et af de selskaber der kun er kunde hos Mit.dk så er der ingen gevinst ved mit.dk (ud over du kan være kunde hos Netcompany i stedet for E-boks, men det er vidst en privatsag hvem man foretrækker)