Microsofts Xamarin bliver gratis og open source

Fremover vil den gratis udgave af Visual Studio indeholde Xamarins værktøjer til at skrive apps i C# og F#, som kan køre på Android og iOS.

Det bliver nu lidt lettere for udviklere, der er vant til at arbejde med Microsofts .Net-platform, at skrive apps, der også kan køre på Android og iOS. Efter opkøbet af Xamarin har Microsoft nemlig besluttet at gøre Xamarin til en gratis del i alle udgaver af Visual Studio, ligesom Xamarin SDK til iOS, Mac og Android bliver gjort til open source.

Det oplyser Xamarin-medstifter Nat Friedman i et blogindlæg.

Samtidig bliver Mono-projektet overdraget til .Net Foundation, der står for Microsofts åbning af .Net-platformen som open source. Det betyder, at en række af de dele af Mono, som har været lukket kode, nu bliver open source under MIT-licensen.

Mono bedre til scripting i spilmotorer

Tidligere har Mono været tilgængelig under LGPL, men det har ikke været tilstrækkeligt i alle scenarier. Med den nye licens for Mono runtime vil Mono bedre kunne bruges i indlejrede systemer eller til eksempelvis scripting i spilmotorer, påpeger Miguel de Icaza fra Mono-projektet i et blogindlæg.

Xamarin, som Microsoft færdiggjorde købet af i marts, står bag et af de centrale værktøjer, som skal gøre Microsoft i stand til at fastholde udviklere på dets platform ved at kunne tilbyde dem værktøjerne til også at udvikle til andre platforme end Windows.

Med Xamarin kan man således skrive applikationer i Visual Studio og C# eller F#, som kan overføres til at køre på Android og iOS. Hvis en C#-udvikler derfor vil udvikle en Android-applikation, kan det ske i Visual Studio med Xamarin, og dermed bliver barrieren for også at lave en Windows-udgave af samme applikation næsten fjernet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere