Millionbevilling sikrer uddeling af mikrocomputere til 100.000 skoleelever

Illustration: urbanbuzz/Bigstock
Fond giver 12,6 mio. kroner til uddeling af mikrocomputere på størrelse med en tændstikæske, under projektet ultra:bit.

Op imod 100.000 elever i 4., 5. og 6. klasser får nu tilbudt mikro-computere.

Det oplyser Industriens Fond.

Fonden har bevilget 12,6 mio. kroner til uddeling af mikrocomputere på størrelse med en tændstikæske, under projektet ultra:bit, som er udviklet af DR sammen med store dele af undervisningssektoren og Centre for Undervisningsmidler (CFU).

Pengene gør, at børnene får mulighed 'for at kode – og afkode – den teknologi, som de omgiver sig med', lyder det.

»Vi vil gerne kvittere for det store engagement i ultra:bit blandt både børn, forældre og lærere ved at udvide ambitionerne. ultra:bit er en enestående mulighed for at inspirere børn til at skabe løsninger med kodning. Børnene lærer et helt nyt sprog, og de lærer at tage stilling til den teknologi, de omgiver sig med. Det er kompetencer, der er relevante i dag, men bliver endnu mere nødvendige på fremtidens arbejdsmarked. Jo flere børn vi kan inspirere til at være kreative med kodning, desto bedre,« siger bestyrelsesformand i Industriens Fond Sten Scheibye ifølge meddelelsen fra Industriens Fond.

ultra:bit har til formål 'at inspirere børn til at udvikle digitale færdigheder gennem leg og undervisning, så de går fra at være storforbrugere af teknologi til også at være skabere med teknologi.'

Projektet har dog også mødt kritik i undervisningsfaglige kredse.

»(...) Det [er] katastrofalt, at Micro:Bit-projektet rulles ud med det, som vi vil karakterisere som endnu et glimmerprojekt,« skrev Ole Christensen, der er lektor på Københavns Professionshøjskole, og Lonnie Sørensen der er pædagogisk konsulent for it og medier i Høje-Taastrup Kommune, i et debatindlæg på folkeskolen.dk.

Læs også: Kritik af DR-minicomputere til skoleelever: Endnu et glimmerprojekt uden faglige mål

Klassesæt med mikrocomputer og undervisningsmateriale.

Konkret bliver skoler i 2019-2020 tilbudt at modtage ultra:bit-klassesæt med BBC micro:bits, som skolerne kan beholde og anvende til undervisning af børn på hele mellemtrinnet (4., 5. og 6. klasser) sammen med undervisningsmaterialer fra DR Skole.

Men ultra:bit omfatter også en stribe fakta- og fiktionsprogrammer fra DR Ultra, om vil fortsætte de næste år med.

Dertil kommer initiativer, der skal inspirere børn til at udnytte deres veludviklede fantasi, nysgerrighed og kreativitet til at bygge fremtiden med teknologi – og samtidig tage aktivt stilling til den, lyder det.

CFU tilbyder således undervisere på mellemtrinnet kompetenceudvikling, og op mod 10.000 børn får tilbud om at deltage i KreaKodeCamps, ligesom landets biblioteker og en hel række samarbejdspartnere laver arrangementer om digital dannelse.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Birkholm

Micro bit'en kræver ikke noget sd-kort og den har indbygget led'er, gyoskop og knapper, der kan interageres med. Den kræver ikke nogen skærm og kan via blutooth programmeres i et form for scratch. Man kan bruge mange af de dele, som også bruges til Arduino. Så som et undervisningsværktøj er den meget nemmere at gå til og mere pædagoisk at arbejde med. Vi har haft noget mere glæde af de micro bit'er vi har haft end vores RaspberryPis. Min datter har kodet flere prototyper til produkter i skolen, fordi at Micro bit'en er så nem at gå til. På 10 minutter havde hun lavet, så to micro bit'er kunne kommunikere trådløst med hinanden. Så fra et undervisningssynspunkt for grundliggende programmering og teknologi forståelse, så vil jeg også til en hver tid vælge micro bit'en :-)

Maciej Szeliga

Som det ses af billedet, er DRs Ultra:Bit identisk med BBCs Micro:Bit, så der er faktisk en ret solid base for denne. Hvad man ikke kan se er, at Micri:Bit har 25 LED på den anden side, så man kan kan se noget på den, uden at den er koblet op til et display. Det kan man ikke med Raspberry Pi.


Det er korrekt men BBC blev også kritiseret i England over at ikke vælge "noget andet" - "noget andet" var alt fra PC over RaspberryPi til Arduino.

Jeg tænkte primært at Raspberry var ret kraftig enhed med stor udbredelse og bred understøttelse - og som har været længe på markedet.
Det betyder selvf. ikke at der ikke er bedre enheder til specifikke formål og at Ultra:Bit kan køre selvstændigt uden ekstra udgifter er selvf. en klar fordel.

Hans Nielsen

..RaspberryPi som har en solid base.


Sikkert bedre til de større klasser. Men også særdels meget svære at starte med for en lære, som måske ikke er alt for teknisk begavet.

Prøv lige at få 28 RaspberryPi sat op i en time, med hjælp fra alt fra login til PSU, skærm og tastatur. Også kan du starte forfra, når alt er pakket ned og skal frem igen :-)

Men helt sikkert næste step. for de lidt ældre klasser. Er helt med på kritikken, at enheden er alt for dyrt, og kan alt for lidt.

Men hvis det kan give bare nogle få, som måske ellers ikke have lyst til teknik og programering, en vinderfornemelse og lyst til arbejde videre med andet teknik og programering, Så er det pengene værd.

Kjeld Flarup Christensen

RaspberryPi som har en solid base.


Jeg elsker Raspberry Pi, men den er for svær for 4. klasse.

Skulle man bruge RPi, så skulle der også en hat til, så den løber lidt op i pris.

Det vigtigste er brugervenligheden.

Den kunne man sikkert godt lave på RPi. Faktisk burde man kunne bruge det samme miljø mod Micro:bit, Arduino og Raspberry Pi.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize